Morgenen den 24. marts troede Lars From, at hans drøm var gået til grunde. En voldsom brand på Bachs Værft i Hvalsund var tæt på at ødelægge formene til drømmebåden. Men heldet var på Froms side, og projektet kunne fortsætte. Branden har givet ekstra arbejde til bådebyggerne, men har også haft en positiv indvirkning på dækkets styrke.<br />
”Dækket er i gang med at få rettet de buler der kom som følge af en lidt for hurtig hærdning i forbindelse med branden. Den anden side er efterfølgende hærdet 100% op, og blevet utrolig stærk og stiv. Planen er at dækket er færdigt først i næste uge,” fortæller Lars From til Bådmagasinet.
Når dækket er pudset færdigt, begynder montagen af beslag, og teakdækket er ved at blive gjort klar til at blive lagt. Imens arbejder snedkerne på at gøre den sidste aptering klar til montering.
Interiøret optimeres undervejs
Interiøret i VIVACE 34 har udviklet sig i takt med bygningen af båden er skredet frem. Lars From har løbende optimeret interiøret og apteringen af båden.
<br />
”I den proces har vi fået en utrolig bred salonen, selvom båden kun er 3.11 bred. Det har kun kunnet lade sig gøre, da vi ikke bygger båden med en inderliner (et inderskrog der monteres med apteringen, red.), og kan udnytte pladsen 100%. Desuden giver denne konstruktion en meget stiv båd (da skotter hæfter helt ude i skroget, red.), der også er stiv om 20 år,” forklarer Lars From.
Åben hæk med aftagelig kasse
Lars From har arbejdet med nye løsninger til et lukket cockpit. VIVACE 34 bygges med en åben hæk, men med en aftagelig kasse lukkes cockpittet. Kassen giver ekstra opbevaring samt sidemulighed for rorsmanden.
<br />
”Kassen passer lige ovenpå agterlugen og kan afmonteres. En bøjle i hver side kan skydes for, så adgangen lukkes agterud, og de kan samtidig bruges som greb for badestigen. Da kassen er monteret på agterlugen, kan man vippe den op, og stadig have adgang til stuverummet nedenunder,” siger Lars From.
Klar til Big Boat Challenge?
Trods forsinkelser er det fortsat Lars Froms mål at have VIVACE 34 klar til kapsejladsen, Big Boat Challenge, i Kerteminde i slutningen af maj. Det er især kølen og torpedoen, der monteres til sidst, der kommer til at afgøre om den nye båd bliver klar.
”Vi arbejder på højtryk i næsten døgndrift for at blive færdige, uden at det går ud over kvaliteten. Den uge, der på grund af branden, blev taget fra projektet mangler vi kraftigt, men vi gør alt hvad vi kan for at nå det,” slutter Lars From.
Læs mere om VIVACE 34 og se flere billeder af projektet
<br />
<a href="http://evosion.dk/" target="_blank" >http://evosion.dk/</a><br>