Skilsø 33 Arctic

ASkilsø Arctic 33 passer godt ind i én af tidens trends for motorbåde, hvor bådkøbere tiltrækkes af solide, rummelige og let arbejdsbådsprægede typer uden krummelurer og romantik. Skilsø'en har faktisk været på markedet længe, oprindelig som Skilsøs topmodel, siden er den vokset sig lidt større gennem skrogændringer, og i dag må den siges at være på omgangshøjde med moden, for den er så at sige vokset frem med den.
Der er nærmest ødslet tilpas med pladsen i Arctic'en, så den bliver en båd med en dejlig rummelig atmosfære. I forvejen er en ni meter motorbåd en ganske stor platform til fritidsaktiviteter. Men udvider man den med en næsten meterlang badeplatform og indretter agterskibet med et fint, rektangulært cockpit med velbeskyttende høje cockpitkarme, så begynder der at tegne sig et billede af en båd med de tilbud om aktivt udeliv, som en del bådkøbere vil have i dag.
Adgangen til styrehuset sker gennem en bred skydedør i et stort glasareal, der udgør hele overbygningens agterkant. Man kommer ind i et rummeligt styrehus med gode gangarealer og højt til loftet, Skilsø'en måler 2,75 m over vandlinjen.
Der bydes både på et flot udstyret pantry i bagbord, ledig gulvplads med rigeligt gangareal i midten og en god siddegruppe på en forhøjning i styrbord med glimrende udsigt over bådens omgivelser.
Der er faktisk kun "sparet" på ét punkt i denne båd, idet den dobbelte styrestol er med "frem-og-tilbage" ryglæn, som også indgår i sofaarrangementet. Men når det fungerer som her med glimrende siddekomfort begge veje, og desuden er både solidt og let at betjene, er den slags pladsbesparende detaljer velkomne.
Rummelighed og ærlig kvalitet
Går man forud, kommer man ned i en rummelig "entre" med skabe, som giver adgang til forkahyt, toilet og en topersoners alkove ind under styrehuset. Forkahytten kan vælges med traditionel halvcirkelformet sofa i stævnen eller med dobbeltkøje som i testbåden. Oppe i styrehuset kan sofaarrangementet omdannes til endnu en topersoners soveplads ved at sænke kahytsbordet.
Skilsø'en er generelt indrettet meget lyst med store vinduesarealer, foruden to store og letbetjente soltag i hele styrehusets bredde. Disse har en smart ny type lukkeanordning, hvor man blot vrider på den tværgående stang, som taget hives frem og tilbage med.
Overalt er Skilsø'en virkelig gennemført udstyret med solid aptering og gennemførte detaljer som f.eks. gardiner for alle vinduer og velanbragte håndlister hele vejen rundt om skibet, hvor der er brug for det. Skilsø Arctic 33 er ikke nogen billig båd, men der fornemmes en klar og ærlig vilje til at levere kunderne en kvalitet, der er ud over det sædvanlige.
Otte forskellige versioner
Prøvebåden er en slags forvandlingsbåd, for den kan fås i fire forskellige udstyrsudgaver. Foruden Arctic-modellen her med det lukkede styrehus kan den fås med flybridge samt i enten en åben sportsversion med Targabøjle eller hardtop, stort udendørs sofaarrangement og agterkahyt.
Dertil kan den leveres med to forskellige undervandsskrog, enten med helplanende skrog med Z-drev eller som sejlet her i halvplanende version med fast propel.
Skilsø'en var udstyret med en ret muskuløs affære i form af den nyeste Yanmar turbodiesel, en 6-cylindret maskine på 4,2 liter slagvolumen, fire ventiler pr. cylinder og den nyeste teknik med to-trins indsprøjtningsdyser. Dette sammen med en detalje som f. eks. tandremsdrevne knastaksler gør Yanmaren stort set lige så omgængelig og komfortabel som en tilsvarende benzinmotor. Den starter let, oser ikke og har en fremragende gangkultur. Det demonstrerede forhandler Michael Floor ved at stille et fyldt vinglas (med vand!) oven på topstykket af motoren i tomgang. Det blev stående!
Maskinen udvikler 300 hk på svinghjulet, hvilket gør båden lige så hurtig som værftets planende båd, idet vi loggede Skilsø'en til 28 knob. Dermed bliver den til en slags to-i-én båd, der både har de gode manøvre- og sejlegenskaber ved lav fart i kraft af sin køl og fast propel, men også har den planende båds evne til at komme vidt omkring.
Accelerationstiden er ganske kort med de mange hestekræfter - 290 på propellen - og planingstærskelen er passeret ved omkring 12 knob. Vi sejlede Skilsø'en i ret grov sø, hvor det viste sig, at bådens skarpe stævn og barske fremtoning ikke holder helt, hvad udseendet måske lover. Den skal ned i fart i modsø, men ligner på det punkt en lang række hel- og halvplanende både. Man køber ikke en barsk "redningsbåds"-type med denne båd, men en almindelig fritidsbåd, og som sådan gør den det fremragende.

Skilsø 33 Arctic
Totallængde: 9,90 m
Skroglængde: 9,00 m
Bredde: 3,20 m
Dybgang: 0,90 m
Vægt: 3.800 kg
Brændstof: 420 l
Vand: 180 l
Toilettank: 140 l
Motor: 300 hk
Yanmar 6LP-STE 6 cyl.TD
CE-godkendelse: Kat B
Pris: 1,197.000 kr.
Import og salg:
Floor Marine-Center, Randers
tlf. 87 11 40 00







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen