Skal vi tolke signalerne korrekt, er der godt gang i produktudviklingen hos Nor-Dan. Nu nøjes man ikke med at flytte forme af ældre modeller til Polen. Helt nye både er under udvikling og 660-modellen er en af dem. I forhold til den ældre 610 har 660’eren fået mange praktiske detaljer og beviser at produktudvikling hurtigt skaber en bedre båd, der har et moderne cockpit helt ud til skrogsiderne, sidedækket er sløjfet for at give bedre plads og fordækket er meget forhøjet. Båden har integreret badeplatform og pladsen om bord er udnyttet optimalt.<br />
Der er skydedør til kahytten, hvor der er god siddehøjde, luge i fordækket og plads til toilet under sædet. Der er trin til fordækket gennem det oplukkelige midtervindue og det er så den eneste vej. En udvikling som går igen på mange at de nyere DC-modeller. Ud fra dette er det et minus at vinduet ikke kan åbnes fra dækket! Man skal ved om bordstigning åbne kalechen og række armen laaaangt ned for at åbne på indersiden af vinduet. Det er næsten umuligt …
Vi har allerede nævnt den integrerede badeplatform. Her er badestige og bruser. Cockpittet har en bred bænk med en løs ryg, der kan løftes op og vupti er der plads til solbadning. I styrbord side er der en sektion med kogeapparat og køleskab. I modsatte side er en sektion med vask og skab. Fører- og passagerstolene er komfortable og kan drejes bagud og danne siddegruppe. Instrumentpanelet og rattet er i moderne design og materialer. Vindspejlet er buet og for at give bedst muligt udsyn er det sikrest at se over når det går stærkt. Man sidder behageligt på førerpladsen. Rat og motorkontrol sidder fint også for stående stilling.
Motorrummet er pænt og der er helt klart brugt megen tid på at finpudse detaljerne.
Lydisolationen er fint tilpasset. Det er netop det man har råd til med de lave lønomkostninger. I det store og hele er båden fin i detaljerne og finishen er o.k. At både fra lande med lave lønomkostninger bliver bedre og mere moderne, bidrager til at skærpe konkurrencen fra nordiske producenter.
Skroget er forholdsvist lavt i fribordet og når alt kommer til alt er det et skrog med moderat volumen.
Kalechen er traditionel. På dækket er der håndlister og pulpitten med åbning i stævnen går helt ud på den langstrakte stævn. Nor-Dan 660 er moderne nok så derfor kalder vi den ”basic”.
Sejlegenskaber
Skroget er ganske traditionelt med V-bund og moderate chiner. Båden planer hurtigt og fornemmes umiddelbart sporty. Den er nem at trimme og sejler godt. Små søer tager den i strakt arm og bliver sjov når man fejer hen over større hæksøer. Den tager gerne en lufttur og lander overraskende blødt. I normale sving føles båden stabil og harmonisk - rat og styring stemmer godt overens. I skarpe sving kan den virke lettere sporty. Det virker næsten som om tyngdepunktet ligger lidt for langt fremme, for i skarpe sving overstyrer båden. I et tilfælde gjorde den det ret voldsomt, med det resultat at en god mængde vand fejede ind over siden og ned i cockpittet. Konklusionen er at båden har sjove sejlegenskaberne, men i skarpe sving skal man være opmærksom.
Totalt set synes vi båden fungerer godt, finishen er fuldt på højde med de fleste og båden er ganske veludstyret.
Udstyr
• Fuld kaleche: Standard
• Havnekaleche: Ekstra
• Pantry: Standard
• Køleskab/boks: Standard
• Toilet: Standard
• Kompas: Ekstra
• Radio/stereo: Ekstra
• Teak badeplatf.: Standard
• Teak dørk: Standard
• Brus badeplatf.: Standard
• Farvet skrogside: Standard
• Solseng: Standard
• 2 batterier: Ekstra
Nor-Dan 660 DC
Længde: 6,60 m
Bredde: 2,37 m
Motor maks.: 220 hk
Motor testbåd: 220 hk
Mercruiser.
CE-kategori: C
Køjer: 2+2 stk.
Maks. ant. pers.: 8 stk.
Pris fra: 399.900 kr.
Producent:
Nor-Dan Boats.
Importør:
Brdr. Beck ApS,
tlf. 43 71 86 68.
+ sporty at sejle
+ moderne løsninger
+ flot pantryløsning
- overrasker i skarpe sving
- midtervindue kan ikke åbnes fra dæk
- lidt trangt med bordet opslået