Princess 21 M

Med 21,56 m i længden og en bredde på 5,5 m taler vi definitivt om en ”yacht”. Oversat betyder det en længde på 71,4 fod og en vægt på ca. 41,3 ton. Du har brug for mindst 1,60 m vand under kølen, da båden stikker 1,57 m. De hårde fakta er videre 5000 l diesel, 1414 l ferskvand og en topfart tæt på 35 knob.
Maskinrummet har fuld ståhøjde og det er her man virkelig får fornemmelsen af hvad en 71 fods båd må have af tekniske installationer i forhold til en på 30 fod. Dimensionerne er mildt sagt voldsomme. Motorer, slanger og udstødningssystemet er velvoksne sager – velorganiseret og på ekstremt højt niveau. Har man sans for teknik, er et par timer hernede en ren nydelse. At en moderne yacht på denne størrelse er et kompliceret bygningsværk, får man en dybere forståelse for når man kigger på det elektriske anlæg.

Luksus under dæk
Under dæk går vi lige i fælden. En kahyt i styrbord side med en stor dobbeltseng, garderobeskabe og indgang til eget bad.
Helt fremme er endnu en stor kahyt med en dobbeltseng og indgang til eget bad. I bagbord side er en mindre kahyt med to køjesenge. Gæsterne i denne kahyt må over gangen og deler baderum med kahytten i styrbord side. Bevares – der er fin plads og luksuriøs indretning hele vejen, men vi er ikke voldsomt imponeret. Indtil vi opdager at dette kun er gæstekahytterne …
Et par trin ned og længere agter ligger ”owners cabin”. Den er enorm og går i hele bådens bredde. Her er virkelig en ”king size” dobbeltseng, sofa, stor tv-fladskærm og tre store lysventiler i hver skrogside. Der er store garderobeskabe i L-form i bagbord side agter og i over halvdelen af skrogets bredde mod styrbord findes et veludstyret bad med bidet, stort bruserum og masser af plads. Hele indretningen har et luksusniveau som selv meget kræsne vil synes om.
Efter at have været inde i ejerens kahyt er vi imponeret og får virkelig forståelsen for hvad denne båd har at byde på. Altså otte faste køjer, fordelt på fire separate kahytter og tre veludrustede baderum. Hver kahyt har intercom til broen samt aircondition med egen temperaturindstilling og er ellers superelegant indrettet – både når det gælder belysning, tekstiler, højglanspoleret træværk og detaljer med eksklusiv finish.
Derudover kommer en mandskabskahyt bag maskinrummet med køjer til to og separat toiletrum med brus. Kahytten har
adgang fra agterdækket. Vaskemaskine med tørretumbler skal også lige nævnes.

Hoveddækkets indretning
På hoveddækket er den nedre førerplads placeret til styrbord med dør ud til sidedækket. To meget komfortable stole giver super komfort for skipper og navigatør selv på lange ture. Foran er et stort overskueligt instrumentpanel med motorinstrumenter og skærme. GPS/kortplotter er selvfølgelig standard. Ekkolod, autopilot, radar og på testbåden også udstyr til at tage imod vejrkort. Herudover er afbrydere og alarmer til det meste – en utæt lænsepumpe eller en åben ventil om læ. Her er alt hvad hjertet kan begære. Velorganiseret, logisk og lækkert pakket ind i et instrument-panel, som er på grænsen til at blive kaldt et møbel. Udsynet er fint og kraftige vinduesviskere/-vaskere findes også.
Lige overfor førerpladsen er den ene sofagruppe placeret. Det er her man kan indtage måltiderne, hvis man ikke rigger det
store spisebord til på agterdækket eller indtager morgenmaden oppe på flybridgen. Her er god plads til otte rundt om bordet og man har fuldt udsyn. Under fart vil dette også være det mest naturlige opholdssted for passagererne.
Bag førerpladsen er et stort U-formet pantry. Kort sagt – kan man ikke lave en tre retters gourmetmiddag her, er det ikke pantryet eller udstyrets skyld. For at adskille gæsterne fra kokkens udfoldelser, er der en buet glasvæg mod hovedsalonen.
Ved at trykke på en knap, bliver glasset mælkehvidt og hindrer udsyn mod pantryet. Lige over for pantryet er en vindeltrappe op til flybridgen.
Et trin ned og længere agter er hovedsalonen. I bagbord side to stole og mellem disse er underholdningscenteret med fuld pakke når det gælder lyd og et stort LCD-tv. I styrbord side er en stor U-formet sofagruppe. Stolene kan flyttes mod det højglanspolerede salonbord. Og så har man en herlig sofagruppe til mindst 10 personer. Store sidevinduer giver godt udsyn og mod agterdækket er en glasvæg og store skydedøre. Vil man have lidt privatliv og undgå kig udefra, er det tonede ruder, persienner og ellers gardiner for alle vinduer og glasdøre.
Pladsen i salonen og videre frem er stor med stort S. Indtrykket forstærkes yderligere med lyse farver, lyst tæppe på dørken, omfattende belysning og lækkert træværk med en skinnende højglanspoleret overflade. At gå i detaljer tager for lang tid – vi nøjes med ”ren luksusfornemmelse”.
På det teakbelagte agterdæk er en bænk, plads til et stort bord og løse stole. Der er udgang til den store badeplatform og opgang til flybridgen. Hele agterdækket kan dækkes med kaleche på siderne og agter. For at lette havnemanøvren er her en tredje styreplads.

