Åbne styrepultsbåde fører moderetningen an efter devisen "arbejdsbåd i søndagstøj", og her har svenske Uttern været hurtig på aftrækkeren med den nye store 6402'er. Den har den nye bådtypes klassiske stiltræk med kongeblåt skrog og guldstaffering, teaktræsdørk og godt udstyr. Men 6402'eren lægger et element til sejloplevelsen med sin 190 Hk indenbordsmotor, som giver et lille luksuspræget overtag over for styrepultsbåde med udenbordsmotor.
Uttern'en er en velkendt bådtype på hjemmebane, idet masser af svenskere tager båden til weekends og ferier i skærgården. Den kan fragte en bunke mennesker og bagage, og den egner sig glimrende til dagture, fiskeri og andet sommersjov. Den er desuden selvlænsende og passer sig selv.
Der er den ekstra detalje ved 6402'eren, at dens styrepult er blevet så stor, at der er blevet plads til en lillebitte kabine nede under den. Der er skam en halvandenmands køje og anbragt et tørkloset dernede, men rummet er sådan dimensioneret, at det er for virkelig motiverede personer, og den bemærkning omfatter begge funktioner. Her er dog god plads til at veste, vandski, dykkerudstyr eller fiskegrej, der kan stuves godt af vejen.
Oppe hvor det foregår, er Uttern 6402 et herligt skue. Den er stor, bred og rummelig, og båden er glimrende indrettet. Den forvoksede styrepult giver førsteklasses læ til to personer, og er godt udrustede med både hånd- og fodlister, og man kan vælge mellem at sidde eller slå sæderne op og stå med ryggen mod ryglænet. Sædearrangementet har et stort og solidt, fast ryglæn. Det fjerner ganske vist muligheden for at "vende" førerpladserne og være social med de fire passagerer, der kan sidde på agtertoften. Til gengæld kan passagererne bruge ryglænet som en slags stor pulpit eller håndliste, som man kan stå sikkert op ad under sejladsen.
Foruden agtertoften er der også siddeplads på forkanten af styrepulten samt i hver side af stævnen, hvor der er gode stuverum. Dørken i stævnen er stor, så der kan sagtens stå et bord her til selskabelighed.
Uttern 6402 virker generelt meget tryg og beskyttet med det dybe cockpit der er garneret med gode håndlister og en stor pulpit i stævnen til sikker ombordstigning. Badeplatformen agter er godt dimensioneret og med badestige, men mangler en krog til vandskiløb.
Utterns husdesigner Johs. Lindblom har designet 6402'eren over sine sædvanlige linjer, men bredden er øget til 2,52 meter, hvor den hidtidige topmodel var 2,20, og det giver en stor bundflade, som har det bedst ved relativt fladt vand. Topfarten på ca. 30 knob er dermed ikke disponibel på en komfortabel måde under alle forhold, man må indrette sig efter forholdene. Styringen er villig og naturlig, men lidt storbådsagtig med rolige reaktioner, hvilket der ikke skal lyde et ondt ord fra undertegnede om, for det er blot til fordel for passagerernes komfort.
Uttern 6402
Længde: 6,40 m
Bredde: 2,52 m
Bundvinkel: 16,5 grader
Vægt: 1350 kg
Brændstof: 120 l
Motorinst.: 4,3-liter Mercruiser
V6 benzinmotorer
190 hk med Z-drev.
Pris: 249.900 kr.
Forhandling:
Ketner Marine tlf. 43 27 11 66