Bayliner 212, Glastron GS 219, Sea Ray 220 Sun Sport

Konkurrencen i denne størrelse er hård. Udover de testede både findes der en lang række andre mærker på markedet. Vi kan bl.a. nævne Yamarin, Askeladden, Bella m.fl. De fleste af disse modeller har vi testet tidligere og de har været på markedet i flere år. Derfor er de ikke med i denne test, fordi vi koncentrerede os om nye modeller.
Kan man klare sig med en mindre model, er der straks penge at spare. Hvor de større daycruisere leveres med V8-motorer, kan de mindre søskende klare sig med et hækaggregat med fire eller seks cylindere. Tager man f.eks. Yamarin 76 DC, finder man en kraftig V6-motor på 200 hk. Den mindre 64 DC sejler godt med 150 hk, mens 59 DC-modellen klarer sig med en 115 hk Yamaha-motor. Bare som eksempel. Selvfølgelig kan en lille turbodiesel være et alternativ på flere af modellerne, men det betyder forholdsvis højere pris, og man skal sejle i mange timer før det bliver økonomisk.
Skal båden bruges til dagsture, klarer de mindste modeller sig fint. De byder på rimelig god udeplads. I kahytten bliver volumen straks mindre og her kan man generelt tale om at kahytten er beregnet til en nødovernating. I de fleste tilfælde bruges bådene meget lidt til overnatning, og kahytten bruges så mest til stuverum.
Udover den lavere købspris og et fornuftigere forbrug, kan tilføjes to andre vigtige punkter:
Med lavere vægt bliver bådene nemmere at traile med en normal bil og en lettere trailer.
Skal man bruge båden til trækbåd til vandski og andre vandlege, er de mindre modeller kvikkere og dermed bedre egnet.
Behov og pengepung afgør ofte valget. De allerfleste forhandlere og producenter af daycruisere har flere modeller i forskellige prisklasser. Valget er dit, men tænk nøje igennem hvordan båden skal bruges og hvor mange personer du skal have med. Er båden godkendt – eller CE-mærket – til fem personer betyder det at den ikke kan have seks eller flere om bord. Så skal du vælge en større model med højere lastekapacitet.

Bayliner 212
Med et skrog der overrasker
Bayliner er en af de større amerikanske producenter,der altid har satset på volumen-modeller til fornuftige priser. 212-modellen er en typisk begynderbåd, kompakt og med basis-indretning.

Udepladsen består af to fine stole plus en agterbænk til tre – altså siddeplads til fem.
Over motorrummet er en mindre solmadras. Der er en fin udgang til badeplatformen i styrbord side og med et bord får man en sofagruppe til 4-5 personer. Fordækket er fint at gå på med en dæksluge, der er lige det mindste som nødudgang og en lav pulpit med en åbning i midten for at lette ombordstigningen via fordækket.
Båden er pæn at se på og den blå skrogside med moderne stafferinger øger helhedsindtrykket. På dørken er aftageligt tæppe og der er et stort stuverum under dørken. Førerpladsen har en fin udformning med overskueligt instrumentpanel, godt rat, fint placeret motorkontrol, men der er ikke afsat plads til skærm. Men det gør heller ikke så meget for med en båd i denne størrelse færdes man ofte i kendt farvand.
Kahyttens størrelse gør også at man ikke tager på langtur. Et par kan overnatte, men nogen turbåd taler vi ikke om. Et plus er at kahytten har en god ventilationsluge og et Porta Potti-toilet som skydes ind under cockpitdørken.
I motorrummet sidder en gammel kending – MerCruiser 4,3 liter MPI, der passer udmærket til båden og giver den en snert af at være sportig med en topfart på omkring 35 knob.
Tidligere imponerede Bayliner ikke på kvalitet.
Det har man tydeligt taget alvorligt, for denne båd virker velbygget, kompakt og godt skruet sammen.
Ude i krap sø i Svendborgsund udfordrer vi båden. For at sige det som det er – den sejler bedre end de fleste. Og imponerer når man tager i betragtning at dette er den mindste af testbådene. Båden ligger godt i sving og undvige-manøvrer i høj fart sker uden dramatik. Selv ved provokeret sejlads tilgiver båden meget og vi kan kun give plusser for gode sejlegenskaber. En fin og velsejlende begynderbåd til en fornuftig pris.

Længde / bredde: 6,85 / 2,49 m
Vægt med 4.3 MPI: 1230 kg
Motor testbåd, MerCruiser 4,3 MPI: 220 hk
CE-kategori: C
Maks antal personer / køjer: 8 / 2 stk.
Vand- / brændstoftank: 38 / 132 l
Pris m/3,0 L MerCruiser: fra 239.900 kr.
Pris, testbåd: 295.600 kr.
Producent: Bayliner
Importør: Engstrøm Marine, tlf. 32 64 20 00
Forhandler: Havnens Marine Service, tlf. 62 20 21 40


+ Sejlegenskaber
+ Pris
+ Moderne farver/stafferinger

- Tynde hynder
- En del motorstøj

Glastron GS 219
Rider på sit gamle image
Glastron, et amerikanske værft, der for alvor skabte et image for over 30 år siden.

Dengang var Glastron-bådene synonymt med noget af det mest strømlinede design – fart – og glinsende skrog og dæk med flake-effekt i den dybe lakoverflade. Spændende farver, fine fartegenskaber og ikke mindst James Bond var med til at skabe dette image.
Flake og metallak på gelcoat er ikke nemt at holde pænt – det er svært at reparere, og det har Glastron tydeligvis indset på de nye modeller, der er lavet i traditionel gelcoat og Glastron GS 219 adskiller sig på ingen måde. Den har hvidt dæk og skrog – med et ”normalt” stafferings-felt langs siden.
Fordækket er meget fladt med en rund ventilationsluge. Antiskrid-mønstret kunne med held have været kraftigere. En lav pulpit går rundt om fordækket. På amerikansk vis er den lukket i midten, men har en metalplade at træde på når båden skal entres fra en høj bro. Fint nok, men metalpladen er glat!
Generelt har både denne og mange af de andre
sportige Glastron-modeller et ganske lavt fribord. Det får den til at se elegant ud, men det lave fribord gør at det kniber med pladsen i kahytten. Nødkahyt hvor to kan tage en overnatning – kort og godt!
Udepladsen består af en rimelig komfortabel skipperstol hvor man sidder godt og helt naturligt vælger man at se over vindspejlet. På passagersiden er der ryg til ryg sæde som kan trækkes ud til en smal solseng. Fint nok, men selve den tekniske løsning er meget gammeldags.
Helt agter dominerer motorkassen og der er et sæde på hver side. Dog kan man for en beskeden merudgift – 5489 kr. – få en sportsindretning, hvor man får to gode bucketsæder foran og et rigtigt bænksæde med god støtte og en solseng med oplukkelig gennemgang over motoren.
Det er vanskeligt at finde en bedre løsning fordi bådens fribord er meget lavt.
På plussiden kan nævnes en meget stor badeplatform med lejder.
Døren til kahytten er en todelt og hængslet.
Den som helt klart har det bedst om bord er skipperen. Han sidder rigtig dybt og sikkert i en god stol og med fodstøtte. Komforten er ikke helt så god i passagersiden – der mangler sidestøtte på stolen og fodstøtte. Instrumenterne er overskuelige og førerpladsen er godkendt.
Sejlegenskaberne er mere basis. Båden ligger bedst når man sejler den moderat i sving. Provokerer man hårdt, hugger den lidt. Et plus er at den sejler rimeligt tørt med kun lidt sprøjt ind over dæk.
I forhold til det man fra tidligere forbinder med Glastron, virker 219-modellen en smule konservativ. Båden har traditionelle løsninger i indretningen og kan ikke byde på innovative løsninger som flere af konkurrenterne kan – f.eks. Q-løsninger hos Askeladden. Men – når det er sagt – har Glastron også i dag mange andre modeller som er mere spændende.
Skal man have en båd kun til dagsture, kan Glastron byde på store bowrider-modeller med utrolig meget udeplads.

Længde / bredde: 6,55 / 2,59 m
Vægt med motor: 1600 kg
Motor testbåd: 225 hk
CE-kategori: C
Maks antal personer / køjer: 6 / 2 stk.
Brændstoftank: 212 l
Pris fra med motor: 295.500 kr.
Pris testbåd: 331.000 kr.
Producent: Glastron
Importør/forhandler: tlf. 87 11 98 70
Kronjyllands Marine Center AS, Randers,
www.as-kmc.dk

+ Høj imagefaktor
+ Beskyttet førerplads
+ Stor badeplatform

- Traditionel indretning
- Hel pulpit
- Passagersædet

Sea Ray 220 Sun Sport
Optimal komfort på solrige dage
Den ligner til forveksling storesøsteren 240 – både i design og indretning. Alt er bare to numre mindre – også motoren.
Når de to modeller ligger ved siden af hinanden ses tydeligt hvad to fod betyder i størrelsen.

Som vi har skrevet om 240-modellen (Bådmagasinet nr. 6), er dette både hvor der er lagt størst vægt på optimal komfort på solrige dage. Linjerne er lave og sportige. Det gælder også 220-modellen og vi tør godt påstå at både 240 og 220 er blandt testens mest elegante når det gælder designet.
Sort skrogside giver et positivt helhedsindtryk. Stor badeplatform falder helt sikkert i kvindernes smag – på 220 er solmadrassen bare lidt mindre end på 240. Men fortsat blandt de bedste i testen. Fin gangzone i bagbord side ud til den store badeplatform.
Udepladsen består for øvrigt af to højryggede stole og en agterbænk med plads til tre. Med andre ord fem siddepladser – plus en fin solmadras. Stolene byder på fin komfort for skipper og passager.
Båden har – som de fleste moderne daycruisere – ikke noget sidedæk, men opgang til fordækket via trin og oplukkeligt midtervindue. Det giver maksimal udnyttelse af bådens bredde.
Der hvor storesøsteren sejler med tyngde og graciøse bevægelser, føles 220-modellen faktisk mere sportig. Den reagerer hurtigere i svingmanøvrer og det gør at den både er en bedre trækbåd og føles et hak mere sportig. Men – selvfølgelig – den har ikke samme tyngde i bevægelserne.
Førerpladsen er ergonomisk udformet og man sidder i den rigtig højde med udsyn over vindspejlet.
Kahytten er fin nok i forhold til bådstørrelsen, men også her kniber det lidt med højden. Men man må betale prisen for elegante linjer.
Udenfor molen kommer båden hurtigt op og plane. Den føles præcis på styringen og er meget fin at trimme. Man føler sig hurtigt hjemme bag rattet. I småsø sejler den en anelse hårdere end storesøsteren. Det er først ved omkring en meter krap sø at båden virkelig viser sine egenskaber. Med rigtigt trim og rigtig fart, sejler den blødt og elegant på bølgetoppene. Slet og ret sportige sejlegenskaber. Den havner blandt de bedste i testen når det gælder sejlegenskaber – men som nævnt mange gange: Amerikanerne er dygtige til at lave gode skrog.
Generelt fremstår 220-modellen som velbygget med gennemtænkte detaljer. Det man skal være lidt opmærksom på, er at den store badeplatform ligger meget lavt. Bakker man hårdt og der er lidt småbølger, kommer der meget vand på platformen.
Sea Ray 220 er en velbygget båd med lækkert design og flotte sejlegenskaber. Vi kalder den gerne ”sexet”, men der er ikke mange siddepladser.

Længde / bredde: 7,01 / 2,55 m
Vægt med motor: 1731 kg
Motor testbåd: 220 hk
CE-kategori: C
Maks antal personer / køjer: 6 / 2 stk.
Brændstoftank: 140 l
Pris fra med motor: 264.990 kr.
Pris testbåd: 264.990 kr.
Producent: Sea Ray Boats
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66, www.ketner-outdoor.dk

+ Sejlegenskaber
+ Lækkert design
+ Solskinsbåd

- Solmadrassen tager meget plads
- Lav badeplatform ved bakning
- Det svære valg – 240 eller 220?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen