HP 1030: På vandet med en ægte sportsbåd


En smilende journalist på job. Foto: Per Heegaard

             Svenske Hans Pettersson er en visionær sejlsportsmand, med blandt andet CB66 på samvittigheden. Vi er altså i den hurtigsejlende, moderne afdeling, og det gælder i høj grad også den nye 34 fods HP 1030.<br />


Nyt værft bygger båden
Efter en konkurs hos det værft, der først var hyret til at bygge båden - svenske Simfotech - er opgaven nu placeret hos Erixon Technoyachts, som er et betydeligt mere solidt foretagende i Lysekil. De 15 købere, der har tabt penge på Simfotechs konkurs, får nu tilbudt en ny båd til rabatpris. HP 1030 vil ellers koste rundt en million danske kroner.

Sportsbåds-hylden
Båden placerer sig på samme hylde som blandt andet Vivace 34 og T-34 - altså rigtige performance-både, der er skabt til at sejle hurtigt, men som alligevel er udstyret og apteret under dæk til relativt komfortabel feriesejlads. Man kan kalde dem sportsbåde, eftersom de har gennaker på bovspryd, et stort sejlareal, og en relativ lav vægt. Fokus er på fart og sejlegenskaber.

Går et skridt længere
Men hvor lav vægt - og hvor meget sejl? HP 1030 udmærker sig ved at gå skridtet længere. Båden er lettere, og har mere sejl end sine konkurrenter. Den er også fladere i bunden, og vil formentlig sejle langt hurtigere på slør i frisk vind. Pettersson håber den også kan holde følge på kryds, men det genstår at se.

Porsche på vandet
Vi prøvesejlede en prototype, som vejer 4-500 kg mere end den endelige model, og selv det var en sand fest! Så meget sejl på en fladbundet, let båd giver simpelthen en sejlglæde, der overgår det meste. Dette er en båd for rigtige entusiaster, og hvis man lige finder ud af hvordan en moderne rig med super fathead storsejl skal trimmes, kan man faktisk krydse i 8-10 sekundmeter med omkring 80 kvadratmeter sejl! Det prøvede vi, og det viste noget om, hvor langt moderne rigteknologi og viden om trim og sejl er nået i 2009. Båden er letdrevet, styrer præcist, og er ikke en gang særlig svær at sejle, hvis man håndterer kræfterne nogenlunde korrekt.

Vi følger op!
Vi følger projektet videre - du kan blandt andet læse mere om HP 1030 i et senere nummer af vores trykte magasin. Vi vil også prøvesejle en version bygget og ikke mindst apteret hos Erixon Technoyachts.

Ægte entusiasme
Entusiasmen du kan mærke både på og mellem disse linjer skyldes ganske vist at journalisten bag tastaturet er helt vild med sportslige sejlbåde. Og ja: Dette er netop en ægte sportsbåd, en som virkelig tør tage skridtet fuldt ud. Under dæk er der stadig højt til loftet og plads til alt fra toilet til pantry og salon - så båden begrænser heller ikke sin udbredelse til de relativt få, der udelukkende skal sejle rå kapsejlads eller dagsture.

Her er flere fotos:


Dyrk lige sejlarealet! Foto: Per Heegaard

            <br />

Krydsstel på 80 kvadratmeter - båden er godt 10 meter lang og vejer 3.700 kg. Den endelige version skal ned på 3.300-3.400 kg! Foto: Per Heegaard







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen