Motorbåde behøver ikke være 30-40 fod for at yde luksus. Det finske Flipperværft kan kunsten nede i 21 fods størrelsen, og selvom luksusen egentlig blot er tilbehør i form af teakbelægning på fordæk, badeplatform og cockpits, samt hydraulisk styring og kongeblå skrogfarve til ca. 36.000 kr., så fremtræder resultatet overbevisende og gennemarbejdet som en rigtig luksusbåd, for Flipperen er grundlæggende bygget med en lækker finish.
Samtidig er den nye Center Cabin-model en helårsbåd med et godt, rummeligt styrehus midt på skroget, der med skydedøre for og agter kobler to pæne cockpits sammen på en fiks måde.
Dette arrangement tager en anden fordel med sig, at man kan bygge styrehuset næsten helt ud til borde til maksimal pladsudnyttelse, fordi man sagtens kan tage fra og fortøje fra de to cockpits. Der er ganske vist både et lillebitte sidedæk og en god håndliste i styrehustaget, men det er nærmest for akrobater, så vi gætter på, at sidedækket mere er lavet for at give skroget styrke.
Bådens opbygning er præget af en art fælles finsk arvegods, da bådtypen er velkendt hos andre finske værfter. Den baserer sig på et rigtig vellykket skrog, som Flipper har bygget i nogle år, både som daycruiser og halvkabinebåd. Her er kahyt/styrehus helt lukket, men det virker alligevel dejligt åbent og luftigt, takket været store vinduesarealer og gode skydedøre til både for- og agtercockpit.
Den frister til at tage en dukkert
Indretningen er naturligvis styret af, at der skal være gennemgang fra for til agter, men der bliver alligevel til seks siddepladser incl. de to glimrende styrestole. Føreren har en fin styreplads med kortbord og god benplads, mens passageren sidder en smule mere klemt op imod en køkkenbordssektion, der går helt frem til styrehusets front.
Føreren sidder med benene på en ekstra stikkøje, der kan tage et barn, og to langsgående topersoners sofaer agter i styrehuset kan omdannes til en god dobbeltkøje. Styrestolene er anbragt på faste interiørelementer af glasfiber, der udnyttes til stuveplads, ligesom der under passagerstolen gemmer sig et lille pantry med vask og to blus.
Selvom denne version naturligvis er mere lukket end halvkabine versionen, er der sikret god adgang til luft og lys, takket været den finske specialitet, et stort skydetag over førerstolene i hele styrehusets bredde.
Cockpits for og agter er naturligvis selvlænsende, så båden ikke kræver særlig opmærksomhed, udover man skal huske at tage cockpithynderne ind, når man forlader den. Closed Cabin-udgaven kan også siges at være for sejlere, der - som f.eks. undertegnede - ikke kan døje at klatre rundt og rigge kalecher og presenninger ned, for at komme ud at sejle.
Agterude er Flipperen virkelig veldesignet med to veldimensionerede trin på agterspejlet og en solid bøjle på agterspejlet til at supplere badestigen, så man virkelig kan føle sig fristet til en dukkert.
Sejler suverænt med 150 hk
Flipperen har en dyb og velfungerende skrogbund samt en skarp stævn, og samtidig er den kraftigt bygget, hvilket en egenvægt på 980 kg. uden motor vidner om. Det giver stor sødygtighed og lækre sejlegenskaber. Planingstærskelen ligger lidt højt omkring 13-14 knob, og den sejler først frit og uanstrengt ved ca. 18 knob, men skroget er netop sødygtigt og stift nok til at tillade ganske høje cruisinghastigheder.
Den accelerer, trods vægten, med en Evinrude Ficht på 150 hk og når en glimrende tophastighed på 39 knob, hvor den hydrauliske styring bidrager til retningsstabilitet og behagelig betjening.
Flipperen styrer typisk for et dybt skrog med god krængning i sving. Når man kommer op over 25-26 knob, styrer den mere fladt, men gør det udforanderligt flot med godt greb i vandet i selv snævre kurver.
Båden sejler suverænt den størst anbefalede motormontering på 150 hk, men mindre kan sagtens gøre det, og f.eks. skabe budget til luksusudstyret.