Bayliner Ciera 2455

Findes der mon et begreb, som hedder diesel-charme?
I så fald er det hermed opfundet og patenteret, for betegnelsen passer godt på Bayliner Ciera 2455 Sunbridge i denne model med en 165 hk Volvo Penta turbo-kompressor diesel.
Baylineren virker næsten som konstrueret til Volvos fine 4-cylindrede kompakt-diesel, der drives af både kompressor og turbo. Den mekaniske kompressor giver motoren et ordentligt skud kræfter til accelerationen inden for de første par tusinde omdrejninger, indtil den udblæsningsdrevne turbo er kommet i omdrejninger og kan tage over. Aldrig før har vi oplevet kombinationen mere levende end her, for skønt Baylineren vejer solide 2,4 tons, er de energiske 165 dieselheste på den effektive duo-prop nok til at få den til at accelerere som en benzindrevet båd. Acelerationsvilligheden er faktisk god nok til, at Baylineren kan bruges som vandskibåd.
Sejladsindtrykket er uhyre positivt. Baylineren accelererer som nævnt villigt og når planingstærskelen er omkring 12 knob, men den sejler først "frit" og i balance lidt over 16 knob, og herfra er der ikke langt til sindige 2000 o/m på motoren, hvilket giver en glimrende marchhastighed på 18 knob, hvor den forbruger 1 liter pr. sømil.
Dieselmotoren brummer hyggeligt, men er ikke påtrængende, og i drift virker den decideret lydsvag, når man er oppe over ca. 1800 o/m, hvor kompressoren med sin typiske hylen kobler fra.
2455'eren sejler knap 32 knob i tophastighed og har intet problem med at holde farten der omkring, selv med lidt knopper på vandet. Den sejler usædvanlig godt af en 24 fods motorbåd at være - faktisk lidt i stil med en god 27-fods med en rolig, kompetent gang i søen. Der skal temmelig råt vejr til, før man ikke kan holde planingsfart.
Den har det hele,
lidt kompakt
Indretningen er meget kompakt, for man har kæmpet for at få plads til det hele: Kahyt med fire sovepladser, styreplads med gode passagerpladser på en L-formet sofa i bagbord plus et selvstændigt agtercockpit med to topersoners siddepladser over for hinanden, som dog deler bevægeligt ryglæn med siddepladsen ved styrepladsen.
Det lyder pakket, og det er Baylineren strengt taget også. Men kan man holde antallet af ombordværende nede på fire personer til tur, fungerer den faktisk, og man oplever i tilgift en fin, intim atmosfære, som let går tabt i store motorbåde.
Styreegenskaberne virker i glimrende harmoni med bådens størrelse. Den styrer villigt og krænger naturligt med styreudslagene. Faktisk er den meget kontant i styringen og kan føres rundt i en meget snæver cirkel uden hverken at miste grebet i vandet eller trække luft ned til duo-prop'en. Også denne egenskab er medvirkende til, at der er en del fornuft i at nævne vandski i denne forbindelse.
Sejlegenskaberne er en overraskelse, når vi nærlæser specifikationerne og noterer en ret flad bundvinkel på 16 grader, som erfaringsmæssigt ikke skulle være i stand til at producere hverken sødygtighed eller styreegenskaber, som det er tilfældet her.

  • Heldigvis er der stadigvæk visse hemmeligheder tilbage inden for motorbådskonstruktion!
    Noget at brokke sig over?
    Jo, der måtte gerne være et par gode håndtag på badeplatformen, der forresten sagtens kunne være 20-30 cm længere, men det kan man vist sige om stort set alle motorbåde.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen