Den blev døbt Hanuman efter den hinduistiske gud, men den er en kopi af den legendariske Endeavour II, som tabte i America’s Cup sejladserne i 1937 i nogle meget omdiskuterede kapsejladser. Så nu er begge Sir. T.O.M.Sopwiths J-både tilbage på vandet. Endeavour I blev tip top renoveret fra vrag til luksusbåd i 90-erne, mens II’eren måtte bygges fra ny. Men da Endeavour II konkurrent Ranger blev bygget som kopi på Skagens værft og søsat i 2004, så er der nu chance for, at de to J-både kan mødes i nye spændende matcher i fremtiden. <br />
Hanuman blev søsat forleden på det hollandske værft Royal Huiman, og den er gen-konstrueret af Pykstra & Partners, som har og er ansvarlige for genopbygningen af J-bådene Shamrock V, Velsheda, Endeavour foruden rigning af Ranger, og nu også nybygning af Endeavour II og Rainbow.
Så når Rainbow engang bliver færdig på værftet i Holland, så kan også den og den første Endeavour gensejle, de berømte sejladser fra den amerikanske østkyst i 1934. Det lyder som om, det er meget, meget længe siden, men konstruktøren af de to vindende amerikanske både Rainbow og Ranger er først afgået ved døden sidste år.
Sopwith’s Camel
Den originale Endeavour II var tegnet af Charles E. Nicholson og bygget i stål hos Camper & Nicholson’s værft i Gosport for Sir T.O.M. Sopwith – ham med Sopwiths Camel flyverne, som blev berømte under 1. Verdenskrig. Endeavour II og Ranger var de sidste J-både, der sejlede om America’s Cup i 1937. Efter 2. Verdenskrig var J-bådene blevet for dyre, og blev erstattet af 12mR.
Hanuman eller den nye Endeavour II er bygget i aluminium, og har ligesom sin forgænger den maksimale vandlinielængde for J-både på 87 fod eller 27,68 m. De øvrige mål er 42,09 m i længde, 6,6 m i bredde og dybgangen er 4,72 m. Mast og bom er af kulfiber.
<br />