Slår konkurrenterne på sejlegenskaber


MC²60 har det højeste Bruce-nummer (jo højere, jo bedre), der er forholdet mellem sejlareal og vægt, sammenlignet med ni andre katamaraner i samme klasse.

             Den australske bådebygger McConaghy er gået sammen med specialisten inden for flerskrogs kapsejlads, Banuls Design, for at lancere en ny serie af high performance katamaraner, som kommer til at sætte nye standarder.  <br />


Serien går under navnet ”MC²” (en sammentrækning af McConaghy Catamarans og som henviser til to skrog) og starter med MC²60'eren, der repræsenterer den næste generation af high performance luksus katamaraner.

Erfaren designer
Designeren Renaud Bañuls, opbyggede sin erfaring med flerskrogs design gennem hans 10 års karriere hos VPLP (Van Peteghem Lauriot Prévost, fransk verdensleder inden for yachtdesign), hvor han havde en afgørende rolle for designet af America's Cup vinder BMW Oracle og maxi-trimaranen Banque Populaire V.

Bygningen af det første skrog i denne hurtig-katamaran starter i juni 2011, og katamaranen lanceres i september 2012.

Hvad hvis fart var en reel luksus?
Raphaël Blot, leder af den nye serie af luksus katamaraner udtaler:

”Udtrykket 'high performance katamaran' misbruges ofte. Mange såkaldte hurtigtsejlende katamaraner er i virkeligheden for tunge til at sejle hurtigt, eftersom den værste fjende for flerskrogsbåde er vægten. De når kun tocifrede hastigheder under meget særlige betingelser, som f.eks. ved 10 m/sek., men er ellers relativt langsomme. Med et deplacement (vægt) på kun 9 tons, er MC²60'eren betydeligt lettere end de øvrige 55-60 fods cruising katamaraner, og er en hurtig-katamaran selv med svage vindforhold og modvind.”


McConaghy har bygget nogle af verdens hurtigste og mest succesfulde kapsejladsbåde som Alfa Romeo, Wild Oats og ICAP Leopard. Nu gælder det katamaraner og MC²60.

            <br />

Luksus under dæk
Selvom MC²60'eren udadtil viser et minimalistisk open space design, uden at gå på kompromis med komforten, er MC²60'eren en luksuskatamaran der tilbyder fire kahytter i sit standard design.

For at opfylde individuelle behov, tilbydes denne innovative hurtigtsejlende katamaran i en semi-personaliseret version. Katamaranen er designet til at være let at sejle underbemandet og til at kunne vedligeholdes uden et fuldtidsteam, men stor nok til en komfortabel sejlads.



            <br />

Specifikationer, MC²60

Fuld længde
Vandlinie længde
Bredde
Dybdegang
Deplacement (vægt)
Deplacement (vægt)
Frihøjde over brodæk
Storsejl
Solent
Storsejl
Kode 0
Gennaker
Spiler  
Vingemast
Mastehøjde 
18,28 m (60 fod)
18,28 m
8,60 m
1.40/3.20 m
9,00 tons (light)
11,5 tons (max belastning)
1,00 m
118 m2
56 m2
35 m2
120 m2
165 m2
235 m2
10 m2
24,80 m

http://www.mc2catamarans.com






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen