Sessa Rapala 19

"Kan det virkelig være der alt sammen?" spørger man sig selv, når man opregner faciliteterne på den italienske Sessa Rapala 19. Båden anbefaler sig i meget karakteristisk stil med et højt og rummeligt styrehus, 2-personers køje under fordækket, dinettearrangement - dog med løst bord - et lille pantry og minsandten også et pænt stort cockpit med udgang til en badeplatform.
Alt sammen inden for 19 fod. Det er nærmest grænsebrydende design. Sessas designer Massimo Radice balancerer fint med velanbragte streger, men han har prioriteret faciliteterne meget højt.
Han har trukket hårdt på reglerne for en motorbåds naturlige længde-breddeforhold og har gjort Sessa’en ret bred i forhold til længden, og har desuden valgt en nogenlunde buttet stævn for at få plads til køjearrangementet forude. Desuden er bådens tyngdepunkt højt med et højt fribord og den store overbygning, der slutter 2,4 meter over bunden.
Rapala’en virker noget levende at gå ombord i over stævnen, og man skal sætte fødderne omhyggeligt på det relativt smalle sidedæk for at komme ned til cockpittet. Det er dog almindelig kost for dem, der er vant til amerikanske motorbåde, dog har disse tit en luge eller en dør i fronten. Her har Sessa valgt en stor og ubrudt forrude, der er med til at give styrehuset en karakteristisk profil.
Cockpittet er flot stort og har en kistebænk agter som siddeplads med en håndliste som ryglæn. Der er gode lodrette håndlister på agterkanten af styrehuset, så man kan stå op udendørs og holde fast under fart.
Man entrer styrehuset gennem en bred skydedør og møder først en lille pantrysektion i styrbord. Styrepladsen virker lidt interimistisk, for rorgængeren må enten stå op eller slå sig til tåls med at sidde på et klapsæde, der hænger ved siden af håndvasken. Passagerer må stå op og holde i en håndliste på frontpanelet eller sidde ned på køjen, men med reduceret udsyn. Et lille kahytsbord i dinettearrangementet er til at afmontere, og der kan derpå udlægges hynder til en fuldvoksen topersoners køje.
Testbåden var udrustet med en 100 Hk. Yamaha totakter, der er rigelig til testbåden. Den løber over 30 knob på fladt vand, hvor den klart fungerer bedst. På grund af den buttede stævn og brede bund med en moderat V-facon (vinkel ikke opgivet) må farten ned, når man sejler uden for beskyttet farvand. Det er en båd, man skal kigge længe på, før man beslutter sig, for der ses sjældent en båd med dette opbud af faciliteter. Måske har den lige det, du søger.

Sessa Rapala 19’
Længde: 5,70 m
Bredde: 2,35 m
Dybgang: 0,30 m
Vægt u/motor: 780 kg
Max motorstør.: 105 Hk
Tank: 100 l
CE-godkendelse: 7 pers.kl.C
Pris u/motor: 139.900 kr.
Pris som testet: 202.300 kr.
Forhandling:
Vestfyns Marinecenter,
Middelfart, Tlf. 64 41 03 45



Seneste nyheder

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Det er en SEJLbåd

★ Holder Hanse hele vejen?





★ Tursejlads

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Interview & Portræt

★ Kom tæt på Dansk Sejlunions nye sportschef Peter Hansen

★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen