Ny dansk 34-fods i støbeformen


Den første VIVACE får rorpind, men ikke bovspryd, som der på tegningerne er gjort klar til. Ellers vil skrog og dæk blive som vist, tegningerne er justeret efter støbeformene.

             Det er aldrig let at finde en båd, der dækker lige præcis de ønsker, man har. Det har jyden, Lars From, gjort noget ved og startet firmaet Evosion, der står bag det nye bådmærke i Danmark.<br />


Lars From, der har stået for alle faser i udviklingen af VIVACE, har siden august sidste år arbejdet på fuld til for at have en båd klar til sejladser i maj.

”Jeg har længe gået med ideen om at udvikle en ny båd, og startede med at få tegnet en 42-fods båd af yachtdesigner Lars Olsen. Ideerne fungerede fint, men det var simpelthen en for stor og dyr båd at udvikle på og starte med.,” fortæller Lars From til Bådmagasinet.

I stedet valgte Lars From at købe en brugt form af Harley Racing Yacht i England, bygget til en båd designet af John corby. Designet i formen blev lavet om, men kvaliteterne var stadig bibeholdt. Nu er projektet så langt at skroget, der vakuumstøbes i to dele, afformes i næste uge.


Detaljerne på VIVACE justeres hen af vejen under bygningen og testsejladserne. Ligesom en køber kan være med til at bestemme detaljer på båden.

            <br />

Custom-made til lille besætning
VIVACE 34, der er tiltænkt det skandinaviske og nordeuropæiske markedet, kan i høj grad formes af kunderne. En af de vigtigste ting for Lars From har været at bygge en båd med gode sejlegenskaber:

”Det kan være svært at finde en stor besætning, så båden er designet til at at den ligger rigtig i vandet med ned til 3 om bord, den kan sejles af 2. Det gør også at båden har bedre sejlegenskaber, når den eksempelvis bruges til tursejlads.”

Når skroget er samlet startes der på at aptere båden og senere hen gøres dækket klar til montering. Lars From forventer at båden er klar til testsejladser og sin første kapsejlads i maj.

VIVACE 34
Længde: 10.33 m
Bredde: 3.11 m
Vægt: ca. 4000 kg
T-køl: ca. 1900 kg
Torpedo: ca. 1700 kg
Storsejl: 43 kvm
Fok 105%: 27 kvm.
Genakker: ca. 105 kvm

Flere af vægt angivelserne er oplyst som ca./forventet, da den sidste finjustering ligger til sidst i kølen.

Læs mere om Evosion og VIVACE .


Nye principper for sejl, og enkel betjening af en velfungerende enkel rig, der med de bagudrettede salingshorn skal masten kunne holdes uden hjælp fra hækstaget.

            <a href="http://www.evosion.dk" target="_blank" >http://www.evosion.dk</a><br>






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen