Monterey 218 LS Montura Cuddy

Her er båden, der burde være præsenteret med et regi af solbrunede muskler ad libitum, smukke kvinder á la Baywatch, vandski samt iskolde soft drinks i hektolitervis.
Monterey 218 LS Montura Cuddy er kun beregnet til sjov og tidsfordriv på varme sommerdage. Den er en speedbåd efter den traditionelle amerikanske opskrift med masser af hestekræfter og komforten koncentreret om den udendørs plads.
Monterey'en er her prøvet med den maksimalt anbefalede maskine, den nye Mercury 5,7 liters V8 benzinmotor med multipointindsprøjtning, der præsterer 330 hk på svinghjulet, hvilket giver 300 hk til disposition på den anden ende af Z-drevet.
Det giver mulighed for en ret forrygende tophastighed på over 45 knob, vel at mærke når man benytter en speciel detalje, idet man med en omskifterknap kan vælge mellem at sejle med motoren lyddæmpet eller næsten fri udblæsning gennem rør, der er ført ud gennem siden. Det sidste er effektivt, men kan også give anledning til nogle frådende kommentarer, skal jeg hilse og sige.
Sødygtig og velsejlende
218'eren er ikke en "rigtig" traditionel speedbåd, selvom den ligner, og heldigvis for det. Den klassiske amerikanske speedbåd var beregnet til søer med fladt vand, hvilket betød, at de var håbløst ukomfortable og våde at sejle i åbent farvand. Monterey'en er tværtimod bygget med en relativt dyb V-bund på 21 grader, som sætter den i stand til at tage noget sø og holde acceptabel fart. Den styrer flot - forresten også i lav fart ved havnemanøvrer, hvilket ikke er nogen selvfølge ved planende både med Z-drev.
Indretningen er primært til glæde for udendørslivet, idet det store cockpit byder på to glimrende styrestole og en rummelig agtersofa, plus en polstret solseng oven på motorkassen. Der er en lav kahyt med to køjer i forskibet, som kan omdannes til en ret stor dobbeltkøje med en ekstra hynde, men båden er absolut kun beregnet til primitiv overnatning, idet der stort set ingen turfaciliteter er i båden, ud over den rummelige køleboks, drinksholdere og diverse stuverum.
Udendørslivet er til gengæld prioriteret så meget højere med fed polstring på "møbleringen" og gode dimensioner overalt, ligesom der er kælet for detaljerne. Nedfældede fortøjningsklamper og omhyggeligt afrundede beslag sørger for, at man ikke slår de bare tæer, for den båd er altså lavet til badeudflugter.
Monterey'ens vægt "tom" er på knap 1800 kg, hvilket stiller ret store krav til trækkraften, hvis man vil traile.

Monterey 218 LS
Bredde 2,60 m
Bundvinkel 21 gr.
Dybgang 0,9 m
Vægt 1759 kg
Brændstof 216 l
Motor:
Mercury 350 MAG MPI,
5,7 liter V8 benzin
330/ 300 hk
Pris 392.000 kr.
Import og salg:
Gnisten Marine, Svendborg
tlf. 62 21 49 21







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen