Bella 641 Ocean er en båd, der i stil og ydelse kan minde lidt om at købe én af de moderne offroader-biler. De kan bruges til en masse, men de fleste bliver købt til parade, for man kan ikke lide af få snavset den fine lak.
Bella’en er grundlæggende en sej brugsbåd af den type, som finnerne plejer at bruge til småfiskeri og til at sejle får og byggematerialer og weekendgæster ud til deres skær.
Nu har den fået en flot, kongeblå farve med en gylden stribe på skroget, teaktræsdørk, sofaer med bløde hynder for og agter og solide rustfri håndlister over alt. Fint søndagstøj og flot at have liggende ved en privat bådebro til vandski og badeture og udflugt til den nærmeste havnerestaurant.
Men båden neden under, den er den samme. Vi har prøvet 641 Ocean med den størst tilladte motor ifølge CE-godkendelsen, en Mercury 150 hestes EFI, og den var under alle omstændigheder maksimum til den 6,40 meter lange båd på 739 kg.
Planingsgrænsen var nået på et par sekunder, og topfarten var vildt hurtig, omkring 45 knob. Faktisk var motoren så kraftig, at det kunne være et problem at sejle promenadesejlads med den i de københavnske kanaler, for alene tomgangen fik den til at gå hurtigere, end man brød sig om.
150 heste er noget af en håndfuld at sætte på en lille båd, men der var heldigvis en naturligvis bremse på den motormontering, at båden var passende træg at styre, så man ikke kom til at lave uventede og ubehagelige styreudslag med passagerer ombord. Denne her båd skal jo sejles med stil, og sandsynligvis er en mere modereret motorstørrelse på 90 hk rigelig hurtig og behageligere at sejle. Forskellen udmønter sig også i, at Ocean’en falder fra 211.000 kr. med 150 hestes motor til en lidt mere spiselig pris på ca. 190.000 med 90 heste.
Sødygtighed er altid godt til vands
Skroget er konstrueret til Bottenhavet og kan tage en del sø i kraft af en relativt dyb bundfacon på 17-18 grader. Forskellen på offroadere til vands og til lands er, at sejlere ikke altid vælger, hvilket "terræn" de skal ud i. Derfor er det godt at være garderet, og den dybe bund garanterer relativt komfortabel og sikker sejlads. Søndagstøjet på Ocean’en be-står af fodvenlig teakdørk og teakbelægning på trædefladerne for og agter, helt ud til de to små badeplatforme, hvor man gerne vil kunne stå fast.
Hele vejen rundt om cockpittet er der gode håndlister, som skaber en tryg fornemmelse. Der er mange, som ikke kan lide at være passager i en hurtigtgående motorbåd, men det hjælper altid at have noget solidt at klamre sig til. På styrepulten er vindspejlet ligeledes garneret med håndlister, så man altid kan finde noget at holde fast i.
Styrepulten er udført sådan, at den er én stor enhed, der er hængslet foran, så hele herligheden kan slås op, hvorpå der afsløres et pænt, skjult stuverum neden under. Her ligger et sæt træplader, som kan slås op og dækkes med hynder i forlængelse af hynden i stævnen, så der opstår en brugbar solbadeplads. Der kan ligge forskelligt legetøj som vandski og wakeboards permanent i båden, idet styrepulten kan sikres med en hængelås. Pulten er solidt udført og derfor ikke ligefrem let, og værftet kunne godt have ofret nogle kraftige fjedre i støddæmperne, så man fik lidt mekanisk hjælp til åbningen.
En "søndagsbåd"? Absolut. Fin til dagture og vandski. Den kan naturligvis sagtens bruges til at fiske fra, men hvem bryder sig om at se sildeskæl på teaktræ?