Bénéteau Antares 600 mod Jeanneau Merry Fisher 580


Både små og store motorbåde er tænkt udstyret med advarselslygter på hækken, så bagvedsejlende bliver advarede, når den sænker farten.

             <br />

Planende motorbåd med opretstående styrehus, walkaround og cockpit, der lige så meget er et agterdæk, er det noget? Typen trænger sig på. Vi ser den gentagne gange på udstillinger, for de store franske værfter er flittige til at bygge dem, da de dækker et specifikt behov på hjemmemarkedet.
Tanken om at stå godt i læ og sejle uafhængig af vind og vejr kan i sig selv være tillokkende. Bådtypen, der her er repræ-senteret ved Bénéteau Antares 600 og Jean-neau Merry Fisher 580, vil nok hovedsage-lig tiltale sejlere med behov for at være på vandet i yderenderne af sejlsæsonen, på grænsen mellem energisk fritids- og halvprofessionelt fiskeri.
Begge er typiske brugsbåde uden særlige faciliteter. Styrehusene har to besynder-ligt små, lavtryggede stole på glasfiber-repos’er i styrehuset. Der er køjer til to personer ude i stævnen, men ellers er det meget begrænset med faciliteter til f.eks. at charmere familien.
Der findes dog et par gode siddepladser i cockpittet, og ude på fordækket leder walk-around’en frem til en udmærket siddeplads på den lille overbygning.

Mestre på hjemmebane
De to både virker som skåret over samme læst. Både skrogfacon, sejlegenskaber og indretningsplan er meget tæt på hinanden. Begge vejer under 1000 kg med motor, oger konstrueret med ret flad bund for at kunne plane for en relativt lille motorkraft. Og det er lykkes.
Begge både planer ud ret tidligt ved 12 knob og løber godt 24 knob i tophastighed. Det kræver fuldt udslag af motortrimmet at få dem til at præstere dette; helt ind med mo-torbenet til acceleration og helt ud til tophastighed. Ved topfart sejler de typisk for meget fladbundede speedbåde, idet der ikke skal meget styreudslag til, før de trækker luft ned til propellen og skal trimmes om, før man kan komme videre. Man kan sige, at koncepterne er perfekt tilpasset en 70 hk motor, men det er der i sig selv ikke noget forkert i.
Egenskaberne i sø er dog noget problematiske, for med den flade bund må farten hurtigt reduceres i forhold til en sødygtig skandinavisk båd. Man kan indtil et vist punkt håbe på, at den lave planingstærskel kan hjælpe én igennem uden at skulle helt ”ned” i snekkefart. Begge både kan uden vanskelighed holdes kørende på planingstærskelen ved at trimme motoren godt ind, dog på bekostning af et velvoksent benzinforbrug. De arbejder hårdt, når båden ligger midt på bovbølgen.
Bénéteau og Jeanneau er bygget til de lokale forhold på hjemmebane. De sejler uden vanskelighed på Middelhavet, hvor søen består af store, men lange og glatte dønninger. De fladbundede skrog kommer ret let til kort i skandinaviske farvande med krap sø, og passer måske vanskeligt ind i billedet for f.eks. trollingfiskere, der ønsker at ”shoppe” rundt mellem fiskepladserne med høj fart.

Lukket eller åbent styrehus
Testen er god til at afgøre én ting: Hvordan skal et stort styrehus med ståhøjde indrettes? Vi sejlede Bénéteau’en med lukket styrehus med skydedør og Jeanneau’en med åbent styrehus, der lukkes med kalechestof og lynlåse.
Det åbne styrehus opleves mest praktisk. Her kan man komme hurtigt ud og ind fra styrepladsen, mens man i det lukkede styrehus kommer i karambolage med dør og dørkarme, når man skal rundt i sit tykke olietøj. Men Bénéteau’en kan også fås med åbent styrehus.
Begge både sværger til en indretning af styrehuset med to besynderligt små styre-stole næsten uden rygstøtte på glasfiber-sokler; i Bénéteau’en kunne stolene justeres, og man kunne bruge soklerne til stuverum, i Jeanneau’en må man undvære.
Testen på en varm solskinsdag afslørede også, at der kan blive meget varmt i et styrehus, uanset om det er åbent bagtil som Jeanneau’en, eller har både sideruder og tagluge som Bénéteau’en. Desuden virker det som om styrehusene forstærker motorernes vibrationer.
Forskellen i indretning er, at Jeanneaus kahyt lukkes med løse klapper, der skal stuves væk, når man sejler. Kahytten er udmærket at sidde i, men køjerne er for smalle at sove komfortabelt på. Bénéteau har hængslede klapper til kahytsnedgangen, lettere at håndtere, men klaprer en del og kalder på gør det selv-ideer. Her er køjerne af fornuftig bredde, men hynderne er hårde. Overbygningen er indvendig beklædt med tæppestof, hvor Jeanneau’en er nøgen.


Antares 600
Længde, skrog 6,02 m
Bredde 2,40 m
Vægt 940 kg
Brændstof 100 l
Testet med: Suzuki, 4-takt 70 hk
Maks. motor 90 hk
CE-godkendelse Kategori C
Pris båd: Føres ikke i Danmark.
Pris motor Ca. 70.000 kr.
Import og salg: Shipcenter Danmark,
tlf. 43 54 25 11.


Merry Fisher 580
Længde, skrog 5,60 m
Bredde 2,40 m
Vægt 990 kg
Brændstof 100 l
Testet med: Evinrude, 4-takt 70 hk
Maks. motor 75 hk
CE-godkendelse Kategori C
Pris båd 120.000 kr.
Pris motor Ca. 70.000 kr.
Import og salg: Tempo Bådsalg,
tlf. 43 73 73 95.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen