Så kom X-79’erens afløser


Elan 210 er mindre end en X-79’er, men vil med sit moderne design slå det 32 år gamle design, der den gang var hot.

             Bugner pengepungen ikke, kan det være svært at finde en interessant og moderne båd. Men med det slovenske værft, Elans, nye skud på stammen er der kommet nye muligheder. En mulighed vi sagtens også kan se som potentiel afløser til den aldrende X-79’er.<br />


Spiselig pris
Den danske pris ligger endnu ikke fast, men Seilmagasinet oplyser en pris omkring 200.000 norske kroner – en pris uden sejl og andre meromkostninger. Og her stopper de gode nyheder fra Slovenien ikke.

Elan 210 kan trække kølen op og er ikke bredere end 2,5 meter så den kan trailes. Så hvorfor ikke tage en sommersejlads med sin nye båd i Slovenien og derefter trække den hjem bag bilen.


Elan 210 er helt åben under dæk. Pantry midtskibs, dobbeltkøje fremme og to stikkøjer agter.

            <br />

Planer
Totalvægten er ikke mere end 900 kilo – og det er mindre end hvad en Soling for eksempel vejer. Og det er til trods for der under dæk er fire køjer, pantry og øvrig indretning for at fire person kan tage på tur.

Elan 210 er rigget med masser af sejl og en asymmetrisk spiler på hele 52 kvadratmeter, hvilket betyder at den vil plane på læns. Gennakeren er naturligvis monteret på bovspryd.

20 knob i gyldne øjeblikke
Bådens polardiagram viser at 14 knob på loggen er inden for rækkevidde i 12-13 m/sek. – og ved hjælp af bølger kan man i gyldne øjeblikke nok nå op på 20 knob.

Som storesøstrene
21 fods båden er designet af Humphreys Yacht Design efter de samme principper som Elan 310 og 350. Det vil sige med planende skrog, bred hæk og knækspant i den agterste del af skroget. Knækspantet giver øget stabilitet og giver båden et bedre ”bid” i vandet på kryds. Har de to ror lige så god virkning som rorene på Elan 350 peger det på en båd med ekstra god rorkontrol og rorfølelse. Rorene kan ligesom kølen trækkes op.

Nyheden fra Elan får premiere på boot-messen i Düsseldorf.

Data – Elan 210
Længde/bredde 6,34/2,50 m
Dybgang 1,55/0,5 m
Vægt/ballast 900/360 kg
Storsejl 14,7/16,7 m²
Fok 11,6 m²
Gennaker 52 m²







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen