Lagoon introducerer deres nye model 421 til maj, og den bliver en del anderledes end dens forgænger Lagoon 420 og andre tidligere Lagoon-katamaraner. Værftet – som ejes af Beneteau – har nemlig lavet en grundig research af, hvad folk, der sejler katamaraner af denne størrelse, kræver af deres nye båd. <br />
• Der er toilet og bad, som standard til hver af de tre eller fire dobbeltkahytter.
• Dækslayoutet er forenklet og gjort bredere, så man hurtigt kan komme frem på fordækket, og samtidig er ergonomien i cockpit og på solplatforme gjort bedre.
• Båden er forsynet med en ekstra stor trekantet “stævn”, mellem de to sideskrog, som er fort næsten helt frem til stævnene af de to skrog, så den dels kan formindske sammenstødet med særlig heftige bølger, dels kan have anker og ankerspil placeret så langt fremme, at det ikke er nødvendigt at have ankeret hængende i en hanefod mellem de to skrog.
• Den nye Lagoon 421 kan også leveres med hybrid motor, der kan veksle mellem el og diesel.
• Samtidig er det som om at bådens linier er blevet lidt mere dynamiske og strømlinede. (folk var trætte af at høre hvor grim deres båd var).
• Solsejlet er blevet sænket, så det ud over at se pænere ud, også giver bedre beskyttelse for sol, vind og vand.
• Og endelig er sejlegenskaberne forsøgt forbedret ved at strømline undervandskroget helt agter (derfor er nummeret gået fra 420 til 421).
Samtidig er storsejlet blevet væsentligt forstørret ved at give det en såkaldt America’s Cup top – altså den firkantede top, som kan falder ud i læen og bliver ineffektiv, hvis det blæser for meget. Og hvorfor ikke. Som de fleste store cruising katamaraner, så har Lagoon 421 hverken hækstag eller bagstag.
Det bliver interessant at se den nye franske katamaran til sommer i danske farvande. Hvad den kommer til at koste er stadig ikke offentliggjort.