68 DC er en moderne daycruiser, som placerer sig mellem succes-modellerne 64 DC og storesøsteren 76 DC. Begge modeller har vi testet tidligere, og 64 DC har i en række test fået topkarakter for sine fine sejlegenskaber og vil forsat være på markedet. Den nye 68 DC bliver lidt dyrere og har en mere omfattende indretning.
Vi prøvede først båden med en 150 hk Yamaha, hvor loggen næsten viste 40 knob. Det er nogle knob langsommere end 64 DC med samme motor – men her er også tale om en lidt større og noget tungere båd.
Lad os slå fast at 68 DC er en smuk båd med harmoniske og elegante linjer. Det er utvivlsomt den pæneste model i hele Yamarin-serien. Vindspejlet er moderne og magen til det, der findes på 76 DC. Ved siden af den nye model ses det, at 64 DC har nogle år på bagen, når vi snakker design. Mange af de smarte detaljer fra 64 og 76-modellerne er naturligt nok at finde på nyheden. Blandt andet gode trin op til fordækket og et fladt, teakbelagt fordæk, der er godt at gå på. Agter er stadig en behagelig U-formet sofagruppe. Stort bord giver en fin spiseplads. Kalechen ligger agter i et rum, og der er fjernet en del af sædehynden for adgang til den todelte badeplatform. Der er stuverum ved badeplatformen og fremme. Instrumentpanelet er nyt med plads til en stor kortplotter plus Yamahas to multi-instrumenter. Kontakterne er til venstre for rattet, og til højre er der plads til radio/cd-afspiller. Det nye instrumentpanel fungerer godt, og det er nemt at aflæse kortplotteren.
Førerstolen er dobbelt og har vippehynde. Den er stor nok til to voksne, og man sidder fint. Ryggen kan vippes fremover, og så får man endnu flere siddepladser ved det store bord. Det kan lægges ned og blive til en stor solmadras eller ekstra overnatning under kalechen. Indgangen til kahytten har en buet skydedør i sort plexiglas. Nemmere end hængslede døre, men åbningen er på grænsen til at være lige det mindste. I kahytten er der midt i køjen et kemisk toilet. Hynderne er pænt betrukket med stof i en lys beige farve, og med midterhynden bliver der en stor V-køje. Inde under cockpitdørken er et stort stuverum. Kahytten er større end i 64-modellen, men højden fra hynden og til ruftaget kunne være bedre. Ventilation gennem to koøjer i hver side, mens dækslugen/nødudgangen er udeladt på denne model.
Til bagbord over for førerstolen har man fået plads til et kompakt pantry med vask, en kogeplade og køleskab. For mange en vigtig detalje som gør båden velegnet til overnatning. Det kemiske toilet er en vigtig detalje, men der er nok mange, der kun bruger en båd som denne til dagsture. Så overnatter man sjældent og har ikke brug for pantry, men kun en køleboks/skab. Derfor burde man kunne få båden med eller uden pantry.
Bådens sejlegenskaber er i topklasse. Med 150 hk er båden behagelig, velafbalanceret og harmonisk. Den cruiser fint og sejler silkeblødt gennem bølgerne. Naturligt nok – for her har man videreudviklet 64-skroget og gjort det endnu bedre. Vi tester også båden med Yamaha 250 hk, og så viser loggen 50 knob. Båden bliver mere sporty, men stadig harmonisk og med overbevisende egenskaber. Med den store motor får man fartegenskaber og kræfter nok, men båden er stadig nem at sejle. Det mest imponerende er, at man cruiser meget behageligt – i 35 knob ligger båden suverænt og har et usædvanligt fornuftigt støjniveau. Man kan sidde og tale normalt sammen i 35 knobs fart!
68 Cabin
Den anden model i serien er 68 Cabin. Altså en båd med overbygning til brug det meste af året. Båden har selvlænsende agterdæk med en bænk i hver side, skydedør ind til dækssalonen og V-køje under fordækket, der nås via lejder og en stor oplukkelig dør/vindue i fronten. I taget er en stor skydeluge – som giver god ventilation på varme dage. Også her er førerpladsen moderne udformet med plads til en stor kortplotter. Den Cabin-model, vi har testet, var en af de allerførste, og båden skal videreudvikles i detaljerne, før den sættes i produktion efter nytår. Blandt andet skal man forbedre støjniveauet inde i kahytten. Motorstøjen er ikke problemet, men støjen fra vandet høres meget. Der er et helt andet støjbillede, når man sidder inde i en lukket kahyt i forhold til en åben daycruiser.
Kahyts-modellen har også et moderne design med fine linjer i skrog og overbygning. Med Yamahas 200 hk på hækken sejler den godt, cruiser behageligt og kan sejles ind i skarpe sving uden dramatik. For dem, som vil have en mere beskyttet båd til helårsbrug, er den nye kahyts-model et spændende alternativ. Den kan også benyttes som en lille turbåd, og der er kemisk toilet i den ene køje.
Vi er allerede nu helt sikre på, at begge modeller skal med i en mere omfattende test, hvor vi kan sætte dem på nogle hårde prøver. Det, vi kan fastslå allerede nu, er, at Yamarin har lanceret to spændende både med sejlegenskaber i topklasse. At DC-udgaven bliver en ny succes, er vi ikke i tvivl om. Det store spørgsmål er, hvor meget den vil koste i forhold til 64 DC – specielt når man sammenligner med ens motorer.
Til normalt familiebrug havde vi valgt 150 hk. Ønsker man mere fart og spænding, er 200 eller 250 hk mere sporty alternativer.
68 DC
Længde/bredde: 6,77/2,54 m
Vægt: 1300 kg
Antal køjer/maks. personer: 2+2/8 stk.
Motor, standard/testbåd: fra 150/250 hk
Brændstoftank/vandtank: 190/45 l
CE-kategori: C
Pris fra (F150*)/testbåd (F250*): 481.900/532.300 kr.
*Inkl. ægte teak, easy-kaleche og garagesystem.
Producent: Kesko.
Importør: Yamaha Motor Scandinavia
+ Suverænt skrog
+ Instrumentpanel
+ Smart førerstol
- Pantry burde være valgfrit
- Dæksluge/nødudgang
- Hvad bliver prisen?
68 Cabin
Længde/bredde: 6,77/2,54 m
Vægt: 1400 kg
Antal køjer/maks. personer: 4/8 stk.
Motor, standard/testbåd: fra 150-200/F200 hk
Brændstoftank/vandtank: 140/45 l
CE-kategori: C
Pris fra/testbåd: 499.900/555.500 kr.
Producent: Kesko.
Importør: Yamaha Motor Scandinavia
+ Sejlegenskaber
+ Design på overbygning
+ Stor dør/vindue til fordæk
- Støj i høj fart
- Udsynet fremover (midtervindue)
- Kan blive bedre med produktpleje