<br />
BMB, Bavaria Motor Boats, er et usædvanlig indædt og beslutsomt forsøg på at skabe en motorbådslinie fra tyske Bavaria Yachts. Man har på ganske få år etableret sig med fire modeller fra 29 til 38 fod, og situationen for bådene er god, for det enorme tyske hjemmemarked har med kyshånd taget imod store planende motorbåde, der er bygget inden for egne grænser.
Alle BMB’erne prioriterer udendørslivet højt med en stor badeplatform og et cockpit på det halve af bådens længde, og den nye Bavaria 32 Sport er ingen undtagelse. BMB-motorbådene er lagt ud i stor stil fra starten med delvist automatiseret produktionslinie, der omfatter fra håndoplægning af skrog til computerudskæring af træ til apteringen og computerfæsede gennemføringer og huller til luger, instrumenter etc., ligesom man på de færdige udgaver har satset på et udstyrsniveau, som ikke står tilbage for nogen.
Fornem motorudrustning
Bådmagasinet har prøvet den nye 32’er på Mallorca i den dyreste udgave, udrustet med Volvo Pentas fornemme 6-cylindrede turbodieseler, KAD 300 DP på hver 285 hk, der brummer dæmpet under den elektrisk dirigerede motorrumsklap.
BMB’ er let at håndtere i kraft af Volvo’s elektroniske motorstyringshåndtag, og de 570 hk på duoprop’er af stål (der er det eneste, som holder) har ingen problemer med at løfte den knap 5 tons tunge båd ud ad vandet. Dog sker det med en behørig forsinkelse, indtil dieselmotorernes kompressor/turbo fødekæde har fået gang i hestene. Vil man have acceleration med mere skud i, må man vælge benzinmotorer og kan få helt op til 640 hk, så der er fart nok til alle. Mindre kan gøre det, billigste version med to stk. Volvo Penta 4,3 GXI DPS benzinmotorer á 225 hk koster 1.057.000 kr.
Med KAD 300’erne rykker båden hurtigt og nærmest umærkeligt forbi de 30 knob og er på tophastigheden ved 40 knob næsten uden tilløb. BMB’en sejler meget komfortabelt og lydsvagt, så man skal faktisk konferere en del med loggen, indtil man er vant til båden. Vi syntes f.eks. på et tidspunkt, hvor vi havde haft opmærksomheden henledt på en serie manøvrer, at båden gik lidt hårdt i søen med noget, vi troede var 20 knob, men Bavariaen løb faktisk 32 knob, så det var os, der sejlede for stærkt efter forholdene. Sødygtigheden er skam i den gode ende, men der skal ofres opmærksomhed på, at Volvo Pentas små elektroniske håndtag kører så silkeblødt, at man let kan komme til at lave utilsigtede fart-ændringer. Håndteringen er i øvrigt nydelig og harmonisk for en cruisingbåd, BMB’en reagerer tilpas villigt på styreudslagene og krænger fornuftigt med i sving.
”Middelhavs-cockpit”
32’eren er lagt ud med et stort ”middelhavs”-cockpit med separat styreplads og sofaer agterude med mulighed for hurtigt at arrangere en solseng, i kraft af, at ryglænet til agtersofaen hurtigt - og let! - kan vippes frem og tilbage. Bavaria har valgt at bygge båden med sidedæk, så man bl.a. kan designe cockpittet med en flot, ubrudt vindskærm. Det tager dog lidt af cockpitbredden, hvilket mærkes, når man er mange i båden og skal forbi hinanden på gangarealet. Cockpittet har en lille udendørsbar med håndvask og mulighed for at opsætte køleskab.
Under dæk er indretningen noget overraskende, for den virker inspireret fra sejlbådene, hvilket giver et friskt pust. Man træder ned i en ægte salon med sofa og kahytsbord i bagbord over for et veludstyret langsgående pantry i styrbord, som støder op til et fornuftigt dimensioneret toilet-bad. Forude er stævnen fyldt op med en rummelig trekant-forkøje med forhæng og uden de sædvanlige indstigningsfaciliteter. Agterude under cockpitbunden er der indrettet kahyt med tværgående dobbeltkøje. Adgangen ind på madrassen er en smule trang, og referer vel mest til bådens betegnelse, Sport. 32’eren hælder mest imod brug som en stor daycrui-ser med overnatningmuligheder, for til seriøs tursejlads vil man hurtigt komme til at savne f.eks. et klædeskab i fuld størrelse.
BMB 32 Sport
Længde 10,20 m
Bredde 3,20 m
Vægt 4800 kg
Brændstof 550 l
Vand 150 l
Motorer 285 hk
2 stk. Volvo Penta KAD 300 DP-G.
CE-godkendelse Kategori B
8 personer.
Pris som testet 1.396.000 kr.
Inkl. i prisen: Teakdæk i cockpit, presenning og kaleche, hydrauliske flaps, stålpropeller, bovpropel, landstrøm, anker med kæde, musik-anlæg, varme og koldt vand på badeplatform. Primet, bundmalet og søsat i Egå.
Import og salg: Floor Marine-Center,
tlf. 87 11 40 00.