Stingray 200 MS

En multi-sportsbåd. Det er intentionerne bag betegnelsen Stingray 200 MS. Båden fås i forskelligt udstyr, her med en særlig bøjle til wakeboarding, der gør den egnet til den nye vandsport som nærmest totalt har udkonkurreret vandskiløb på ganske få år.
Wakeboarding udføres bedst med stærkt ombyggede vandskibåde, der som regel fungerer i klubregie. Stingray har set en ide i at bygge en "privat" wakeboardbåd, så man ikke behøver stille sig i køen hos vandskiklubben. Den er samtidig indrettet til lystfiskeri og har desuden et godt, passagervenligt cockpit med gode siddepladser til hyggesejlads, så far og søn har gode argumenter over for resten af familien (mor!) for at anskaffe én.
Hele båden er et nyt koncept, idet man har valgt at rykke indenbordsmotoren ca. 70 cm frem i skroget. Det giver båden et praktisk og rummeligt cockpit i forhold til bådens størrelse, da der bliver god passage rundt om motorkassen, som virker som sokkel for styrestolene og har agterudvendte siddepladser.
MS 200 er veludstyret til fritidsfiskeri, idet den har gode fiskestangsholdere indvendig i skroget, hvor fiskestænger kan opbevares i fuld længde, foruden gode stuverum og diverse rum med dræn og friskvandstilførsel, samt et fint "bibliotek" i styrepulten med gennemsigtige kassetter til blink og andet fiskegrej.
Wakeboard-bøjlen gør båden tryg
Båden sejler anderledes, takket været sin ændrede vægtfordeling i forhold til en traditionel planende båd, hvor indenbordsmotoren ligger helt ud til agterspejlet. Den er en smule længere om at komme op i planingsfart, men har sin planingstærskel allerede ved 9 knob og er planet fuldt ud ved 14. Med Mercruiser EFI-motorens 210 Hk på skruen nåede testbåden en ret potent tophastighed på 41 knob.
Inden for sin totallængde har 200 MS et relativt kort skrog, idet den har overhang agterude i form af den ca. 40 cm badeplatform. I forbindelse med en bundvinkel på 19 grader giver dette båden livlige reaktioner på styreudslagene.
Wakeboardere har kun brug for én ting: En båd, der kan trække en ordentlig hækbølge ved omkring 21 knob, og kølvandet skal gerne mødes i en god top i en afstand af ca. 20 meter agten for båden. Betingelserne er svære at leve op til for en almindelig speedbåd, for rigtige wakeboardbåde belastes kraftigt med op til et ton ballast for at slæbe en ordentlig hækbølge op.
Her er Stingrayens særlige balance i stand til at præstere et brugbart resultat, ifølge kræsne wakeboardsejlere, vi havde med som testsejlere. Og netop cockpittets indretning med den fremrykkede motorkasse giver plads til rigtigt wakeboardgrej som et "fat seat", der er en plasticsofa, som er beregnet til at fyldes med 800 liter vand.
Trækbøljen hen over styrepladsen er nødvendig til wakeboarding, da udøverne skal have trækket højt oppe fra for at udføre deres hop og tricks.
Bøjlen viser sig at have en anden, uventet funktion. Den gør miljøet i båden bedre. Vi opdagede, hvordan passagererne bliver mere tilbøjelige til at stå op og bruge den som "håndliste" og tydeligvis føler sig bedre tilpas, når der er bur omkring dem, også ved langsom sejlads og stilleliggen, hvor båden ruller. Man kan også få Stingray 200 MS med en sjov bimini-top, hvis stativ har samme effekt - den udvider cockpittets rum.
Her skal der styres i bagbord
Stingrayen er meget veludstyret. Den har mange stuverum i stævnen, hvoraf et foran styrepulten også er polstret siddeplads. Der er også stuveplads indeni styrepulten. Denne har en smart udvendig detalje, idet der er bygget fodstøtte i to etager, så man kan variere sin kørestilling. - Sjov ide, som flere måske skulle tage til sig.
Man styrer i bagbords side - politisk ukorrekt, hvad er det nu for noget? Jo, det er faktisk praktisk, at motorhåndtaget nu kan sidde midt på pulten og ikke er klemt helt ud i siden af styrepulten. Den ide "køber" jeg!
Hele båden er på en meget amerikansk måde indrettet til minimum af vedligeholdelse. Rattet er af rustfrit stål, førerstolene af behageligt, kraftigt polypropylen, og alle hynder er - foruden af vinyl - beregnet til at knappe af og tage med hjem eller stuve bort. Ikke én stump træ skal stå og kalde på vedligeholdelse!
Helt agterude finder vi den sidste gode detalje. En ekstra knap til at køre drevet op med, som kan betjenes udefra. Man glemmer det jo altid, når man er ved at tage båden på trailer, og slipper hermed for at skulle op at klatre.

Stingray Wakeboard 200MS
Længde: 6,20 m
Bredde: 2,41 m
Dybgang: 0,79 m
Bundvinkel: 19 °
Vægt: 1364 kg
Brændstof: 239 l
Motor:
Indenbords 4,3-liters
ferskvandskølet V6 Mercruiser EFI-benzin,
210 hk på skruen.
Pris som testet: 269.900 kr.
Import og salg:
Brdr. Beck Marine,
tlf. 43 71 86 68







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen