GPR 625 DC

Kort fortalt har denne båd udstyr som man normalt finder på større både. Den har f.eks. kraftige vinduesviskere og -vaskere. Defrosteranlæg kan også fås – der er gjort plads til dyser under vindspejlet og inde i kahytten. Vigtige detaljer som kan være gode at have, hvis båden skal bruges udover de varmeste sommeruger.
Båden har et overskueligt instrumentpanel hvor alle instrumenterne sidder fint placeret. Her er også afsat plads til en integreret kortskærm. Et ekstra plus for den mørkegrå farve – det forhindrer reflekser i frontvinduet. Nu hjælper det ikke så meget, for vindskærmen er lige lidt for lav og aluminiums-rammen lander lige i synsfeltet. Producenten har indset problemet og lover at der kommer en lidt højere skærm.
Der er gode trin op til fordækket og en skydedør i plexiglas ind til kahytten. På fordækket er der en rund ventilationsluge og kraftig pulpit. I cockpittet er der to gode stole og en agterbænk med plads til 2-3 voksne. Stole og hynder har mørkeblåt kalechestof. I styrbord side er der udgang til den forholdsvis store badeplatform. Her er også bade/rednings-lejder.
Kombineret med mørkeblå skrogside, fremstår båden som pæn og hævder sig helt fint i konkurrencen.
Ved hjælp af vippearrangement på hynderne, kan der organiseres en lille solplatform. To-delt kaleche hører med og under den forreste del sidder man lunt og beskyttet. Men vi kunne som sagt godt ønske os lidt bedre udsyn gennem vindspejlet.
Med 120 hk i motorrummet opfører båden sig både kultiveret og sikkert. Den trives bedst i marchfart omkring 23 knob og provokerer man for hårdt i sving, slipper propellen taget. Båden vil ikke være med på vildmands-sejlads og det er fint nok – når det nu er en familiebåd. Båden går fint i plan og har acceptabel stabilitet. Den klarer sig godt i normale bølger, men bliver søerne lidt for krappe og store, mærker man smældene på de forholdsvise brede chines.
Forkahytten er som hos de fleste i denne størrelse: En overnatning eller to kan lade sig gøre for to personer – det meste af tiden vil den dog blive benyttet som et stort stuverum.
De tekniske installationer i motorrummet holder en fin standard. Der er også et stuverum i gangzonen til badeplatformen, men det er lidt vanskeligt at udnytte i og med at der ikke er ordentlig afskærmning mod motorrummet.
GRP 625 er en lille daycruiser som ligger midt i denne klasse. Man har forsøgt at gøre meget ud af båden – med praktisk indretning og mange gode detaljer. Vi kan nævne solide klamper, kraftig pulpit, stort ankerrum i fordækket og flotte farvekombinationer. Der mangler nogle detaljer i produkt-plejen – vi har allerede nævnt det lave vindspejl og på testbåden gik førerstolen løs. Producenten har lovet at dette straks bliver udbedret og så kan vi ikke andet end at sige at dette er en fin båd i klassen.


GRP 625 DC
Længde 6,25 m
Bredde: 2,40 m
Motor: 120-220 hk
Vand-/brændstoftank: 40/150 l
Vægt, inkl. motor: ca. 1200 kg
Pris fra: ca. 330.000 kr.
Producent: GRP Marine, Norge, www.grpmarine.no
Importør: Gnisten Marine,tlf. 62 21 49 21, www.gnistenmarine.dk

+ God pladsudnyttelse
+ Gråt under vindspejl
+ Plads til integreret skærm

- Lavt vindspejl
- Vanskeligt at komme til motorrummet
- Brug ikke vinduesvaskeren uden at kalechen er oppe







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen