Double O – dansk RIB

Double O-modellerne er dansk design og leveres både som rene gummibåde og som RIB’er. Ved første øjekast skiller de sig ikke ud fra andre RIB’er. Der er glasfiberbund og indretning samt gummipontoner i mørkeblåt. Men kig en gang til! For Double O-bådenes pontoner har en meget stor diameter i forhold til konkurrenternes. Fordelen er usædvanlig meget opdrift og ekstrem lasteevne i forhold til bådstørrelsen. Stabiliteten er god, mens man på minussiden må nævne, at de tykke pontoner stjæler forholdsvis meget af den indvendige plads.
Derfor bliver indretningen tilsvarende enkel. Ren dørk, styrekonsol, som er forholdsvis høj, og en bænk fremme med hynde. Førerstolen er bedst egnet til en person. Skal man være flere om bord, må de sidde på pontonerne. Fint nok – der sidder man blødt og med solide håndtag. Man har valgt håndtag frem for langsgående tov – det synes vi er en fordel. For langsgående tov er ustabile at holde i. At have passagerne siddende på pontonerne er fint, bare skipperen tænker sig om og tager hensyn i sving og i bølger.
Bådens allerstærkeste side er lastekapaciteten. Vi har ærlig talt svært ved at vurdere, hvor meget last der skal til, før opdriften ikke er nok. Det kunne være en sjov test i sig selv. Hvor mange personer eller ton skal om bord, før båden mister stabilitet og opdrift?
Førerstolen er ikke helt perfekt. Der er for lang afstand til rattet og kontrolboksen, som sidder meget højt. Derfor er det klart bedst at sejle båden stående. I mange RIB’er er dette en vaklende oplevelse, men her føler vi os helt trygge. For testbåden sejler forudsigeligt og sikkert, og vi har en rimelig tryghedsfornemmelse stående bag den høje konsol. Selv i lidt barskere sving er vi ikke bange for pludselig at blive kastet ud af båden. Den sejler stabilt, roligt og overrasker ikke. Bundfaconen og de kraftige pontoner får æren af effekten. På den anden side er det ikke den RIB, der scorer mest, når det gælder silkeblød sejlads i bølger. Den sejler fint nok, men man vælger næppe denne model hvis det er sporty egenskaber, der står øverst på ønskelisten. Nej – dette er båden for dem, som ønsker højst mulig lasteevne og optimal stabilitet.
Det er spændende, at der kommer et dansk RIB-mærke på markedet. Konkurrencen er barsk i dette segment, fordi der er mange at vælge imellem, og kvaliteten varierer. En vigtig ting, når man skal vælge RIB, er at huske på service! Hvad sker der, den dag man får en skade på en af pontonerne? Er det så muligt at få nye? Her vil vi tro, at Double O har fat i den lange ende. For det må oplagt være en fordel at have producenten i Danmark.
Vi har i Bådmagasinet nr. 10/2006 sejlet en mindre Double O og venter spændt på, om der kommer nye og måske større modeller i Double O-serien. Har du ikke tålmodighed til at vente, kan Tuco i mellemtiden tilbyde dig en specialtilpasset RIB i aluminium (Bådmagasinet nr. 2/2007).

Længde/bredde: 5,80/2,53 m
Lasteevne: 1200 kg
Antal personer: 12 stk.
Motorstørrelse, maks.: 115 hk
Pris, båd og motor: 171.300 kr.
Producent og forhandler: Double-O ApS, tlf. 70 26 02 01, www.double-o-dk

+ Ekstrem lasteevne
+ Høj stabilitet
+ Dansk producent

- Indvendig plads
- Uergonomisk førerplads
- Enkel indretning







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen