En opvisning i teknisk kunnen er den mest præcise betegnelse, man kan give markedets største firetaktsmotor, Yamaha F 225 A. Den er en kraftpakke på 225 hk, som det er lykkes at holde nede i et format som en tilsvarende totaktsmaskine, til trods for at firetakteren skal have større topstykker med ventiler, knastaksler og deres drev oven på cylinderrækkerne.
Der er ikke sparet på den tekniske side. Yamaha her tværtimod gjort F 225'eren til en paradedisciplin, idet den 3,3-liters 6-cylindrede motor i 60 graders V har to overliggende knastaksler på hver cylinderrække. Der har været trukket på Yamahas erfaringer fra Formel 1-verdenen, hvor fabrikken samarbejder med Toyota. Maskinen har fire ventiler pr. cylinder, og så kan der næsten ikke presses mere avanceret teknik ind. Vægten på 272 kg kan endnu ikke nærme sig totakternes, for en tilsvarende totakter vejer stadig cirka 200 kg.
En klassisk vægtbesparende detalje er trukket frem igen: Dyna-starteren, der på én gang er startermotor og generator. Vi prøvede Yamahaen på en Campion Explorer 602, hvor den smuttede godt 45 knob, men det ganske overvejende indtryk af Yamahaen er en usædvanlig fik mekanisk kultur. Den store maskine er tæt på vibrations- og lydløs i tomgang, og ved fuld gas virker den mere støjsvag end de bedste indenbordsmotorer. Samme maskine fås også neddroslet til 200 hk, men vi tror ikke man skal vælge den for at få lavere støjniveau, for det er næppe muligt. Prisen er 163.000 kr. Yamaha
Danmark, tlf. 65 95 95 00.