For nogle år siden kom Sea Ray med et nyt design. Skroget fik et højt forskib og et spring, som går fra stævn og helt ned til badeplatformen. Designet på skroget var dristigt nok. Både nyt og samtidig med et lidt klassisk snit. Selv om designet blev fornyet, blev hovedkonceptet i indretningen bibeholdt. Det vil sige et stort cockpit, der byder på meget udeplads og under dæk toiletrum, pantry og fine sovepladser til familien. Pladsen om bord er godt udnyttet. Nøjagtigt hvor meget plads, familien får til rådighed, afhænger selvfølgelig af hvilken Sundancer-model, vi taler om.
Den mindste båd er på omkring 24,5 fod, den næste på 27,5 og model 315 før 325-modellen. Derudover er der yderligere ni modeller – den største kaldes ”yacht” og er 60 fod. Så der kan vælges efter pengepung og behov. 325-modellen er på mange måder en ideel størrelse. Her får man meget plads, samtidig med at den sejler godt for motor. I testbådens motorrum var en Volvo Penta D6, som er stærk nok til at få båden hurtigt op og plane og med gode fartegenskaber. Samtidig bliver prisen forholdsvis overkommelig. Testbådens udstyrsniveau var begrænset for at give båden en god startpris. Så kan køberen selv montere det udstyr, der er behov for. Det er faktisk en rigtig god strategi.
I forhold til lillesøstrene 275 og 315 byder 325 på betydelig mere plads både ude og inde. Det er utroligt, hvor meget et par fod mere har at sige på volumen.
Indretningen
Starter vi agten fra, finder vi en integreret badeplatform af en fin størrelse. Der er dør og indgang til cockpittet. Til bagbord er en bred agterbænk, og længere fremme i samme side er en mindre bænk; sammen med et bord bliver det til en fin sofagruppe. Til styrbord er en bar-sektion med vask og køleskab. Førerstolen er bred med plads til to. Kahytsnedgangen er i bagbord.
Foran skipperen er der god plads til ekstraudstyr – kortplotter, radio etc. Med kun instrumenter til motoren bliver det næsten lidt bart. Her er som udgangspunkt gjort plads til instrumenter til to motorer og dobbelte motorkontroller. Kontakterne sidder godt placeret på siden af rattet. Udsynet fra førerpladsen er helt fint – også når man sidder og styrer med den forreste kaleche oppe. Er kalechen nede, kan man stå op og har et førsteklasses udsyn. En god egenskab ved havnemanøvrer.
Her er en kraftig, fremoverliggende targabøjle med plads til antenner, projektører og diverse udstyr. Adgang til fordækket via store, støbte trin. Rundt om fordækket er en solid pulpit. Der er fuld ståhøjde under kalechen, og denne har i vanlig amerikansk stil løse sidestykker. Det betyder, at den er lidt tidskrævende at sætte op, men man kan nøjes med at bruge toppen som soltag.
Under dæk kan båden fås med to forskellige indretninger. Fælles for begge er en rummelig midterkahyt med en god dobbeltkøje. I styrbord er toilettet, tilpas stort og med støbt indretning. Altså let at holde rent. Foran toiletrummet er pantryet med en god arbejdshøjde. Kompakt i forhold til bådens størrelse, men her er alt, der behøves.
Helt fremme er endnu en dobbeltkøje. Alternativet er en langsgående sofa i bagbord eller et U-formet dinette-arrangement med mulighed for spisebord. Som sædvanlig med Sea Ray er indretningen en fin kombination af træværk, stof og polstringer. Alt i en flot finish og båden har det meste – både når det gælder belysning, ovenlysvvinduer i dækket, lysventiler i skrogsiden og stor dæksluge over køjen fremme.
Her er også godt med stuverum og klædeskabe, og med så stor volumen i båden føles indretningen lige tilpas. Her kan man bevæge sig rundt, uden at det virker småt og trangt.
Volvo Pentas D6-motor virker næsten lidt for lille i det store motorrum. For her er afsat god plads til to motorer. Skal vi kritisere en ting, må det være, at lydisoleringen ikke er den bedste, vi har set. Skal lyden dæmpes effektivt, kan der ikke være åbninger mellem isoleringsmåtterne. Den øvrige isolering er af den sædvanlige gode Sea Ray-standard.
Det mest overraskende er, at denne store båd sejler hurtigt op og plane med kun en motor. Den cruiser fint i fartområdet omkring 25 knob. Skroget har en V-bund på 21 grader agter, og det får båden til at sejle behageligt i mod- og medsø. Styringen er fin, og det er let at blive fortrolig med båden. Nu har vi sejlet flere Sundancere – enkelte i store bølger og under vanskelige forhold. Så vi ved, at skroget klarer mere, end man først tror, og det giver tryghed, at forskibet har et højt fribord.
Endnu en gang kan vi konkludere, at Sea Ray Sundancer har en fin indretning. Man får en stor båd med gode egenskaber til en fornuftig pris. Men vi ville have valgt en bovthruster fra starten.
Sea Ray Sundancer 325
Længde/bredde: 9,47/2,90 m
Vægt: 4195 kg
Antal køjer/maks. personer: 5/10 stk.
Standardmotor, Twin Mercruiser 4.3MPI 2 x 220 hk: 440 hk
Motor testbåd,Volvo D6 diesel: 310 hk
Vandtank/brændstoftank: 106/473 l
CE-kategori: B
Pris: Fra/testbåd: 1.135.565/1.349.990 kr.
Producent: Sea Ray
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66, www.ketner-outdoor.dk
+ Stor båd for pengene
+ Praktiske løsninger
+ Jævne og gode sejlegenskaber
- Bovthruster
- Lysisolering
- Enkel instrumentering