Bådmagasinet skrev om DSS allerede i oktober 2007, og siden har vi fulgt op her på siden, bl.a. da det prestigefyldte Wally-værft i Monaco besluttede for fremtiden at montere dem på sine større fartøjer, som standard<br />
Systemet hedder DSS (Dynamic Stability System) og det er udviklet og panenteret af Hugh Welbourn. Det drejer sig om en en vinge eller en foil, som glider ud i læen – ca. midtskibs i vandlinie højde – og som efter talrige test synes at have bevist, at alle almindelige sejlbåde får en bedre stabilitet, behøver mindre ballast, går bedre højde på krydset (lift) og sidst men ikke mindst øger farten.
Ifølge opfinderen, så gælder det alle slags kølbåde med enkeltskrog, lige fra små 25 fods dagsejlere, til oceangående racerbåde. Ja, Hugh Welbourn påstår ligefrem, at eksisterende både vil få bedre sejlegenskaber og samtidig kunne spare på vægten, hvis de får monteret en DSS.
Inde i skroget
Da vingen længde aldrig overstiger bådens bredde er DSS-vingen usynlig, når båden sejler for motor eller ligger i havnen. Den befinder sig inde i skroget.
Ligesom en flyvinge, der får skaber et lift, når flyet får vindmodstand, så udnytter DSS bådens fart gennem vandet til at forbedre stabiliteten og rejse båden op ved at skabe et lift. Jo større fart, jo større lift og jo mere retter båden sig op i vandet. Det betyder at mandskabet skal hænge mindre, at båden kan bære mere sejl og/eller båden behøver mindre vægt i kølen.
Men ikke nok med det: Vingen har også hydrofoiliske egenskaber, der stiger med farten, så båden hæver sig lidt op af vandet, så den dermed får et mindre deplacement.
Men se DSS-vingen ved selvsyn på den lille video, som det engelske bådmagasinet Yachting World bringer på sin hjemmeside, fordi de har en stor artikel om DSS i deres april-udgave. Her er den monteret på en mindre kølbåd.