Princess 42 med twin Volvo Penta D6

De seneste år har Princess lanceret større og større modeller og snart søsættes flagskibet på 95 fod.
Med over 1550 ansatte og en produktion på omkring 350 både om året, er engelske Princess en af de store producenter i Europa. Over 95% af produktionen eksporteres over hele verden og flåden af Princess både er ganske betydelig i Norden. Går man 20-25 år tilbage i tiden, var en 30 fods båd en stor båd. I dag skal man op i 40-50 fod for at kunne hævde sig i havnene. Og netop i denne størrelse har Princess haft stor succes. Med den nye flybridge-model vil nye købere helt sikkert finde vej ind i Princess-familien.
Flybridge-modellen med modelbetegnelsen P42 er faktisk over 44,3 fod i total længde (13,48 m). Den har en perfekt størrelse for de som vil skifte fra 30-35 fod. Selv om dette er den mindste flybridge-model fra Princess, byder den på høj komfort og gennemført luksus.
Der er ikke tale om nogen lille båd. Med en bredde på 4,14 meter er der stort volumen i skroget og det afspejler at båden er stor når vægten bliver 12,9 ton med twin D6-motorer. Dieseltankene rummer 300 gallon (1362 liter) og vandtanken 100 gallon (455 liter). Med Volvo Pentas D6’ere på 350 hk opgives fartområdet til 27-29 knob, mens de fyrige D6-motorer på 435 hk vil give båden 30-32 knob. I praksis betyder det at båden får en marchfart på omkring 25 knob.

Design og indretning
P42 har fået et moderne design uden at det er for ekstremt. Side- og fordæk har en høj og kraftig pulpit. Badeplatformen går i hele bredden og det er nemt at komme fra platformen til det teakbelagte agterdæk. Her er en stor bænk i styrbord side hvor man med bord og et par løse stole får et fint sofaarrangement. Trappen til flybridgen har gode trin og her er god plads. Solmadras, stor sofagruppe, bar-sektion og to gode stole ved førerpladsen. På targabøjlen er der plads til radar og andet udstyr. Flybridgen er trukket langt bagover og beskytter fint over agterdækket. Med kaleche bliver agterdækket et stort ekstra rum.
Det første indtryk af dækssalonen er at den er meget rummelig. Sammenlignet med både på samme størrelse, virker pladsen større. Det har tæt sammenhæng med disponeringen af indretningen, lyse farver og store vinduesflader. Mens en del af konkurrenterne har pantryet oppe i dækssalonen, er det på P42 placeret et par trin nede i bagbord side. Det giver en rummelig båd. Pantryet er der, hvor en del konkurrenter har den tredje kahyt. Generelt virker det som om Princess har været konsekvente i planlægningen af denne båd, og at målet har været at skabe en rummelig båd med høj komfort for fire personer. U-sofaen i dækssalonen kan konverteres til en dobbeltkøje, men denne båds målgruppe vil næppe bruge den så tit. Har man brug for seks køjer, vælger de fleste en båd med tre kahytter.
Til gengæld har fire personer optimale forhold. Owners cabin fremme har en stor dobbeltseng med god plads, garderobeskab og direkte indgang til eget bad med brusekabine. Gæstekahytten har to langsgående køjer, garderobeskab og eget bad også med brusekabine. Begge kahytter virker luftige og hyggelige. Kombineret med to veludstyret bad/toiletrum er det netop det vi mener med gennemført komfort. Enten man er en familie på fire eller at man har et vennepar med på tur, vil båden være meget komfortabel selv på længere ture.
Pantryet har alt i udstyr og god bordplads. Selv om pantryet ligger et par trin nede, er det åbent op til dækssalonen, så man er i kontakt med gæsterne deroppe.
Som nævnt byder dækssalonen på en stor U-formet sofagruppe. I bagbord side er en to-personers sofa og denne kan rykkes frem til bordet. Det giver et ordentligt sofaarrangement.
Den indvendige førerplads har to behagelige stole. I begge sider er der skydevinduer. Kraftige vinduesviskere giver fin sigt selv i regnvejr. Instrumentpanelet er moderne udformet. Her er kortskærmen centralt placeret og der er ekstra plads til papirkort. Bag rattet er der plads til ekstraudstyr og motorinstrumenterne sidder lidt længere fremme - godt placeret i sigtelinjen. Det eneste vi vil sætte fingeren på, er rækken med elektriske afbrydere nederst på instrumentpanelet. En lang række afbrydere gør det vanskeligt at finde den rigtige i mørke og det er let at komme til at røre den forkerte, når man bevæger sig til og fra førerstolen.
Sådanne smådetaljer glemmer man imidlertid hurtigt når man suger helhedsindtrykket til sig i den luftige dækssalon. Der er meget træværk med en elegant, højglanspoleret finish. Sammen med den varme farve i træet, de lyse tekstiler og den fine belysning er der en naturlig luksusfølelse i båden. Tykke tæpper på dørken giver et elegant indtryk, men kræver selvfølgelig at man ikke går indenfor med skoene på …

Luksusbåd med kraftig motor
I maskinrummet snurrer to Volvo Penta D6-motorer. Foreløbig ikke med IPS-drev. For skal man have fuldt udbytte af IPS-konceptet skal det tages med helt fra tegnebrættet. Både når det gælder pladsdisponering og udformning af bundfaconen. Støjisolering og de tekniske installationer er på et højt niveau. Ydermere har båden et omfattende udstyrsniveau som standard.
Med bovpropel og to kraftige motorer manøvrerer båden fint i havn - vel at mærke når man ved hvordan ca. 13 ton opfører sig. Ved havnemanøvrer vil det være mest naturligt at benytte førerpladsen på flybridgen. Herfra har man super udsyn. Med en topfart på omkring 30 knob, siger det sig selv at det er en båd som kan tilbagelægge lange dagsetaper. Generelt har båden fået meget ros i international presse for sin fine balance og gode manøvreringsegenskaber i fart. At den blev kåret til ”Best Yacht” i størrelsen 40-70 fod på den internationale bådudstilling i Singapore, er selvfølgelig ikke nogen dårlig reference.
Vi konkluderer at dette er en luksuriøs båd med super komfort for fire personer. Båden imponerer med stort volumen i dækssalonen, lys og behagelig indretning. Det føles så rigtigt alt sammen plus at finish på indretning og detaljerne holder en meget høj klasse.
I størrelsen 40-45 fod er det rummeligheden i dækssalonen og under dæk som må være et at bådens stærkeste kort. Og så er det jo en ægte Princess med alt hvad det betyder med tanke på service og brugtpris. For den som skal skifte til en større båd, er dette en båd som helt naturligt må med i vurderingen.

Princess 42
Længde/bredde/dybgang: 13,48/4,14/1,09 m
Motorer: Volvo Penta D6 2 x 435 hk
Top-/marchfart: 32/24-25 knob
Vægt: 12,9 t
Vand-/brændstoftank: 455/1362 l
Kahytter/faste køjer: 2/4+2 stk.
CE-kategori: B
Pris testbåd, inkl. moms: 4.400.000 kr.
Pris inkl. moms fra: 3.800.000 kr.
Producent: Princess Yachts International
Importør: Princess Yachts Danmark tlf. 70 26 84 84
www.princess-danmark.dk

  • Fin planløsning
  • Rummelighed
  • Gennemført kvalitet

  • Afbrydere på instrumentpanel






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen