"Byg en RIB-båd, der kan laste to tons og sejle 30 knob - under alle tænkelige omstændigheder!"
Det var betingelserne for den sydafrikanske Mako 7,8 Ballistic RIB gummibåd. Konstruktøren sled i det og præsterede en RIB med de forlangte egenskaber. For derpå at opdage, at bådene blev benyttet til en givtig, men ikke ganske legal trafik over Gibraltar-strædet. Bådene fik startforbud fra Gibraltar, og konceptet blev opkøbt at sydafrikaneren Mark Lowe, der egentlig ikke er ked af sine bådes fortid. Det er ikke første gang, en båd er blevet bygget til smugleri ...
Mako’ens RIB-bund er der kælet for, idet steps’ene i bunden ikke kun er formet som trekantede lister, men med en hulning på fladerne, der vender ned mod vandet, så de bl.a. holder på skrumsprøjt og smører bunden under fart.
Bådmagasinet har haft lejlighed til en demonstrationstur i den store Mako, der var udstyret med seks særprægede "stole", hvor man i realiteten står op, hvilket man hurtigt lærer at sætte pris på, set i forhold til RIB’ens præstationer. Den store båd går 42 knob med den monterede Yamaha V-Max 250 hk totakter, og selvom den skarpe bund skærer søerne flot, er arrangementet med motorcykelsadler og en bøjle foran at holde fast i en velkommen foranstaltning.
Mako’en er en professionel gummibåd og kraftigt bygget. Den vejer over et ton med maski-ne, udstyr og styrer sindigt. Den planer ud omkring 17 knob og kan sagtens holdes i gang i sø, her er det menneskene om bord, der sætter begrænsningen.
At sejle gummibåd i denne størrelse er noget særligt med den tætte forbindelse til vandet. Jo, motorbådssejlads kan også være en oplevelse!
Mako 7,8 Ballistic
Længde 7,80 m
Bredde 2,54 m
Vægt, skrog Ca. 750 kg
Brændstof 260 l
Motor 250 hk
Yamaha V-max
CE-godkendelse Kategori C
Pris, skrog 160.000 kr.
Pris Ca. 350.000 kr.
Som testset
Salg: Rubberduck,Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.