Aluguard 8,68 Open

Tuco Yacht Værft i Faaborg har mange ben at stå på. Her bygges superyachts op til 35 meter. Og man har også specialiseret sig i reparation, vedligeholdelse og vinteropbevaring af alle bådtyper - fra almindelige familiebåde og op til yachts.
På produktionssiden bygges både i glasfiber og aluminium. Et af specialområderne er at bygge tendere til store yachts. Skræddersyet efter hver kundes ønsker og behov med høj finish og i en eksklusiv kvalitet efter de mest moderne byggeprincipper.
En vigtig del af virksomheden er udvikling af plugs og forme til bådproducenter og industrien.
Her benyttes moderne tredimensionelle tegneprogrammer som kan overføres direkte til fræsemaskiner hvor plug/model fræses ud i skala eller fuldskala. Når den er klar og godkendt, har man så det endelige produkt til at lave støbeformene efter. Et af virksomhedens argumenter er at de laver produktudviklingsarbejdet på ekstrem kort tid.
Den specialbyggede RIB som vugger ved kajen, er en af de tre standardiserede aluminiumsmodeller i Aluguard-serien, udviklet over et velkendt skrog med gode sejlegenskaber.
Den mindste er en 7,3 meters Jet Tender med vandjet - normalt bygget som tender til større yachts. Største standardmodel er en 9,3 meter lang arbejdsbåd-type med styrehus. Den kaldes ”Full Cabin” og er velegnet til patruljering eller redningstjeneste og har en topfart på 45 knob i standardudgaven, men kan også fås med motorer, hvor loggen kan vise omkring 60 knob hvis kravene til ekstrem fart står på prioritetslisten.
Testbåden er 8,68 meter lang og kaldes ”Open”. På hækken sidder to Mercury Verado-motorer og med dem klarer båden op til ca. 55 knob letlastet. Indretningen er også helt speciel med plads til 12 passagerer.
Udover disse tre standardiserede modeller, kan man få en skræddersyet båd.
Denne båds brugsområde er oplevelsesture for op til 12 passagerer plus navigatør og skipper. Derfor er indretningen ned til mindste detalje tilpasset netop dette brugsområde. For skal man have en båd til passagertrafik, skal både båd og skipper have alle de nødvendige godkendelser i orden. Ikke mindst gælder det alle krav til sikkerhed.

Indretningen
Agter er en høj konsol med stor kortplotter og bag den en kraftig ståstol til skipper og navigatør. Fra skipperstolen har man fuldt overblik over passagererne fremme i båden. Her kan man ikke tale om luksus. Der er først og fremmest taget hensyn til den funktionelle side. Passagererne sidder på to langsgående bænke med et ben på hver side. Hver passager har en lille hynde og en kraftig bøjle lige foran sig, hvor man kan holde fast når det går stærkt. Fordelen ved dette arrangement er at belastningen tages ved at fjedre i benene og ikke sidde på hynden. Hver siddeplads er lige præcis stor nok til at man sidder tæt og sikkert. Her er ikke meget plads til overs. Fremme er et nedsænket fordæk med et stort stuverum. Bagerst er en targabøjle med plads til nødvendige lanterner og antenner. Eftersom båden er bygget af aluminium, er dørk og resten af båden i samme materiale. Helhedsindtrykket er næsten skræmmende barskt og tillidsvækkende. Her er ingen unødvendige detaljer.
Eftersom denne båd er i aktiv passagertjeneste, måtte den formelt tages ud af tjeneste til vores prøvesejlads. Vi var kun to voksne i båden, så der var masser af kræfter da omdrejningstallet øges. Vi skal ikke på oplevelsestur eller ekspedition, men det er det vi har i hovedet da vi suser ud af havnen i Faaborg. Denne båd burde vi sejle ud på en lang reportagetur under mere ekstreme forhold. Vi er ikke i tvivl om at den havde klaret opgaven i strakt arm.

Egenskaber
Vi må nøjes med en kort tur i beskedne bølger, og får det indtryk at båden sejler meget harmonisk. Den kan lægges ind i hårde sving uden dramatik og over hækbølger går den blødt og behageligt. Båden er stiv i konstruktionen og der høres ikke en eneste skramlelyd.
Det undrer os ikke at båden har to kraftige motorer, for det skal den have når den er fuldlastet med passagerer. Spørgsmålet er bare hvorfor man ikke har valgt en eller to dieselmotorer i en båd som sejler meget kommercielt. Men - det er strengt taget ikke vores bord.
Vi nævnte indledningsvis af pontonerne rundt om båden ikke er luftfyldt, men i et fast skummateriale. Det giver ekstra sikkerhed og virker som opdriftsmiddel hvis der kommer vand i hele båden. Faktisk er volumen så stor at den kan holde båden flydende i stabil position med fuld last.
Efter at have sejlet båden, er vi ikke i tvivl om at den tåler meget og kan byde på spændende oplevelser. Den er anderledes end de fleste, men så charmerende at vi næsten får lyst til at købe den med det samme.
Hurtig med praktisk indretning og i et kraftigt og stærkt materiale. Velbygget og gennemtænkt i detaljerne. En tur med denne båd er kort sagt en oplevelse og nu har vi gemt det bedste til slut:
Båden disponeres af Hotel Faaborg Fjord som tilbyder oplevelsesture. Har du virkelig lyst til at opleve fart, sejlegenskaber og føle hvordan det er at suse med en RIB over bølgerne, så er det bare at booke en tur. Enten det er til familien, kolleger eller venner.
Du tror det ikke før du har prøvet det!

Aluguard 8,68 Open
Længde: 9,30 m
Bredde inkl. fendere: 2,65 m
Vægt: 2300 kg
Tankvolumen: 450 l
Antal personer: 12 + 2 stk.
Motorstørrelse, maks.: 2 x 300 hk
Maks. hastighed: 60+ knob
Pris incl.moms: fra 469.000 kr.
Producent og forhandler: Tuco Yacht Værft ApS
www.tuco.dk tlf. 70 20 38 98







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen