At sejle handler i høj grad om frihed.
Som ejer af en Princess V55 drejer det sig om at har opnået en ganske ekstraordinær frihedsgrad. Denne motoryacht giver muligheden for at sejle hvor som helst og når som helst man lyster. Vejrudsigten er først en hindring, når den melder et stykke over hård kuling, for Princess'en er i stand til at klare det meste, nærmest på trods af al sin elegante fremtoning.
Denne evne er det allermest spændende moment ved Princess V55. Båden er bygget til at kunne sejle langt og hårdt og hurtigt, og det gør den med en naturlig selvfølge, som giver mulighed for bruge den til lange togter over åbent farvand med en planlægning, som om man ejede en hurtigfærge. Men det er vist også det eneste punkt, hvorpå man kan tillade sig at sammenligne Princess V55 med kommercielle fartøjer.
V'et i typebetegnelsen hentyder til en skrogfacon med ekstraordinært dybt V, som kendetegner en ny serie fra det britiske værft, hvor man bevidst er gået efter sporty sejlegenskaber, der delvis er inspireret af de store havgående racerbåde. V'et giver bedre komfort i havgående sejlads end en fladere båd, og det kan man efter temperament enten udnytte til limousine-sejlads eller højere gennemsnitsfart.
Disse egenskaber har naturligvis sin pris på budgettet, for jo dybere V-skrog, desto flere hestekræfter skal der til for at løfte båden op at plane. Men i de kredse, som en motoryacht til 5,7 mill. kr. henvender sig til, er det næppe brændstofbudgettet, der indgår i de afgørende overvejelser. Tværtimod er det netop evnen til at komme hurtigt ud og hjem fra koncentrerede fritidsoplevelser, der er attraktionen. Her er der intet, som står i vejen for en smuttur til Bornholm eller en lang weekend i Oslo eller på Gotland. Fartegenskaber omsat til mere og andet end den rene fartglæde.
Vi slipper 1600 turbo-heste løs
Vi har sejlet Princess V55 under væsentlig fredelige forhold end dem, den kan klare, men selv en mild vintersolskinsdag på Øresund har den en overbevisende fremtoning.
Det er i sig selv imponerende at komme til rors på en 55 fods motoryacht på omkring 16 tons og med 1600 hestekræfter, men man føler sig forbavsende hurtigt til rette ved styregrejerne, for den gør jo, hvad man bér den om.
Styrepladsen er placeret sig midt i den 17 meter lange båd, hvormed man undgår, den virker skræmmende stor. Instrumenter og betjeningsgrejer sidder naturligt og rigtigt, hvilket også gerne skulle være tilfældet på en båd, hvor det ikke ligefrem et pladsnød, der har plaget designerne. De har kvitteret med at opvise den bedst mulige smag, der også kan demonstreres ved at gøre sig næsten usynlig som designer. Der er ikke gnist af demonstrativ smartness over styrepladsen. Instrumenterne sidder i fint prioriteret rækkefølge under en lille kasketskygge, hvor de kan ses både fra siddende og stående førerposition. Alle betjeningsknapper sidder roligt og velordnet. Man føler sig straks hjemme ved styregrejerne og finder det helt naturligt, at kortplotteren kommer hydraulisk glidende op i øjenhøjde, når man tænder for den.
Betjeningen er lækker med den elektroniske MicroCommander motorstyring, hvor man med håndtag på størrelse med joysticks kontrollerer et par ordentlige slamberter af to 14,6 l. MAN V8 turbodieseler.
Den elektroniske motorstyring har fjernet enhver form for ubehagelige overraskelser ved betjeningen. Man kommer ikke uforvarende til at tippe passagererne omkuld med en pludselig gasgivning, for der er indbygget en forsinkelse i motorstyringen, så maskinerne tager nænsomt fat. Maskinerne kræver også selv tid til at opbygge ladetryk, før de jager alle hestene ud ad stalden, så accelerationsforløbet foregår komfortabelt blødt, skønt der ikke går mere end 6-7 sekunder fra stilleliggen til fuld planing.
V55'eren har en planingstærskel omkring 13 knob, men sejler lidt "dødt" op til 16-17 knob, hvor den føles at ligge lidt dybt i vandet og giver samme sejlfornemmelse som en halvplanende båd. Ved omkring 20 knob fornemmes det lange skrog at få det ideelle glid i vandet, og nu skal der ikke foretages ret store justeringer på gashåndtagene for at give store udslag i hastigheden.
30 knob føles som en glimrende marchhastighed, hvor motorerne nynner ubesværet af sted for kun 1800 o/m, for her har vi de to store V8'eres højeste drejningsmoment. De roterer maksimalt 2300 o/m, hvor yachten topper med 40 knob.
Ved at holde os nede på de 1800 o/m og 30 knob har den et tilsyneladende forrygende forbrug på 68 liter i timen pr. maskine. Men dette svarer trods alt kun til 4,4 liter diesel pr. udsejlet sømil, og slår man gassen af til 1600 o/m, daler farten til 25 knob og forbruget til 50 liter pr. time pr. maskine - 4 liter pr. sømil. Det er en del billigere end mange planende både med to benzinmotorer. Sættes forbuget op imod bådens velvoksne tankkapacitet på 2000 liter, snupper den nogle solide passager på vel over 400 sømil ad gangen.
Det skarpe skrog pløjer havet ubesværet
Sejladsen er ualmindelig komfortabel. Her er der for en gangs skyld dækning for disse ellers noget konstruerede billeder med solbadende mennesker på fordækket under sejlads. Princess'en sejler vitterlig så blødt, at solbadende på fordækket ikke risikerer at blive kastet rundt på solmadrassen. At der næppe er nogen ansvarlig skipper, der vil have sine passagerer liggende og blafre derude under fart, er så anden sag.
Skrogets dybe V-form kløver ubesværet bølgerne, godt hjulpet at bådens massive egenvægt på knap15 tons. For læsere, der er vant til sejlbådsverdenens omhyggelige omgang med hvert eneste kilo, kan det være en gåde, hvor alle disse tons kommer fra i en båd uden køl, men bunden i Princess'en er sine steder er op til 20 cm tyk. Der skal være noget at stå imod med, når en fuldtlastet båd på 17-18 tons flyver ud ad en bølge og lander i den næste. Alene de to motorer på hver 1,3 tons kræver fundamenter og forankringer af dimensioner.
Styringen er ligesom motorreguleringen en positiv overraskelse. Den er elektro-hydraulisk og fungerer fint og præcist, idet der både er en knusende retningsstabilitet fra det skarpe skrog og en ubesværet styreevne til de mindre kurskorrektioner. Vil man slå større sving, er der en naturlig træghed i styringen, og det store fartøj krænger behersket over.
I realiteten kan man ikke overdrive noget med Princess V55. Man kan uden videre lægge roret hårdt i borde fra høj fart. Båden beskriver et distinkt, skarpt sving med snæver diameter, men uden risiko for at spilde en dråbe fra passagerernes drinks. Det skal lige bemærkes, at der kun er et enkelt farthåndtag i V55'erens cockpit. Mere er ikke anset for nødvendigt. Men kahytsnedgangen og passagen agterud til badeplatformen er dimensioneret relativt smalt for at give den samme effekt.
Tre kahytter - og tre aircondition anlæg
Princess V55 er "sporty" udlagt, hvilket for en båd i denne størrelse betyder, at der kun er tre kahytter med seks sovepladser ombord. Den er i høj grad beregnet til udendørsliv med sit åbne cockpit, hvor der bag de fire styrestole er arrangeret en enorm u-sofa i styrbord med en "wetbar" med båd