Henri Lloyd har netop åbnet deres nye flagship store i København, hvor du også kan shoppe sejlertøj. Inden åbningen mødte Bådmagasinet den internationale salgschef James Tinkler til en snak om nye teknologier og designudviklingen inden for sejlertøj.<br />
Hvilke tendenser ser du i udviklingen af sejlertøj for de kommende år?
”Vi vil nok ikke se de store ændringer for de kommende år. Det vil primært handle om, hvordan vi sammensætter materialerne og laver nye detaljer for bedre komfort. Men teknologien udvikler sig hele tiden og hos Henri Lloyd er det en af de ting vi er på forkant med. Designerne søger løbende nye materialer og produkter vi kan kombinere i vores kollektion. Vi følger også udviklingen inden for andre outdoor-produkter som ski, vandring og andre sportsgrene.”
Hvad betyder de nye materialer for det sejlertøj vi bruger?
”Et eksempel på en nyere teknologi er vores Atmosphere 360-linje, en såkaldt face change-teknologi, hvor åndbarheden ændrer sig efter temperaturen. Når det er varmt bliver det tekniske sejlertøj mere åndbart, mens det i kulde gør det modsatte og holder på kroppens varme.
Vores Fast-Dri produkter vil næste år, komme i et nyt materiale der vil føles blødere. Fast-Dri vil fremover blive lavet i tre kategorier, så det bliver nemmere for kunderne at vælge de rigtige produkter til deres behov.”
<br />
I lancerer en genbrugs-serie næste år – hvad går det ud på?
”Som det er nu, kan sejlertøj ikke genanvendes, når det smides ud. Men vi har udviklet produkter, hvor alle materialerne er genanvendelige og ligeledes er lavet af genbrugsmaterialer.
Når sejlertøjet ikke længere skal bruges, kan man aflevere det hos en Henri Lloyd-forhandler, og det vil så blive genbrugt – enten til nyt sejlertøj eller andre produkter.”
Henri Lloyd sponsorerer flere af verdens bedste sejlere som Ben Ainslie – er de en del af udviklingen?
”Vi bruger Ben Ainslie til at afprøve nogle nye produkter, ligesom vi har solo-sejleren Bernard Stamm og seneste Green Dragon-holdet under Volvo Ocean Race til at teste og komme med nye ideer. Samtidig har vi en gruppe lokale engelske sejlere der løbende melder tilbage til vores designere.”