Søfarten har stadig brug for isbrydere, selv om eksperterne er enige om, at polarisen smelter meget hurtigt. Fremtidsudsigterne for toppen af verden er ikke kun dystre. Skibsfarten øjner muligheder for at udnytte de nye transitruter gennem Nordvestpassagen mellem Asien, USA og Europa. Det kan skære op til 6.000 km af ruten mellem Østen og Vesten, hvilket giver enorme besparelser af brændstof og CO2 udledning. Det er Hempels 61. kalender. Teksten er skrevet af Bernt Kure, og billederne er lånt fra museer i Canada, USA, Sverige, Finland og Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg, Helsingør.<br />
En klassisk isbryder
S/S Sankt Erik som blev bygget til Stockholm by i 1915, er et fint eksempel på en klassisk isbryder. Dets brede bov kan rydde en passage gennem isen til mindre fartøjer; indskårne overflader gør det svært for isen at sidde fast på skroget, den runde forstævn kan glide op på isen, så fartøjets vægt kan bryde isen, og den har en skrue foran og bagpå. Udformningen med de to skruer opstod ved et tilfælde i USA. To færger blev fastgjort agterstævn mod agterstævn på Mackinawstrædet i Great Lake. En førte an i bakgear med agterstævnen først, og den anden fulgte i fremadgående gear med boven først. Dette viste sig at være en så stor succes i de tilfrosne vande, at der som noget nyt blev bygget en færge i 1888 med skruer i hver ende. Det blev forløberen for de rigtige isbrydere. I stedet for at drive båden fremad skaber bovpropellen et undertryk under isen, så den brydes under sin egen vægt. Propellen virker som en kniv, der skærer igennem isen og sender de knuste stykker agterud. Sankt Erik blev fortøjet for sidste gang 9. juni 1980 i Stockholm og nu et museumsskib.
<br />
Ude på en isbryder
Det er en kunstart at sejle en isbryder. Hver isbryder har sin egen karakter, som kaptajn og hans besætning skal lære at kende samtidig med, at de skal mestre de generelle isbrydningsteknikker. Isen går ofte i blodet på besætningen på en isbryder. De vender tilbage år efter år for at genoptage kampen mod isen, besvare opkald fra fartøjer i nød og arbejde i lange perioder uden søvn. Og det er ikke let at få en god søvn. Skibet ryster mange gange i timen, når den går direkte fra ”fuld kraft frem” til ”fuld kraft bak”. Boven brager, når den glider op over isen – og isen skraber mod siderne af skibet, når isbryderen bevæger sig gennem isflagerne. Advarsler om bump gjalder hyppigt fra isbryderens højttalersystem. Når besætningen hører dem, griber folkene i maskinrummet efter noget at støtte sig til, og kokkene lægger knivene.
Isbrydende nytænkning
Selv om isbryderflåderne både i Rusland og Nordamerika er ved at være blive ældre, kan det muligvis betale sig at udskifte isbryderne med dobbeltvirkende fartøjer, som kan bryde gennem isen, når de sejler med agterstævnen først. Sådanne fartøjer er allerede udvalgt til at transportere nikkelmalm fra Norisk i Rusland, og efterhånden som de falder i pris og effektiviteten stiger, kan de gøre de traditionelle isbrydere overflødige. Her spiller Hempel en betydningsfuld rolle.
Hempel har udviklet avancerede malingssystemer, der kan modstå den nedslidning, som isen forårsager. Hempadur GF35870 der er forstærket med glasflager. blev oprindeligt udviklet til boreplatforme, men kan også give isgående fartøjer et slidstærkt malingslag, der har bevist sit værd i arktiske farvande. Skroget på en isbryder har ikke behov for bundmaling mod begroning, når den kun sejler i isfyldte farvande. Så en slidstærk tykfilmsbelægning, som f.eks. Hempadur GF35870 kan sikre, at isbryderen bevarer den fantastiske ismodstand og samtidig have en lav indvirkning på et unikt og sårbart økosystem.
Til fordel for handikappede sejlere
Traditionen tro går overskuddet af kalendersalget ubeskåret til fordel for handikappede sejlere. Her er en oplagt julegaveide til dine besætningsmedlemmer eller andre med interesse for skibe og søfart.
• Pris pr. stk. 125,00 kr.
• Beløbet bedes indbetalt til Danske Bank, registrering nr. 3100, konto nr. 4 001 184 911
• Så snart vi registrerer modtagelsen af jeres indbetaling, sender vi kalenderen
• OBS! Husk at skrive navn og adresse på indbetalingen
• (Ellers ved vi ikke, hvem der har indbetalt, og kan derfor ikke fremsende kalenderen)