Hundrede heste - og næsten ikke en lyd.
Den nye 100-hestes Yamaha firetakts udenbordsmotor burde have en særlig advarselslampe, når motoren kører tomgang. Den er nemlig så vibrations- og støjsvag, at garvede motorbådsfolk flere gange drejede startnøglen med en grim lyd, fordi motoren allerede kørte tomgang, da vi prøvesejlede den under danmarkspremieren for nylig.
Sammenligningen med en bil er nærliggende. Yamaha 4-takteren holder nemlig også mund, når man lægger fra kaj og giver gas. Vi testede den på en Campion Explorer 582, som vi kunne lokke op på 32 knob med bimini-toppen oppe. Ved marchfart på 20 knob ved ca. 4000 omdrejninger glider det virkelig med den nye 4-takts maskine. Man kan sidde og samtale ubesværet på sofaen agterude, for støjniveauet svarer omtrent til at køre motorvejshastighed i en personbil. Og ved topfart lyder den bare lækkert!
Yamaha er p.t. alene på markedet med sin 100-hestes motor, der er topmodellen i den nye 4-takts motorserie fra 4 Hk over 8 Hk, 9,9 Hk, 15 Hk, 25 Hk, 40 Hk, 50 Hk, 80 og 100 Hk.
Gør det som en 115 Hk 2-takter
Selvom Yamaha lige nu er alene i kurven med en alsidig 4-takts motor på 100 Hk, er prisen afdæmpet. Den koster 80.000 kr., hvilket er 11.000 kr. mere end en 100-hestes 2-takter, og til den pris kan man få en 130 hestes 2-takter. Men skal man hele vejen rundt omkring de to motortypers egenskaber, vil den 100-hestes 4-takter med sit gode drejningsmoment klare opgaver omtrent som en 115-hestes 2-takter til 72.500 kr. Det er på dette niveau, man skal se 4-takterens merpris og sætte den op imod dens uomtvistelige fordele i benzinforbrug, lave støjniveau og fravær af lugtgener.
En simpel prøve på 4-takterens gode sejtræk fik vi demonstreret under testen af 100 hk motoren, hvor vi blev bedt om at sætte farten ned til halvt omdrejningstal, ca. 3000 o/m. Når man giver gas herfra, er drejningsmomentet på fuldmodne 120 Newton, og båden skyder omgående frem i et magtfuldt ryk. Det ville en 100 Hk 2-takter ikke kunne gøre, navnlig ikke på en ca. 1000 kg. tung båd, som Yamaha 4-takteren var spændt bagpå.
Påstanden om, at en 4-takts motor kan fjerne behovet for en ekstra, lavtydende motor til trolling prøvede vi også efter. Det er muligt at få båden ned i lejet omkring 2 knob, men det foregår altså i den laveste ende af tomgangsområdet, og fartreguleringen er naturligvis sværere end ved en mindre motor.
Vægtmæssigt plejer man automatisk at regne med, at en 4-taktsmotor vejer mere end en 2-takter, fordi 4-takteren har en mere kompliceret teknik. På Yamaha 4-takteren får man dobbelt overliggende knastaksler og 16 ventiler på den 1,6-liters firecylindrede rækkemotor, kontra totakteren, hvis topstykker blot er et låg over cylinderen. Men Yamahas 4-takter vejer faktisk mindre end fabrikkens egen 2-takts 100 hestes, 162 kg mod 167, bl.a. fordi totakteren er en V-4 konstruktion og næppe har været underlagt samme intense konstruktionsproces som 4-takteren. Det skal i forbifarten lige nævnes, at Yamaha har ét af verdens mest avancerede konstruktionsprogrammer for motorer og sælger konstruktioner til bilfabrikkerne.
Åben båd - med lukket toilet
Motoren blev præsenteret på en Campion Explorer 582, der er en spøjs båd med en sjov historie. Den er ikke helt ny som model, og det er faktisk kunderne, der har sat gang i importen af den, for importør Leif Larsen troede ikke rigtigt på den selv.
Den er den eneste åbne båd med lukket toilet, vi har været præsenteret for. 582’erens styrekonsol er faktisk et lille lukaf med indgang i bagbords side, men det bemærker man ikke, når man smøger sig rundt på båden. Hernede er der god stuveplads og plads til et Porta Potti, hvis det er sådan et, man har behov for. Pladsen er forbavsende god, fordi båden er selvlænsende med dørk over vandlinjen, men under dæk kommer man helt ned på bunden og kan stuve grej ud under dørken.
Explorer 582’en er ikke så direkte indrettet på lystfiskeri som mange moderne motorbåde i denne størrelse. Der er hverken fiskedam eller standardmonterede holdere til fiskestænger, men de to siddepladser på hver side af motorbrønden kan fjernes og stuves forsvarligt væk på højkant i særlige rum i skrogsiden, så der er plads til at fiske. Desuden er den standardudstyret med elektrisk pumpe og spuleslange, så den er let at holde ren.
Exploreren har en nogenlunde dyb bundvinkel på 18 grader, hvilket garanterer for moderate skrogbevægelser i sø. Førerpladserne er glimrende bag den fornuftige vindskærm, og bimini-toppen over styrepladsen er uundværligt ekstraudstyr, selvom den rasler en del, når båden planer. Men det hører man måske mest, fordi Yamaha 4-takteren er så støjsvag.