To minutter bag styregrejerne, og man er solgt. Ryd
bankbogen! Sælg huset! Besøg arvetanten! Man må have en Nimbus 250 Nova. Prisen er ganske vist skyhøj for denne båd, men den opleves også som noget nær den højeste lykke til søs.
Rå og smuk. Forfinet og robust. En walkaround med udendørs passagerfaciliteter, der næsten er bedre end kongeskibets chalup. Men trods modsætningerne fremstår Nova'en som en båd i dybeste harmoni. Men der er også avanceret skrogteknologi involveret.
Det første indtryk af Nimbus 250 Nova er gennemført kvalitet. Den er flot, nærmest ødselt lavet med rigelige dimensioner på alle funktioner. Hyllet i tykke lag teak, lagt med rund hånd og suppleret med et stort antal velanbragte håndlister.
Selve bådtypen falder direkte i nutidens smag. Folk er ikke længere interesserede i indelukkede cigarkasser. De vil tilbydes udendørsliv med aktivitet, og her går en walk-aroundtype lige ind med de muligheder, typen indebærer.
Nimbus har nærmest skabt en ny type båd, for den begynder fra stævnen som
walkaround, men slutter med den flotteste kombina-tion af cockpit og badeplatform-arrangement, man kan forestille sig.
Dyb v-bund, men
hurtig acceleration
Sejlegenskaberne er uhyre interessante, for Nova 250 sejler med en ny type bund med tværgående kanaler, der deler bådbunden i tre trin. Konstruktør er svenskeren Ocke Mannerfelt, der har udviklet sine teorier gennem succesfuld deltagelse i
speedbådsrace. Han har også givet bunden en ret dyb V-facon med en vinkel på 25 grader, der løber uændret fra for til agter, og har desuden dekreteret en ganske solid konstruktion, som slutter på en egenvægt på 2200 kg.
Med så dyb en skrogvinkel skulle båden teoretisk være svær at få op i planing, men den tredelte bund trækker luft ind og "smører" bådbunden, og i kombination med Volvos effektive Duoprop accelerer Novaen hurtigt til planing. Selv i den fredeligste version, som vi har prøvet her med Volvo Penta KAD 32 på 170 hk, er der kun ventetid, så længe vi venter på at motorens turbo skal begynde at tage fat. Derpå planer den straks.
Denne lille forsinkelse i kraftudfoldelsen vil blot være en kærkommen forsinkelse for dine passagerer, der får tid til at se sig om og finde noget at holde fast i. Mere utålmodige og farthungrende kan vende sig til topmodellen med 310 hk benzinmotor.
Med 170 dieselheste målte vi en topfart på 29 knob (opgivet 32 knob). Novaen har sin planingstærskel omkring 12 knob og sejler frit i fuld planing ved godt 15 knob. Skroget virker meget kompetent udformet til hurtig sejlads i sø og tillader, at man holder planingshastighed under forhold, hvor mange andre må give op. Cruisinghastigheder rigeligt over 20 knob er inden for rækkevidde.
Nimbus Nova er betjeningsmæssigt meget imødekommende, som vi har
testet den her med turbodiesel og DuoProp. Disse to funktioner gør enhver til konge ved styregrejerne. Dieselens let forsinkede reaktion på gashåndtaget og dobbeltpropellens utrolig sikre greb i vandet afværger de håndteringsmæssige brølere, som let kan tage højglansen af livet i en planende båd. Og i en båd som Nimbus-sen, der inviterer til improviseret aktivitet og måske ikke altid lige rutinerede speedbådschauffører, er det en vigtig egenskab.
Selvom Novaen er pænt stor og relativt tung, kan den tumles i ren speedbådsstil og manøvrere meget skarpt og præcist, uden man skal kæmpe ret meget med trimknappen til Z-drevet. Den krænger godt med på styreudslagene, men da man befinder sig i kræfternes centrum som på en motorcykel, lider komforten ingen skade, nærmest tvært imod. Til billedet hører også, at motoren er usædvanlig godt dæmpet.
Pragtfuldt cockpit
men intet pantry
Om bord koncentrerer livet sig om det store, dybe cockpit, hvor man kan vælge mellem to førsteklasses, velpolstrede styrestole, eller den tillokkende, rigeligt dimensionerede bueformede agtersofa, hvis ryglæn har en fin "dobbeltdør" ud til en flot dimensioneret badeplatform. Styrepladsen er på en praktisk og flot måde kombineret med en antennebøjle af rustfri rør, som giver godt greb for passagerer, der foretrækker at stå op ved styrepladsen - det er pladser der er eftertragtede i tilfælde af hård sø. Styrepladsen kan suppleres med en lille praktisk kaleche, som på billederne. Den strammes agterover med en strop, som dog sidder noget i vejen for adgangen til førersæderne, da 0stroppen fæstnes i dørken mellem sæderne. Der er et problem, som må være nemt at løse, og vi nævner det mest, fordi det faktisk er den eneste fejl, vi kunne finde ved Novaen.
Under dæk byder Novaen på en bred dobbelt forkøje, og der er rimelig plads til at stå op og trække i tøjet ved nedgangen. Der er også blevet plads til en pænt toilet med håndvask i styrbord, men heller ikke mere. Pantry og kogeplads? - Man har vel råd til at gå på kroen, når man sejler Nimbus Nova.