Hidtil har tyske BMB (Bavaria Motor Boats) koncentreret sig om sportscruisere mellem 29 og 38 fod. Af ca. 2600 producerede både i 2003, var ca. 600 motorbåde. Nu kommer to nye, sporty daycruisere, hvor man hos både 25 DC og 29 DC finder alt det man kan forvente af en moderne daycruiser.
Næsten ens
Bådene har mange fællestræk. Storesøster og lillesøster er faktisk så ens at se på at det kan være vanskeligt at skille den ene fra den anden på afstand. Ligger bådene side om side, siger det sig selv at forskellen i størrelse er betydelig. 29 DC prøvede vi med twin Volvo Penta 32-diesler og båden sejler med en marchfart på ca. 24 knob og topper omkring 30. Med et lille forbehold: Den ene Volvo var ikke i form og på anden testdag stopper den pludseligt. 25 fods båden havde en Volvo Penta 44-diesel og var langt mere sporty i sin opførsel.
De nye Baviaria daycruisere vil selvfølgelig blive leveret med Volvo Pentas nye 2004-motorer og det bliver så spændende at se hvad nyhederne klarer af ydelse.
Bavaria 25 DC
25 DC går direkte i plan med tre personer om bord. Med drevet nogle grader ude, bliver båden sporty og sjov at sejle. Den virker en anelse behageligere end storesøsteren og tager landingen pænt efter en lille lufttur. Båden slår søerne effektivt til side.
I forhold til storesøsteren er alt lige numme-ret mindre. Cockpittet er moderne udfor-met med en lille L-formet siddegruppe. En ekstra vask er placeret foran passagerstolen - et handskerum havde været bedre. Den integrerede badeplatform er et klart plus. For-kahytten er fin både som siddegruppe eller ændret til soverum. Toiletrummet er sløjfet, men et Porta Potti er standard og placeret i et separat skab bag i kahytten. Et lille pantry har fået plads i stedet - det passer fint til kaffelavning og små måltider. Brandslukkeren er placeret nede under sædet i styrbord side og vanskelig tilgængelig. Mærkeligt påfund!
Med Volvos 44 turbodiesel bliver prisen derefter. Med 40-50 timers sejlads i sæsonen taler alt for at tænke på en benzinmotor og en langt bedre pris.
Bavaria 29 DC
29 DC planer godt og er let at trimme. Tryg og forudsigelig var den da vi gav den gas. Båden sejler blødt og stabilt. Ved marchfart går den behageligt. Sidesø, medsø, sejlads over større hæksøer og fuld fart mod meterhøj, urolig sø kan bedst karakteriseres med et ord: Behagelig sejlads.
Båden har en fin kahyt med V-køje, der giver en stor dobbeltseng og forkahytten er på grænsen til at være luksuriøs. Toiletrummet i styrbord side er stort, pænt og enkelt. Et langsgående pantry er der også blevet plads til.
Bådens stærkeste side er selvfølgelig et stort cockpit med moderne løsninger. L-formet siddegruppe med bord, bar-enhed bag førersædet, stor solbadeplatform, integreret badeplatform med praktisk gangzone ind i båden. Badestige, mange håndlister og overskuelig instrumentering, der fungerer godt. Båden er god at sejle stående. Hele solbadeplatformen hæves ved at trykke på en knap. Tilgangen til motorerne er helt perfekt og motorrummet er pænt og stort.
På minussiden kan vi nævne et spinkelt håndtag foran passagersædet, lidt stor spredning på diverse kontakter ved førerpladsen, lavt tonet vindspejl med dårligt udsyn - specielt i regn og mørke. Båden har ikke tilstrækkelig lydisolering. Støjniveauet bliver derfor højere end nødvendigt og det kan let ændres. Bavaria 29 DC er en spændende nykomling i denne klasse og med den rigtige pris er det en god båd til dem der ikke har brug for flere køjepladser. Båden kan leveres med både benzin og dieselmotor.
Gode både, men de kan blive bedre
I det store hele giver begge både et positivt indtryk. På 29 fods båden er solbadeplatformen meget fin. Lillesøsteren har en miniplatform og en anden løsning kunne måske være smart. Vindspejlet er lavt, mørkt, buet og vanskeligt at se igennem i regnvejr og mørke. Bådene leveres standard med havnekaleche. Skal båden bruges i andet end godt vejr er en hel kaleche et ”must”. Det er trist at vågne op til regnvejr og mangle en kaleche. Men med kalechen på bliver udsynet nedsat.
Sejlegenskaberne er sikre på begge bådene. Igen kan vi kalde bådene ”basic” - der kommer ingen overraskelser og bådene opfører sig som forventet. Selv en skipper med kun lidt er-faring føler sig hurtigt tryg i disse to både. Det er en vigtig egenskab når båden skal sælges til købere med forskellig erfaring.
Begge både virker kompakt bygget og der er ikke megen larm selv om bådene sejles hårdt. Netop en af de vigtigste ting som BMB lægger i begrebet ”skjult kvalitet” - hvor produktionen foregår efter de mest moderne principper for at sikre en jævn kvalitet på alle byggenumrene. Både 25 DC og 29 DC er spændende nye både - enten man er på jagt efter en begynderbåd, skal udskifte skærgårdsjeepen, ønsker mere bo-komfort end i en walk-arounder eller for den sags skyld bare vil have en mindre båd.
Bavaria 25 DC
Længde: 7,80 m
Bredde: 2,55 m
Vægt: Ca. 2300 kg
Motor: Testbåd. Volvo Penta KAD 44
Pris: Standardbåd (lev. DK) fra 628.000 kr.
Producent:
Bavaria Motor Boats, Tyskland.
Importør: Floor Marine Center,
tlf. 87 11 40 00.
<br />
+ Sporty design
+ Morsom at sejle
+ Flot finish i kahyt
- Lydisolering
- Solbadeplatform for lille
- Placering af brandslukker i kahytten
Bavaria 29 DC
Længde: 9,28 m
Bredde: 2,98 m
Vægt: Fra 4000 kg
Motor: Twin Volvo Penta D4 210 hk.
Pris: Standardbåd (lev. DK) fra 1.189.000 kr.
Producent:
Bavaria Motor Boats, Tyskland.
Importør: Floor Marine Center,
tlf. 87 11 40 00.
+ God planløsning
+ Gode sejlegenskaber
+ Stort stuverum under solbadeplatform
- Lydisolering
- Røgfarvet vindspejl
- GPS-skærm lavt placeret