Badeplatform, det er sagen på en moderne lystbåd, hvadenten den drives for sejl eller motor. Men en ekstra badeplatform? - Det er bare bedre endnu, beviser denne amerikanske Cruiser Yacht 3075 Rogue, der netop er introduceret i Danmark.
3075’eren måler normalt 9,4 meter fra pulpitten for og til sin integrerede badeplatform agter, der yder de normale cirka tre fodsbredder, der er normeret som tilstrækkeligt til almindeligt badeliv.
Med ekstra 80 centimeter badeplatform bygget bagpå bliver det en helt andet båd, som nu har et regulært opholdsareal agterude, hvor flere badende kan sidde og dryppe af, solbade og passere rundt om hinanden, og så bliver der for øvrigt også stuveplads til gummibåden under sejlads. Den ekstra badeplatform har for øvrigt en fin detalje i form af en indbygget, sammenklappelig badelejder, der ligger skjult under en klap, når den ikke er i brug. Og klappen går vel at mærke i flugt med resten at badeplatformen, så man ikke slår tæerne på den. Hele herligheden koster 23.000 kr. monteret, og den er alle pengene værd.
Cruiser Yacht er en ny motorbåd på det danske marked. Den bringer en typisk amerikansk stil med sig, og dermed ikke banebrydende nyt. Amerikanerne ved, hvad de vil have med deres motorbåde og værfterne har bare at levere varen, så udformningen ligger nogenlunde fast.
Nydeligt design omkring dryptuden
Det amerikanske værft, der ligger i staten Wisconsin, synes dog at være lidt mere øm over sit design, idet den fæle dryptud, der skjuler bådens anker på mange andre amerikanske motorbåde, er næsten integreret i skrogets design.
Den godt 30 fods båd er disponeret med en ligelig og naturlig fordeling af cockpit og salon, og der er ikke gjort forkrampede forsøg på at lave flere kahytter, end det er muligt indenfor denne størrelse. Så af kahytter og saloner er der én.
Der er i typisk amerikansk stil bygget en stor og ophøjet dobbeltkøje med spejl i stævnen, som kan aflukkes med et gardin. Agter i salonen inde under styrepladsens instrumentpanel er der en u-sofa, som omdannes til dobbeltkøje nr. 2 ved at arrangere på ryglænene.
Mellem de to sovepladser er der et stort, typisk amerikansk langskibs pantry med 220 volts elkomfur på en solid stenplade, køleskab, mikrobølgeovn og varmt og koldt vand. Overfor pantryet finder vi en langskibs sofa med fast bord. Der er pænt med skabs- og hyndeplads. Udmærkede faciliteter til fire personer, der dog må deles om ét toilet med brusebad.
Over dæk er Cruiser’en fornuftigt indrettet med en stor, indbydende trepersoners bænk til styrmand og passagerer overfor en veludrustet styreplads. Her sidder man godt i læ bag det smukt svungne vindspejl, men udsynet er glimrende, også når man sidder ned.
Midt i forpanelet er der indstøbte trin, som giver adgang til det store fordæk gennem en oplukkelig rude i vindspejlet. Det er den primære adgang til fordækket, og Cruiser Yachts har gjort noget ud af den med en skridsikker overflade. Der er ganske vist sidedæk langs cockpittet, men det er nærmest af symbolsk art og bør kun benyttes, når båden ligger stille.
Agterdækket i cockpittet byder på en hyggelig siddeplads bag ryggen af styresofaen, og en enorm ‘camper top’ over hele cockpittet med store vinduesarealer sørger for læ på kølige dage. Kalechen kan pakkes halvt og fungere som bimini-top, og når den foldes helt sammen, parkeres den under bådens targabøjle. Til en af de fine detaljer hører, at kalechens vinduer kan lynes af, men tilbage sidder stadig myggenet, som man vil velsigne på stille aftener under land.
3070 Rogue er bygget med en bundvinkel på 16 grader, som let moderat, men alligevel sikrer en komfortabel gang i sø, takket været bådens længde og skarpe stævn. Båden er dejligt tør og støjsvag at sejle med, hvis man kan se bort fra en typisk amerikansk lyd under sejlads: Lugerne til kahytten og til badeplatformen agter klaprer! Her har de amerikanske værfter forelsket sig i lukketøj, der består af skudrigler, og selvom de går stramt som ind i Helgoland, er de løse nok til at give lyd fra sig. Heldigvis har amerikanerne været så fornuftige at designe skudriglerne om til en særlig blød og fingervenlig form, så man ikke risikerer at rive fingrene til blods, så den lille detalje må være tilgivet. Skudrigler er faktisk noget af de mest driftsikre til hoppende fartøjer som en planende motorbåd.
Magtfuld acceleration med turbodieseler
Testbåden var nogenlunde moderat udstyret med 2 stk. 170 hestes Volvo Penta KAD 32 DP dieseler, som giver en tophastighed på lige over 30 knob. Ikke prangende i forhold til, at båden er designet til at have to stk. 300 hestes Mercruisers ombord.
Men Volvos geniale kombination af gammeldags kompressor til de første 2300 omdrejninger, hvorpå den afløses af en udblæsningsdrevet turbolader, giver dobbelt-propellerne et godt afsæt og man accelerer blidt, men forbavsende hurtigt op til planing med den 4,5 tons tunge båd. De 340 dieselheste er rigeligt til at trække båden op i planing, selv med en hel del gæster ombord, og da danske farvande (og brændstofpriser) plejer at tilbyde forhold, som kun gør cruisinghastigheder omkring 20 knob relevante, er det let at se bort fra mulighederne for ekstra pral og mega-tophastigheder på over 40 knob.
Styringen er hydraulisk og ganske let, og el-hydrauliske trimflaps sørger for at vedligeholde retningsstabiliteten i sidevind.
Listen over standardudstyr er ganske lang, og med 220 volts landstik, anker, kaleche, varmt vand, brandslukningsanlæg i motorrummet, fuldt udrustet pantry og stereoanlæg i både cockpit og kahyt - med fjernbetjening! - løber prisen op på 760.000 kr. Hertil skal lægges ca. 23.000 for værftsmonteret, udvidet badeplatform.