Stor flybridge og masser af udstyr
Flybridgen er enorm – her er solseng, stor sofagruppe, stor bar-sektion med grill og komplet førerplads. Der er førsteklasses udsyn fra førerpladsen og når sommeren sætter ind, er det naturligt at tilbringe meget tid her oppe. På fordækket er der plads til solseng. Båden har brede sidedæk, høj pulpit og kraftige håndlister.
Når det gælder udstyr, er det umuligt at få nævnt det hele. Denne yacht har et så omfattende standardudstyr at den nærmest er komplet – klar til at kaste fortøjningerne. Vi kan dog nævne bovpropel, kraftige fortøjningsbeslag, komplet service med krystalglas til otte personer, badehåndklæder til alle og en liste med udstyr som kræver flere A4-sider.
Når motorerne fyrer op og tankene er fulde, er det blot at vælge et bestemmelsessted. Med både høj top- og cruisingfart tilbagelægger Princess 21 M lange etaper under normale forhold.
Det skal lige nævnes at sidste efterår var testbåden på den flydende bådudstilling i Oslo. Turen København – Oslo cruisede den behageligt på 14 timer. Og var på intet tidspunkt oppe på maksimale omdrejningstal!

Konklusion
Dette er en fantastisk båd, hvis man har pengene. Det er der nogle der har og så er denne båd virkelig værd at se på. Her er super komfort for otte plus mandskab på to. Agterdæk, salon, pantry, sofagruppe fremme, og en enorm flybridge gør båden til et luksuriøst, flydende landsted. Alt i teknik, kraftige motorer, høj fart og to fortræffelige førerpladser giver i høj grad en stor bådoplevelse for skipper og mandskab. 71 fod er selvsagt en voksen båd, men man får også en meget gennemtænkt båd med førsteklasses kvalitet – enten man vurderer glasfiberarbejdet, maskinrummet eller den elegante indretning. Lægger man dertil flot design, sejlegenskaber og et sikkerhedsmæssigt højt niveau, kan vi godt forstå at Princess er blandt de ledende i denne del af markedet.


Længde/bredde/dybgang: 21,56/5,55/1,57 m
Motorer, MAN V12: 2x1360 hk
Topfart: 35 knob
Vægt: 42.000 kg
Vand-/brændstoftanke: 1414/5000 l
Kahytter/sovepladser: 4+1/8+2 stk.
CE-kategori: B
Pris fra/testbåd: 19.580.000/23.500.000 kr.
Producent: Princess Yachts International
Importør: Princess Yachts Danmark, tlf. 70 26 84 84, www.princess-danmark.dk

+ Enorm plads
+ Standardudstyr
+ Kvalitet

- Hva’ sku’ det være?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen