Den 66 meter lange båd forlod det hollandske værft Vitters den 3. marts. Derfra lagde båden ud på en 18 timer lang tur til Harlingen hvor båden blev søsat og rigget. En af Hollands allerstørste kraner måtte rekvireres for at sætte den 83 meter høje mast på plads. Masten er bygget af kulfiber og vejer 14.000 kg. Det skriver seilmagasinet.no.<br />
Verdens næststørste
Båden, som indtil videre går under navnet DNA 66, er den største båden superyacht-værftet Vitters har bygget, og i følge Wikipedias liste over verdens største sejlbåder, vil den norske båd blive verdens 8. største sejlbåd og være verdens næststørste sloop-riggede sejlbåt (en båd med én mast). Den største er Mirabella V på 247 fod som blev søsat i 2004.
<br />
Hemmelighedskræmmeri
Det har været, og er, meget hemmelighedskræmmeri omkring Røkkes båd. Båden figurerer ikke på Vitters egne hjemmeside, ej heller hos konstruktøren, Dubois Naval Architect, eller interiørdesignernes, Redman Whitley Dixon, hjemmesider. Men efter båden forlod produktionshallerne hos Vitters har det ikke været muligt længere at holde på hemmeligheden.
<br />
Imponerende mål
Et karakteristisk træk ved båden er det buede dækhus. Det var ifølge værftet en udfordring at få et udsyn gennem de dobbeltkrumme flader uden forvrængning. At modstå søjletrykket fra den enorme kulfiberrig skal også have værftet en byggeteknisk nød at knække.
Her er de imponerende mål på den nye båd:
Længde: 66,0 m (217 fod)
Bredde: 10,3 m
Dybgang: 4,9 m med kølen oppe – 9 m med kølen nede
Ballast: 100 ton
Mastehøjde: 83 m
Sejlareal: 2.370 kvm
Motorer: 2 x 723 hk Catterpillar
Tankkapacitet: 50.000 liter diesel