Her er båden for folk, der vil noget andet på vandet end os "skråsejlere", der er så forankrede i vor tro på, at vi har patent på alle oplevelserne til søs.
En stor, åben motorbåd som Per Brandt Møllers "Christianshavner-Jollen" stemmer lyksalighedsfaktoren op på samme måde som en sejlbåd en lækker letvejrsdag. En fordringsløs måde at være til søs. Ingen besværlig håndtering, absolut ingen fartrekorder, og følgelig heller ingen særlig støj. Men en stor, tryg platform til mange forskellige former for fritidsaktiviteter, lige fra fiskeri, picnicudflugter med landgang på småøer, til det rene og skære driveri under himlen, måske med et par kølige pilsnere i køleboksen, der betænksomt er vel dimensioneret.
Lykkelige ansigter gav inspiration
Båden blev til på følgende måde: Per Brandt Møller istandsatte for nogle år siden en stor, åben motorbåd, som skulle bruges til udflugter med skoleelever fra Jægerspris. Den havde han meget i kikkerten til en produktion, men den havde alligevel ikke rigtigt dimensionerne til formålet. Motorbåden blev imidlertid sådan en succes, at tanken blev ved at spøge: "Den sejler fire-fem gange om ugen uanset vejret, og når de kommer ind med ungerne, findes der ikke lykkeligere ansigter. De har fået en oplevelse." siger Per Brandt Møller.
Han fik chancen for at føre ideen om en chalup ud i livet, da produktionen af den velkendte lille fiskekutter Awi 23 blev nedlagt, efter at have været bygget i ca. 500 eksemplarer. Den er blevet indrettet som chalup med masser af langsgående bænke og et stort stuverum i stævnen, hvor der sagtens kan ligge redningsveste til de 17-18 passagerer, som Per Brandt Møller håber at få CE-godkendelse til.
Christianshavner-Jollen er en åben båd, der helst skal have fuldtdækkende presenning eller tilses jævnligt. Den er enormt stabil at gå om bord i, takket været en kombination af god skrogbredde og en blyballast på 380 kg. under dørken.
Der er faste siddepladser til seks personer på to bænke med faste hynder forrest i skivet. Midtskibs på hver side af motorkassen er der klapbænke til yderligere seks, og agterude er der en god tværgående bænk til yderligere tre. Forrest i jollen er der ydermere siddeplads til et par stykker på en kistebænk, der i luksusversionen her rummer en fin lille pantrysektion med vask og to blus og masser af stuveplads rundt om.
Det store, åbne cockpit er et vidunder af lakeret mahogni i en udvælgelse og forarbejdning, der er en bedre sag værdig, tænker en let misundelig blysvinger-sejler.
Som chalup og picnicbåd er Christianshavner-Jollen fint indrettet med en meget velisoleret motorkasse rundt om den 3-cylindrede 29 hk Volvo Penta diesel, og kassen fortsættes i en udtræksskuffe med en isoleret isboks med god kapacitet. Pantrysektionen i stævnen er så rummelig, at man ikke ligefrem behøver lide nød, når man tager på tur.
7 knob og dybgang for eventyrlystne
Sejladsen foregår uden megen kissejav, for nok sejler de 29 hk bådens vandlinjehastighed godt og vel hjem, men det bliver trods alt kun til en topfart på 7 knob. Christianshavner-Jollen er retningsstabil og manøvrerer sindigt, takket været en ret stor udveksling på ratstyringen. Som alle mindre deplacementsbåde med fast propel er den dejlig nem at betjene i havnemanøvrer. Hvad der sikkert er mere vigtigt for de eventyrlystne er den lille dybgang på under 90 cm, som tillader spændende ekspeditioner ind på meget lavt vand.
I den prøvede version med mahogni-aptering og 29 hk maskine er Christianshavner-Jollen en dyr dreng at gå til. Den kan også fås med en mere robust aptering med glasfiberbetrukket marinekrydsfiner og 10 hk maskine, hvilket reducerer prisen fra 350.000 til 295.000 kr.