Testen består af fire dele: Acceleration, fart, brændstofforbrug og støjniveau med to personer om bord. For at alle testværdier skal være så retfærdige som muligt, prøves alle motorerne i to dage i ens vejrforhold.
Accelerationen måles ved hjælp af et tidtagerur, farten med en GPS, brændstofforbruget med gennemstrømningsmålere og støjen måles med en støjniveau-måler ved førerpladsen.
Acceleration
Hurtig acceleration er en af de vigtigste egenskaber hos en båd/motorkombination. Kraften som motoren præsterer for at komme over planingstærsklen måtte findes der. I hvert fald når det gælder mindre både. Har man en sløv motor og en for stor propel risikerer man at båden skal have ballast fremme for at planingstærsklen nås hurtigere eller i det hele taget nås.
I visse tilfælde er det nok at montere en mindre propel for at få mere kraft i fartøjet, men ikke altid og så må en større motor anskaffes. For lang planingstærskel, med stævnen pegende lige op i vejret, kan være direkte farligt hvis man er i smalt farvand. Udsynet er mere eller mindre dårligt i de sekunder båden arbejder sig op og plane.
Parsun og Tohatsu er ikke kun hurtigst i denne 10 hk test, de er også betydeligt hurtigere end deres konkurrenter.
Parsun og Tohatsu klarer fra 0-12 knob på 6 respektive 6,5 sekunder. Sammenligner vi disse tal med Mercurys bundtal på 14,1 sekunder, så er Parsun og Tohatsu hele otte sekunder hurtigere, som kan opfattes som en evighed.
Honda får tredjebedste resultat mens der er ”dødt løb” mellem Yahama, Selva og Suzuki. Forkert propelvalg kan være årsagen til at Mercury falder uden for.
Fart
Når vi måler topfarten på hver påhængsmotor er den nye kinesiske Parsun overraskende hurtig med 17,1 knob, efterfulgt af Mercury med 15,5 knob.
Parsun er hele 3,4 knob hurtigere end den dårligste Yamaha med 13,7 knob. En forholdsvis stor difference mellem disse små motorer. Japanske Tohatsu har den tredjebedste topfart med 15,2 knob, men når vi tager 1000 omdrejninger pr. minut fra topfarten og derefter yderligere 500 omdrejninger, og så videre, er Tohatsu, trods det mindre cylindervolumen, mærkbart hurtigere og stærkere end nogen af konkurrenterne.
Fartgennemsnittet på samtlige målte omdrejningstal med to personers belastning, fra maks. omdrejninger ned til 4000 omdrejninger pr. minut ved maks. omdrejninger:
Tohatsu 9,8 8,0 knob
Parsun 9,9 7,8 knob
Mercury 9,9 7,5 knob
Selva 9,9 7,1 knob
Honda BF10 7,0 knob
Suzuki 9,9 6,8 knob
Yamaha 9,9 6,6 knob
I gennemsnit er der ikke mere end 1,4 knob mellem motorerne.
Brændstofforbrug
Ser vi på brændstofforbruget med to personer om bord så måler vi maks. omdrejninger og på givne farter, ikke på omdrejningstal. På den måde får vi en direkte sammenligning mellem motorerne på hver given fart, som er maks. omdrejninger, 12 knob, 9 knob, 6 knob og til slut 4 knob.
Der er ikke megen forskel mellem motorerne ved maks. omdrejninger. Mercury er mest økonomisk med 0,23 liter/sømil mens Yahama er dårligst med 0,28 liter/sømil.Ser vi nærmere på forbruget fra 12 knob og ned til 4 knob er Tohatsu mest økonomisk og Parsun dårligst. Det skiller tydeligt ved 6 knob hvor Suzuki, Tohatsu og Mercury er mest økonomisk med 0,27 liter/sømil og Parsun dårligst med 0,37 liter/sømil.
Bortset fra målingerne på 4 knob kan vi konstatere at størstedelen af motorerne bruger mindst med gassen i bund.
Gennemsnit af brændstofforbruget med to pers. belastning ved en specifik fart: 4 - 6 - 9 og 12 knob samt topfart:
Tohatsu 9,8 0,22 l/sømil
Mercury 9,9 0,22 l/sømil
Honda BF10 0,23 l/sømil
Suzuki 9,9 0,26 l/sømil
Selva 9,9 0,28 l/sømil
Yamaha 9,9 0,28 l/sømil
Parsun 9,9 0,30 l/sømil
Det er kun småpenge der skiller, hvis vi omregner forskellen på forbruget til penge.
Støjniveau i decibel (A)
Honda har altid ligget i top når det gælder støjniveau-måling. BF10 støjer mindst sammenlignet med sine konkurrenter ved samtlige fartmålinger. Her er Parsun absolut den værste. I hvert fald ved de fartområder man normalt sejler i med denne bådtype. Hele 6 dBA med gassen i bund adskiller behagelige Honda og Parsun. Selv Yahama støjer i overkanten mellem 9 knob og maks. omdrejninger.
Udover Honda, der er i en klasse for sig selv, præsterer både Tohatsu og Mercury et pænt støjniveau på mellem 4-12 knob. Alle motorer bortset fra Parsun og Yamaha har et godkendt støjniveau.
(10 dBA svarer i princippet til en fordobling af støjniveauet for mennesker).
Miljø
Alle motorer i testen er CE-godkendte og klarer de nuværende hårde miljøkrav.
Konklusionen må blive at alle motorer er veludstyret, lette at starte og går jævnt, fint og røgfrit i hele omdrejnings-
registret og uden nævneværdige tekniske forskelle.
Det som er mest bemærkelsesværdigt er, at der er så stor forskel i prisen mellem den billigste og den dyreste. Dyrest er Honda 10 hk til 20.900 kr. med kort ben og med styrestang og den billigste er Parsun som koster 15.900 kr. Altså en forskel på 5000 kr. eller næsten 30 %. Måske betaler man ekstra for højere kvalitet eller også er der for mange mellemled inden den vejledende udsalgspris.
Testbåden Buster XS
Længde: 4,15 m
Bredde: 1,65 m
Vægt: 151 kg
Maks. motoreffekt,(kort ben): 15 hk
Antal personer: 4
Generalagent: Yamaha Motor Scandinavia
Mercury & Tohatsu
Amerikanske Mercury 9,9 4-takts og japanske Tohatsu 9,8 4-takts er begge fremstillet af Tohatsu Corporation. Motorerne er næsten identiske bortset fra stafferingerne på kåben samt at Mercury har gearfunktionen indbygget i gashåndtaget og ”Primerchoker”. Tohatsu har sit gearhåndtag placeret på forsiden af motoren samt automatisk choker.
Motorerne har mindste cylindervolumen i klassen med 209 cc, to cylinder på række, overliggende knastaksel samt to ventiler pr. cylinder. Brændstoftilførslen sker via karburatoren. Generatoren giver 12V-6A, effekten er 9,9 hk og vægten 37 kg, den letteste i klassen. Motoren har overophednings-alarm, olietryks-indikator og tilt med fem indstillinger. Der er gas- og styrebremse.
Mercury og Tohatsu fås også med langt ben samt med elstart og fjernbetjeningsboks.
Prisen for den korte model er 16.995 kr. for Mercury og 15.800 kr. for Tohatsu. Ønsker man en Mercury med langt ben koster den 17.495 kr, og en lang model Tohatsu koster 16.100 kr.
Tohatsu 9,8 bliver testvinder i 2007 i segmentet 10 hk påhængsmotorer.
Gennemsnitligt hurtigst og mest økonomisk til en fornuftigt pris taler sit tydelige sprog. At Tohatsu desuden er stærk i accelerationsmomentet, med fine målinger i støjniveaumomentet og vejer mindst, forstærker positionen yderligere.
Honda
Japanske Honda BF10 4-takt har en cylindervolumen på 222 cc, to
cylinder på række, karburator med accelerationspumpe, enkel overliggende knastaksel samt to ventiler pr. cylinder. Motorenheden er konstrueret og fremstillet af Honda og kom i efteråret 2000. Lillesøsteren BF8 er, for øvrigt, baseret på samme blok. Generatoren giver 12V-6A, effekten er 10 hk og vægten 42 kg. BF10 fås med kort, langt og ekstra langt ben samt med reguleringshåndtag og elstart hvis man ønsker. På den elstartende motor findes også automatisk choker.
BF10 har gearhåndtag på motorens forside, friktions-håndtag for gashåndtag og styring og motorophæng som eliminerer vibrationer. Lampeudtag er standard samt et smart kontrolsystem som omfatter overophednings-alarm, begrænsning af omdrejninger og olietryks-alarm.
Prisen er ca. 20.900 kr. for den korte model og ca. 21.400 kr. for den lange.
Honda BF10 gør det godt i denne test med hensyn til både brændstof-, accelerations- og støjniveaumoment. Motoren udstråler kvalitet i form af lavt støjniveau, herlig gang og smart design. Et par knob mere på toppen står dog på ønskelisten.
Parsun
Kinesiske Parsun 9,9 4-takts er ny fra i år og har to cylinder på række, overliggende knastaksel, cylindervolumen på 323 cc og er meget lig Yahama 9,9 hk 4-takts. Modellen findes med gearhåndtag på motorens forside, kort eller langt ben og kommer senere med elstart og fjernbetjening. Der er friktionsbremse til gashåndtaget, men det savnes til styringen. Vægt 49 kg (den tungeste i klassen).
Parsun 9,9 er både CE og EPA (Environmental Protection Agency) godkendt og er betydelig billigere end sine konkurrenter. Den korte model koster 15.900 kr. og den lange 16.400 kr.
Kinesiske Parsun blev grundlagt i 2001 og fabrikken ligger i Suzhou i Jiangsu provinsen ca. 100 km øst for Shanghai i det nordøstlige Kina. Der er 280 ansatte og der produceres udover påhængsmotorer bl.a. vandpumper, generatorer og industrimotorer.
Den nye Parsun og Honda deler andenpladsen. Motiveringen angående Parsun er følgende: Hurtigst i topfart, kvik i accelerationsmomentet og udstyret med det nødvendigste til en meget fordelagtig pris. Et godt køb hvis man ser bort fra minusserne i form af en noget dårlig brændstoføkonomi og et højere støjniveau. Hvordan kvaliteten holder sammenlignet med konkurrenterne må tiden vise.
Suzuki
Japanske Suzuki 9,9 4-takts har en cylindervolumen på 302 cc, to cylinder på række, karburator med accelerationspumpe, enkel overliggende knastaksel samt to ventiler pr. cylinder. Motorenheden er konstrueret og fremstillet af Suzuki og den seneste model kom i 2005. Storesøsteren Suzuki DF15 er baseret på samme motorblok. Generatoren giver 12V-6A, effekten er 9,9 hk og motoren vejer 44 kg.
Suzuki 9,9 findes også i en fjernbetjent/elstartet model.
Motorenheden er i øvrigt også udstyret med fremført gearskifte-håndtag, olietryks-, temperatur- og overomdrejningsalarm. Pris for en 9,9 hk med kort ben er 16.500 kr. Med langt ben er prisen 16.950 kr. Merpris for fjernbetjent/elstart er 2545 kr. (2008-pris).
Yamaha & Selva
Japanske Yamaha F9,9 4-takts og italienske Selva 9,9
4-takts er identiske bortset fra fabrikatet på propellerne og kåbens stafferinger. Cylindervolumen er på 323 cc og de har som de øvrige motorer i klassen to cylinder på række, karburator, enkel overliggende knastaksel og to ventiler pr. cylinder. Motorerne er konstruerede og fremstillet af Yamaha og kom på markedet allerede i efteråret 1997. Generatoren giver 12V-6A, effekten er 9,9 hk og vægten 45 kg. Motorenheden er udrustet med begrænsning af omdrejninger, olietryks-alarm, tilt samt gas- og styrebremse. Både Yamaha og Selva har storesøstre i form af 15 hk baseret på samme motorblok og fås med langt ben og med gashåndtag og elstart.
Yahama 9,9 koster 19.590 kr. for en kortbenet, der dækker 90% af salget. Med langt ben betales 500 kr. mere. Selva 9,9 med kort ben koster 19.500 kr. og man skal betale 19.900 kr. for en Selva med langt ben. Selva 15 hk koster hhv. 19.100 kr. og 19.400 kr.
Senere på året kommer Yahama med en helt ny 9,9 hk, men hvad der er under kåben vides endnu ikke.
Suzuki, Yamaha, Selva og Mercury får her fornøjelsen af at dele fjerdepladsen. Der gives dog et plus til Mercury for at være den eneste der har gearskiftet indbygget i gashåndtaget.