Sessa Key Largo 23

Sessa Key Largo 23 er i en klasse for sig selv. Den er klart bygget til manden, der vil have noget særligt. En blanding af nøgtern brugsbåd og flot udlagt solskinsbåd med lave krav til vedligeholdelse - ikke én stump træ om bord - men med et vist mål af komfort.
Producenten vil gerne kalde den noget i retning af trollingbådenes Rolls-Royce, men på det felt er der så mange gode både om biddet og brugsmønsteret i Danmark så specielt, at vi ikke uden forbehold vil skrive under på, at Sessa'en rager op over andre trollingbåde. Danske trollingfiskere bruger trailer flittigt for at komme rundt, og her er Sessa'ens 1400 kg egenvægt et problem. Den er kun mobil for folk, der ejer en tung firehjulstrækker eller lignende, ellers må den ligge på fast havneplads med den aktionsradius det indebærer.
Disse detaljer forhindrer den naturligvis ikke i at være en dejlig båd, som er i særklasse udelukkende ved kraft af sin størrelse. Markedet byder på relativt få walkaroundbåde over 20 fod, og de er altså en særlig fornemmelse at trave rundt på så stort et fordæk som Sessa'ens, der kan indrettes til en uhyre stor solseng med plads til tre personer. Hynderne er standardudstyr, og man må regne med, at de fylder hele kahytten, når man er på vej hjem fra charmetur.
40 knob på toppen og rolig styring
Prøvebåden er flot udrustet med to stk. Yamaha 115 hk firetaktsmaskiner med direkte indsprøjtning, hvilket endda er et stykke under bådens maksimalgrænse, 300 hk.
Dobbeltmonteringen virker i fin harmoni med båden og dens ganske magtfulde fremtoning. De 230 hk løfter bå-den op til fuld planing på ganske få sekunder. Planingstærskelen er en smule høj, omkring 14 knob, hvorpå den planer "rent" fra ca. 17 knob. Skroget kan med lethed matche temmelig skrap sø fra fuld planing, og den karakteristiske høje og stærkt udbyggede stævn sørger for, at sejladsen er fuldkommen tør.
På fladt vand nåede vi en tophastighed på 40 knob, hvilket skulle række til de fleste. Med 300 hk opgives den troværdigt til 45 knob, men allerede i prøvebåden byder de mange hestekræfter et lille håndteringsmæssigt problem. Der skal justeres omhyggeligt på gashåndtagene for at finde det rette forhold mellem søernes størrelse og hestekræfterne, fordi der er så mange af dem. Der skal ikke mange millimeters forskel til på gashåndtagene for at få farten til at springe med 4-5 knob, og det er afgørende for sejlkomforten i dansk indenskærs krapsø. Båden har ingen problemer med at gå op imod sø. Problemet er, at få sat farten præcist i det lavere fartområde med så kraftige motorer.
Typisk for både med tvillingemotorer styrer 23'eren ret "fladt" og har en noget stor venderadius i planingsfart. Den er ikke sådan at lokke til Dario-sejlads, hvilket i mine øjne er et aldeles sympatisk karaktertræk.
Fiskeri og solbadning på én gang - kan det tænkes
Komforten er god, for der er virkelig sørget for de ombordværende inden for rammerne af bådens indretning og stil. De to styrestole er gode og solide, og når man bevæger sig rundt i det brede cockpit, er der polstringer indvendigt i cockpitkarmen, så man kan læne sig bekvemt op ad den, når man står og fisker.
Agterude er der en god sofa til to personer, og når man går længere agter ud, er der monteret bruser ved badestigen, så de fleste interesser er tilgodeset. Der er rigelig plads til fødderne i walk-
arounden omkring styrepulten, og en solid bøjle rundt om vindspejlet gør det sikkert at trave rundt. Faktisk er båden så rummelig, at den sagtens kan fungere med "aktive" lystfiskere og solbadere på én gang, hvis de to interesser overhovedet kan forenes.
Under dæk har 23'eren en lille kahyt, hvor der akkurat kan sidde én person. Mere er der ikke plads til, da Sessa har foretrukket at lade styrepulten slutte brat på forsiden for at opnå et stort og regulært fordæk. Kahytten har hynder til to voksne under fordækket, og køjerne kan bruges under udfoldelse af en del gymnastik. Under dæk er der en pænt stor køleboks, ligesom der er afsat plads til kemisk toilet.
I cockpittet er der store, langsgående "våde" stuverum under dørken til fangst og levende agn, ligesom der er monteret fiskestangsholdere, ikke blot i cockpittet, men også i kahytten, så det dyrebare grej kan opbevares fornuftigt indendøre.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen