En daycruiser på seks meter, der kan det hele - det lyder som en temmelig kornfed påstand. Men den nye Askeladden 605 Explorer kan faktisk det hele inden for det beskedne antal kvadratmeter, den repræsenterer på vandet. Og lidt beskeden, det skal man naturligvis være for at få påstanden til at dække.<br />
Men alligevel: Som daycruiser tilbyder den med al rimelighed, hvad man kan forvente af faciliteter. Cockpittet er stort, da det udnytter næsten hele bådens bredde. Det har tre glimrende pladser i styrestolene foran plus fire pladser agterude, og herude kan den omdannes til enten solseng eller siddegruppe til 4-5 personer omkring et lille cockpitbord.
Båden har gode stuverum, og der er en lille håndvask i cockpittet, men intet kogeblus. Den har to udmærkede køjepladser i kahytten i stævnen, og der kan redes op til to mere hårdføre ude under kalechen i cockpittet. På det punkt skiller den sig ikke ud fra mange andre daycruisere. Men det giver muligheder for improviseret sejlads med weekend overnatning eller feriesejlads på spejderniveau, hvilket for øvrigt kan være yderst fornøjeligt.
Planer let men tåler søgang
Så snart vi sætter motoren i gang og giver gas, kommer Askeladden 605 Explorers virkelige kvaliteter frem. Den er letplanende, for den planer ud lige over 14 knob, skønt skroget har en rimelig dyb V-facon. Sejladsen er meget komfortabel, for skroget går flot i sø, takket været både sin facon og sin skrogstyrke. Båden uden motor vejer 900 kg, og det giver den en vis pondus.
Styringen er noget stort udvekslet på den Mercury 90 hk firetakter som prøvebåden var udstyret med. Det giver et trygt og komfortabelt sejlindtryk, da skroget i sig selv har en glimrende retningsstabilitet. Der skal dog drejes meget på rattet for at få båden til at slå skarpe sving. Herunder ”står” den fremragende i vandet, og der skal voldsom provokation til, før bagenden bryder ud. Men vi kan kun se, at det er i forbindelse med f.eks. vandskisjov, man vil savne noget mere hurtighed ved styringen.
Kombinationen af sødygtighed og let-planende egenskaber giver Exploreren god rækkevidde, også uden for beskyttet far-vand. Den kan med lethed holdes i gang i planingsfart, hvor mere fladbundede konstruktioner må slå af på farten. Kombinationen med en 90 hk maskine er et glimrende valg. Accelerationstiden til fuld planingsfart er ganske kort med to personer om bord, og båden løber en anelse over 30 knob i tophastighed. Cruisinghastighed omkring 20 knob går fint.
Ekstra bredde giver ”luft”
Om bord mødes man af en ganske rummelig fornemmelse, hvilket skyldes, at cockpittet er ført så langt ud i borde, som det næsten er muligt, idet båden er bygget med en meget smal cockpitkarm (- dyrt at producere, kommenterede konstruktør Arne Borghegn, som var med til testen). Det betyder nogle vigtige centimeter ekstra dørkplads, som er afgørende for følelsen af ”luft” i en relativt lille båd som her.
Under sejlads sidder man beskyttet bag et godt vindspejl, som yderligere har den fordel, at rammen er rund og relativt tyk, så den er god at gribe om. Sæderne er en Askeladden-specialitet med tyk polstring. Førerstolen er navnlig god i bucketseat facon, og både førerstol og passagersædet er indrettet som ”stå-sidde”-stole, hvilket er en fordel, hvis man får brug for at sejle stærkt. Man afbøder bedre bumpene, når man står op - og f.eks. holder i vindspejlet.
Passagersædet er anbragt på en stor opsats, der rummer fine stuverum, og danner fundament for et smart ”frem-og-tilbage” sædesystem, hvor sæderyggen flyttes og danner siddeplads både frem og agterud. Der er dog et problem med de justeringsskinner, som ryglænet glider på, for i prøvebåden var de lavet af kunststof og uden stophuller, så ryglænet ikke kunne holdes fast. Det er en oplagt detaljefejl, som både Arne Borghegn og Søren Engstrøm skyndte sig hjem for at få rettet. Aluminiums-skinner med stophuller er naturligvis den rigtige løsning.
Vel udstyret - og tag den dyreste version
Generelt er Exploreren vel udført og udstyret. Den er f.eks. bygget med inderskal, ikke blot i kahytten, men også i stuverummene, så grejet ikke forsvinder ud af syne. Den har en sjov lille detalje i, at der i agterspejlet er en lille låge ud til badestigen i bagbord. Ud mod agterspejlet består de yderste siddepladser i agtersofaen af løse hynder, så man kan have mere dørkplads til f.eks. fiskeri.
Førerpladsen er god, og man sidder med gode vinkler på arme og ben, foruden at der er bygget en lille hylde at støtte fødderne på. Foran rattet er der et lille fladt stykke bordplads, som kan bruges til kortbord. Man må dog selv opfinde noget til at holde på søkortet, en hængslet plexiglas-plade eller blot et simpelt kryds af elastikker. Men fraværet af sådanne hjælpemidler er undskyldt, for producenten regner med, at der er lige så stor chance for, at der bliver placeret en kortplotter i stedet.
Prøvebåden var udstyret med teakdørk i cockpittet og på fordækket, og selvom det er ekstraudstyr til ca. 30.000 kr., bør det overvejes. Ikke blot for udseendets skyld, men for sikkerheden. Når man som vi har prøvet at bytte båd til havs en februardag med vandtemperatur tæt på minusgrader, så sætter man virkelig pris på den sikre friktion teakdækket giver. Det samme er tilfældet om sommeren, hvis man får en byge, eller alle har været ud at bade. Teaktræet giver godt greb til fødderne, også når det er vådt.
Båden leveres standard med kaleche, som beskytter interiøret og sikrer aftenhyggen på tur.
Askeladden 605 Exp.
Længde 6,05 m
Bredde 2,33 m
Vægt uden motor 900 kg
Brændstof 140 l
Vand 56 l
Maskine: På testbåd Mariner 4-takt 90 hk
Godkendt til 7 pers.
Standardudstyr:
Heldækkende kaleche, cockpitbord.
Standardpris 249.900 kr.
uden teakdæk (kampagnepris)
Pris som testet 279.070 kr.
(kampagnepris)
Import: Ketner Outdoor, tlf. 39 29 14 95.