Hej, du, James Bond!
<br />
Se her. Der er noget, du har overset.
Hvis du skal imponere os drenge i din næste film, så drop de dér fisefornemme sportsvogne, du plejer at trille rundt i. Nej, en jetturbine-speedbåd, der kan runde 110 knob på toppen. Det vil få underkæberne til at hænge.
Tør du, James Bond?
Denne Seasonic 30,1 Limited er nemlig så futuristisk, at den sagtens kunne bruges som den sensationelle rekvisit til nye stunts i den næste James Bond film: En sindssygt flot bygget katamaran, fyldt med raffinerede detaljer, og bagude hviner en 800 hestes jetturbine og spreder eksklusiv dunst af jetbrændstof omkring sig.
Det er et amerikansk firma, Marine Turbine Technologies i Louisiana, som har taget en helikopterturbine og bygget i den 10-meter lange katamaran og dermed opfyldt enhver drøm om ubegrænset kraft og fart. Hestekræfterne er virkelig mange, men er ikke det mest imponerende, for det er ikke så lang tid siden, vi sejlede med 1050 hk. Men jetturbinen er brølstærk, den har et fabelagtigt drejningsmoment på 2400 Newton, hvormed den sejtrækker som ti stk. gode mellemklassebiler.
Dette opbud af massiv rå kraft giver sig udtryk i en acceleration, som er helt utrolig. Med den Seasonic 30,1, der er set i Europa, er accelerationen så voldsom, at en fransk kollega fra bladet ”Neptun Moteur” beskriver den som en ”hallucinerende” oplevelse.
Seasonic’en stiger op til over 60 knob i et vildt og ubrudt forløb, men så slog føreren af på gassen på grund af vandforholdene og hensynet til passagererne. Fabrikken opgiver selv 78 knob som tophastighed. Men der er mere kapacitet i denne model. Som her hvor den sejlede med det kraftige Mercruiser 1 XR racingdrev til en almindelig ”neddykket” firebladet propel. Tophastigheden kan øges til 110 knob med et Arneson drev med overfladepropel i ren racingstil.
Dertil skal så lige tilføjes, at Turbine Tech Systems i Schweinfurt, der importerer Seasonic, indbefatter et todages intensivkursus ved køb af båden.
Turbo-fartøjer er prøvet før
Jetturbiner er næsten lige så gamle som jetmotoren og er dermed velgennemprøvet teknik. Man kender dem fra ”turbo-prop” passagerfly og helikoptere, og er heller ikke ukendt med dem til søs. Søværnets korvetter sejler med ”gasturbiner”, der er det samme.
I princippet er en turbojet en jetmotor med kompressordel, forbrændingskammer og turbinehjul, der sender en strøm af højhastigheds forbrændingsgas videre på endnu et sæt turbinehjul på en selvstændig drivaksel. Der er altså ingen direkte mekanisk forbindelse fra ”jetmotoren” til drivsystemet, men kraften overføres gennem strømmen af ekspanderende forbrændingsgas, og kan egentlig betegnes som en raffineret udgave af amerikaner-bilernes torque-converter i automatgearkassen, hvor kraftoverførselen sker med olie.
Turbinen løber en bunke omdrejninger, lige under 20.000 o/m. Det betyder at drivakselen skal trække igennem et reduktionsgear, der slipper kræfterne ud ved et maksimum omkring 7500 o/m. Turbojetten er et gennemarbejdet stykke kvalitetsteknologi. Den er opbygget af højteknologiske materialer, og har en levetid på 25.000 driftstimer, og serviceintervallerne er mellem 1000 og 2500 timer.
Hvad der også gør jetturbinen til noget særligt, er den ekstremt lave vægt. Maskinen er luftkølet, så en 800 hk turbine som her vejer kun 180 kg, inkluderet reduktionsgear. Og den kører næsten vibrationsfrit. Den lave vægt har inspireret det amerikanske moderfirma til at bygge både turbojet-udenbordsmotorer samt en motorcykel, som skulle være en frygtindbydende oplevelse med et fartpotentiale på 300 km/t! Men hovedsagelig har man koncentreret sig om betydelig større fartøjer end her.
Der er udviklet et særligt automatisk ”Smart Start”-system, der gør turbojetten lige så let at håndtere som en almindelig stempelmotor. Man drejer startnøglen, og så starter den. Forskellen er den turbineagtige lyd og den karakteristiske udstødningsduft/hørm, vælg selv, navnlig når turbinen kører på dieselolie, for den kan køre både på flybrændstoffet kerosen og diesel. Maskinen her bruger 200 liter i timen ved fuld gas og har et gennemsnit på 150 liter i timen.
Skibriller og affjedrede racerbilssæder
At stige om bord i Seasonic’en er som at komme ind i en eksklusiv sportsvogn. Den har fire dyre lædersæder af bucketseat-typen med H-seler, og når man sætter sig, fjedrer de tydeligt. Seasonic har tænkt på passagerernes komfort og sikkerhed, når katamaranen ryger ud over knoldene. Sæderne står på en støddæmpet sokkel, som tager de hårdeste stød, og det er en nødvendig detalje. Når man bygger en båd, der kan gå næsten 80 knob, bliver det altså vildt!
Båden er bygget meget raceragtigt uden vindspejl, så man får lagt håret grundigt tilbage. Det kræver også gode solbriller, hvis ikke man har et par skibriller ved hånden eller ligefrem en god motorcykel-styrthjelm. En fartvind på over 100 km/t er ikke noget, man spøger med.
Seasonic’en er en båd i opvisningsstil, for ud over de fire sæder i cockpittet er der kun en ”krybekælder” forude med en dobbeltkøje. Agterude er der noget tomt i motorrummet, for turbinen med drev ikke fylder ret meget. Den er ganske vist 1,66 meter lang, men er kun 60 cm bred og 65 cm høj. En kraftpakke!
Den helt store hurdle ved turbojet er prisen. Maskinen alene koster ca. 900.000 kroner. Når båden kommer oven i, er prisen omkring 2 mio. kroner - med den lave tyske moms.
Måske skulle man overlade hele denne sag til James Bond.
Sådan virker jetturbinen
<br />
Til venstre suges luft ind i kompressordelen. Den komprimerede luft føder forbrændingskammeret, og de ekspanderende gasser trækker turbinehjulet. Bag turbinehjulet følger et nyt turbinehjul på en separat drivaksel, og det er den der trækker propellen.
Seasonic 30,1 Limited
Længde 10 m
Bredde 2,60 m
Brændstof 500 l
Maskine: TTS 800 gasturbine, maks. ydelse 800 hk,
maks. drejningsmoment 2400 Nm.
Salg: TurbineTecSystems, Schweinfurt,
Tyskland, www.turbinetechsystems.de
Pris: Ca. 260.000 Euro. 2 mio. kr.