Stingray 220 SX

Den er flammende rød som en Ferrari og virker som skabt til solskinsdage, vandski-sjov og drinks med paraplyer i. Og egenskaberne holder hvad indpakningen lover. Den nye speedbåd på det danske marked, amerikanske Stingray 220 SX, er formentlig markedets hurtigste standardbåd til prisen. Stingray'en spæner 50 knob med sin 250 hestes Mercruiser V8'er.
Men den kan forresten fås i en 300 hestes version, der løber 54 knob eller over 100 km/t, hvis man vil være helt sikker på f.eks. at opfylde betingelserne for et speedbådskørekort.
Stingray 220 SX er som en åben sportsvogn til vands. Den er hurtig og seværdig, tilsyneladende uden andre faciliteter end dem, man umiddelbart kan se: Cockpit, solbademadras og badeplatform indsvøbt i flotte former. Stereoanlæg med cd-afspiller i cockpittet, masser af drinksholdere til glas med bredfuldt mål og isboks med dræn under dørken understreger, at testbåden er skabt til udendørsliv på solskinsdage. Under den store klap til motorrummet gemmer sig for øvrigt en komplet kaleche, der på ægte amerikansk vis kan reduceres til en såkaldt bimini-top.
Derfor kunne man nok ærgre sig over, at testen fandt sted på én af vinterens få solskinsdage med klinger frost, og hvor en pose vejsalt ville havde gjort godt under bilhjulene i slæbestedet. Så desværre, drenge, ingen badepiger på bagsædet i denne omgang.
Den er anderledes på bunden Stingray'erne er konstrueret af en indædt motorbådsfreak, Al Fink, som nærmest er besat af at drive sit undervandsdesign ud over, hvad andre motorbåde kan præstere. Det er endt med hans patenterede ZP-skrog, hvor bunden ikke har langsgående profiler, steps, som på almindelige planende både. Steps sidder normalt, som hvis man forestiller sig en trekantet liste skruet direkte på skrogsiden. Stigray'ernes bund er i stedet formet med strakes, der minder om bordlægningen på en klinkbygget båd, hvor hver profil har en vandret underside.
Al Fink stødte på sine strakes, da han forsøgte at give sine både en blødere opførsel i sving. Her kan en "hårdt" opsat båd tage kurverne på en huggende facon, når man presser den rundt. Samtidig opdagede Al Fink, at hans nye bundfacon giver mere fart og bedre brændstoføkonomi. Efter hans egen teori skulle forbedringen ske, fordi hans strakes ikke tager luft ind under skroget, hvormed propellen kommer til at arbejde optimalt i "rent" vand uden skumperler i. Han har dog også tilføjet en lille racingdetalje, nemlig et kort tværgående trin eller hak - notch - agterst i bunden, som afkorter vandlinjen og tillader propeldrevet at arbejde højere i vandet, hvilket giver mindre vandmodstand og mere fart. - Mange forskellige detaljer, som sikkert bidrager til hver sin bid af Stingray'ernes egenskaber.
Sejlegenskaberne er klart anderledes
I praksis er det åbenbart, at Stingray 220 SX styrer blødt. Når man provokerer den med et skarpt sving, kan man godt mærke, hvornår den gerne ville "hugge", men det bliver aldrig til mere end små, bløde afvigelser fra den rene kurve.
Stingray'ens egenskaber er også interessante, når man sejler lige ud. Den accelererer lynende hurtigt og præsterer en høj tophastighed, men skal sejles med beherskelse i sø. Alt tyder på en ret flad bundfacon, navnlig når man lige har haft en serie skarpe manøvrer, hvor båden styrer uden ret meget krængning. Men i virkeligheden har den en pænt dyb bundvinkel på 19 grader, som på andre både betyder markant krængning i sving og en god evne til at sejle i søgang. Den specielle ZP-bund får Stingray'en til at sejle som en mere fladbundet båd, og det er da også typisk, at den er udviklet ved en sø.
Den særlige bundfacon kræver, at man trimmer næsen rigeligt ned i accelerationsfasen, og derpå godt op, når man er i planing. Den højt placerede propel er lidt kræsen over for bådens vinkel i vandet, men når man rammer den, får man et spark, og speedometeret nærmer sig de magiske 59 miles, og lomme-GPS'en melder om 50 knob.
I motorrummet huserer en 5,7-liters MerCruiser V8 karburatormodel, der lægger 250 hk på propellen. Amerikanske tests antyder, at ZP-bundens egenskaber får Stingray'erne til at præstere det samme som andre speedbåde med ét nummer større motor, f.eks. en indsprøjtningsmotor. Værftet selv skilter med et benzinforbrug, der skulle være 30 procent lavere end konkurrenter med tilsvarende motorer. Det har vi naturligvis ingen muligheder for at efterprøve. Forbedringen kan man så efter temperament bruge til at sejle hurtigere eller strække benzinforbruget ved mere ordinær hastigheder.
Glimrende cockpit og sjov kahyt
En vinterdag med frost er det en speciel oplevelse at efterforske en båd med en tophastighed på 50 knob, så vi noterede omgående, at vindspejlet dækker godt, og for øvrigt har en sjov detalje: Gammeldags "trækruder" i siden som på bilerne i halvtredserne, der kan svinges rundt og "skovle" fartvinden ind i cockpittet.
Kørestillingen er god, for man anbringes i forsæder, der både kan drejes og skydes frem og tilbage samt låses i udvalgte positioner. Fra forsæderne er fornemmelsen af at køre sportsvogn udpræget. Læderrat og en god håndfuld relevante instrumenter til føreren, handskerum og bilradio med cd-afspiller til passageren. Agterude er der en flot trepersoners sofa, der glider over i en permanent solmadras ovenpå motorrummet, og herfra glider man agterud til badeplatformen, der er udstyret med sammenklappelig stige.
Adgangen til fordækket sker på amerikansk maner gennem en luge i vindspejlet, og her har Stingray udviklet en spøjs detalje. I stedet for indstøbte trappetrin svinger man et metaltrappetrin ud til siden, og når man svinger det tilbage, falder det selv i hak og kommer ikke i vejen.
Under fordækket mødes man af noget, der med lidt god vilje kunne betegnes som en kahyt, men det traditionelle danske udtryk lukaf dækker vist bedre. Udstyret er skam i orden, nærmest imponerende, lige fra amerikanernes uundværlige spejl for enden af køjen til kemisk toilet, køkkenvask og et lille komfur med ét blus på rad og række under hynderne. Man kan også arrangere om på de nærmeste hynder i køjerne og lave en siddeplads i hver side, men hovedhøjde er der altså ikke meget af. En rask weekend - eller en ugestid med én af de chicks som pryder bådene i Stingrays brochurer kunne nok gå an, men det er vist en helt anden historie.

Stingray 220 SX
Længde: 6,50 m
Bredde: 2,46 m
Dybgang: 0,84 m
Bundvinkel: 19 grader
Vægt: 1517 kg
Motor: Mercruiser V8
250 Hk 5,7 l
CE-godk.: katetori B
Pris: 239.000 kr.
Forhandling:
Brdr. Beck Marine, Tåstrup, tlf. 43 71 86 68







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen