Quicksilver 500

Vi må sige det med det samme. Vore billeder af Quicksilver 500 er temmelig forskønnende for denne båd, for i virkeligheden er den ikke ret ... nej, lad os forklare det på en anden måde: Den kan sammenlignes med en fransk bulldog, som også er lidt rigeligt presset af designet både for og bag ... men som ved nærmere bekendtskab siges at være ganske sjov og charmerende.
Den karakteristik er let at skrive under på for Quicksilver 500, for den uhyre kompakte lille båd er en stor positiv overraskelse, når man kommer ombord og ikke længere kan distraheres af udseendet. Skønheden kommer nærmest myldrende indefra. Man noterer en usædvanlig god stabilitet i det ganske brede skrog - 2,35 meter - og der er virkelig god plads i det dybe cockpit samt fin læ bag den pudsige, høje overbygning.

Fin sejlads og rummelighed

Disse ting er alle sammen nøje kalkuleret, for Quicksilver 500 er en nykonstruktion af den polske marinearkitekt J. Centkowski, og man fornemmer tydeligt den klare hensigt bag designet. Den høje overbygning med det karakteristisk udfaldende dæk gør båden ganske tør ved sejlads i krapsø, og man står godt bag overbygningen i bådens balancepunkt og "affjedrer" sig selv. Det er egentlig et lille bedrag, for i en 5 meters båd plejer man at sidde ned og blive øm i sin bag. Sejler små både bedre, end vi tror?
Quicksilver 500 gør. Trods sin rigelige bredde har den en rigtig god sødygtighed, når den smutter afsted med 27 knob, tilmed dejlig støjsvagt for en 60 hk Mercury 4-takter. Den planer allerede ved 10 knob og sejler frit ved 14-15 knob. Det lover ikke blot god brændstoføkonomi, men garanterer også gode rejsehastigheder, som ikke umiddelbart påvirkes af søen. Oven i handelen får man fine styreegenskaber, hvor man kan slå kurver i sø uden at føle, båden bliver rusket af bølgetoppene, og den kan minsandten også svinge meget snævert uden at hoppe af sporet, hvis det er det, man leder efter.
Cockpittet fungerer godt, bortset fra, at mange sikkert ville ønske sig en fast passagerstol ved siden af førerstolen. Der er i stedet en langsgående bænk i hele bagbords side, og der kan arrangeres en bænk mere med løs tofte i styrbords side.
Kahytten er pænt lavet med støbt køjebund og soveplads til to voksne op til 190 cm. Der er gode stuverum både i kahyt og cockpit, og selv adgangsforholdene til fordækket er rigtigt gode i den lille båd, takket været et pænt bredt sidedæk.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen