Sea Line 575 Cruiser og Quicksilver 500

"Polakkerne kommer!" kunne vi bruge som anskrig for denne artikel, for polsk konstruerede og -byggede både gør sig efterhånden bemærket med stor gennemslagskraft, og det har vi et par håndgribelige eksempler på i form af disse to nye både, Sea Line 575 og Quicksilver 500.
Polskbyggede både har været på det danske marked i næsten en generation, de har blot været ret usynlige, idet masser af ikke-jerntæppelande har fået produceret deres både her. Der har altid været en stor bådebyggerbranche i Polen med bund i det klassiske bådebyggerhåndværk, da polakkerne i jerntæppetiden havde en status som dem, der byggede diverse klubbåde til andre østlande.
Sea Line 575 er nyeste model fra Galeon-værftet, og selvom dens oprindelse er uvis - der cirkulerer masser af udmærkede, gamle konstruktioner - er den afgørende afpudsning af skrogform og design absolut værftets egen, og det har man gjort godt.
575'eren er en typisk daycruiser med en nydelig sovekabine og god udendørs plads samt behagelig skrogstabilitet i kraft af en god bredde, 2,43 meter.
Lav planingstærskel giver gode tur-gennemsnit
Den mest positive overraskelse er sejlegenskaberne. Sea Line 575 er som ventet er uhyre accelerationsvillig med en 100 hk Yamaha 4-takter på bagsmækken. Den har en planingstærskel allerede omkring 10 knob og sejler "frit" omkring 13-14 knob med to mand ombord.
Det kunne tyde på et fladt skrog med reducerede egenskaber i sø, men tværtimod: Sea Line skærer bølgerne overraskende fint i planingsfart og sejler rigtig komfortabelt for en båd i denne størrelse. Styreegenskaberne er sjovt "stive", muligvis i kraft af det brede skrog, så den svinger uden nogen særlig krængning. Det virker næsten som at køre radiobil, for den kan også svinge ret skarpt, og skal presses meget hårdt, før den truer med at miste grebet.
575'eren kan sejle med op til 150 hk, og demonstrerede fin balance mellem kraft og skrog med den 100 hk Yamaha, som leverede en tophastighed omkring 34 knob. Man kan sagtens nøjes med en 80 hestes motor og spare omkring 10.000 kr., og stadig nyde godt af en firetakters lave støjniveau.
Ret selv på en dårlig kørestilling
Indretningen er ganske traditionel med et pænt stort cockpit med to faste styrestole plus en agtersofa til tre personer. Under fordækket er der en rimelig pæn topersoners køje med 190 cm liggelængde, men der har været noget galt med waterpasset, for man ligger lidt op ad bakke. Måske skulle man ligge to for at komme i vater?
Udrustning og finish er enkel, men reel. Det er en båd efter princippet "du får, hvad du ser", så man leder forgæves efter pantry, håndvask og toilet forude, men der er både ofret inderskal i køjerummet og praktisk skydedør af røgfarvet plastic.
Kørestillingen er lovlig tæt på rattet, hvor man sidder noget krampagtigt uden at kunne strække benene. Det er en generel fejl ved små motorbåde, som måske ikke har været beregnet til ratstyring fra begyndelsen af. Motorhåndtaget sidder også lidt langt agterude, men begge dele kan der rettes på ved at bytte førerstolene ud med nogle som kan skydes tilbage.

Sea Line 575 Cruiser
Længde: 5,75 m
Bredde: 2,43 m
Dybgang: 0,55 m
Vægt: 700 kg u. motor
Motor: Yamaha 4-cyl.
4-takts, 100 hk. (50-150 hk)
Standardudstyr:
Badestige, kem. toilet.
Pris: 184.800 kr.
Import og salg:
Øsby-smedene, Haderslev,
tlf. 74 58 45 90, og
Engstrøm Marine A/S, København S, tlf. 32 64 20 00.

Skønheden kommer indefra:

Vi må sige det med det samme. Vore billeder af Quicksilver 500 er temmelig forskønnende for denne båd, for i virkeligheden er den ikke ret ... nej, lad os forklare det på en anden måde: Den kan sammenlignes med en fransk bulldog, som også er lidt rigeligt presset af designet både for og bag ... men som ved nærmere bekendtskab siges at være ganske sjov og charmerende.
Den karakteristik er let at skrive under på for Quicksilver 500, for den uhyre kompakte lille båd er en stor positiv overraskelse, når man kommer ombord og ikke længere kan distraheres af udseendet. Skønheden kommer nærmest myldrende indefra. Man noterer en usædvanlig god stabilitet i det ganske brede skrog - 2,35 meter - og der er virkelig god plads i det dybe cockpit samt fin læ bag den pudsige, høje overbygning.
Fin sejlads og rummelighed
Disse ting er alle sammen nøje kalkuleret, for Quicksilver 500 er en nykonstruktion af den polske marinearkitekt J. Centkowski, og man fornemmer tydeligt den klare hensigt bag designet. Den høje overbygning med det karakteristisk udfaldende dæk gør båden ganske tør ved sejlads i krapsø, og man står godt bag overbygningen i bådens balancepunkt og "affjedrer" sig selv. Det er egentlig et lille bedrag, for i en 5 meters båd plejer man at sidde ned og blive øm i sin bag. Sejler små både bedre, end vi tror?
Quicksilver 500 gør. Trods sin rigelige bredde har den en rigtig god sødygtighed, når den smutter afsted med 27 knob, tilmed dejlig støjsvagt for en 60 hk Mercury 4-takter. Den planer allerede ved 10 knob og sejler frit ved 14-15 knob. Det lover ikke blot god brændstoføkonomi, men garanterer også gode rejsehastigheder, som ikke umiddelbart påvirkes af søen. Oven i handelen får man fine styreegenskaber, hvor man kan slå kurver i sø uden at føle, båden bliver rusket af bølgetoppene, og den kan minsandten også svinge meget snævert uden at hoppe af sporet, hvis det er det, man leder efter.
Cockpittet fungerer godt, bortset fra, at mange sikkert ville ønske sig en fast passagerstol ved siden af førerstolen. Der er i stedet en langsgående bænk i hele bagbords side, og der kan arrangeres en bænk mere med løs tofte i styrbords side.
Kahytten er pænt lavet med støbt køjebund og soveplads til to voksne op til 190 cm. Der er gode stuverum både i kahyt og cockpit, og selv adgangsforholdene til fordækket er rigtigt gode i den lille båd, takket været et pænt bredt sidedæk.

Quicksilver 500 Cabine
Længde: 5 m
Bredde: 2,35 m
Dybgang: 0,34 m
Vægt: 480 kg u. motor
Motor: Mercury 60 hk
4-takt, (max 90 hk)
Pris båd/motor: 119.258 kr.
Import: Marine Power Danmark,
Egå, 86 22 09 11







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen