Den aldrende amerikanske konstruktør Robert Perry og hans kinesiske partnere på værftet i Fujin-provinsen er i gang med intet mindre end en 44 fods Flying Tiger, der har fået tillægsnummeret 13,8. Flying Tiger-bådene markerer sig ved at være lette racerprægede fartøjer med høje fartpotentialer og udstyret med eksotiske materialer til mast og grej, men med ringe komfort. <br />
Samtidig har man gjort klassereglerne ekstremt strenge i håb om at bevare typen som en entypebåd, hvor fartforskellene beror på de folk, der sejler båden.
Først var det Flying Tiger 10m, der kom fra Kina i 2008, og som har solgt mere end 120 fartøjer indtil videre – mest i USA, Australien og Sydeuropa, selvom man også kan købe Tigers i Finland til en pris af 65.000 euro eller ca. en halv million danske kroner med sejl og grej, men uden motor og navigationsudstyr.
Fås i Finland
For nogle måneder siden kom så lille søsteren Flying Tiger 7.5 m, som også er blevet vel modtaget, og som klarede sig godt i vintersejladserne i Key West og Miami her i januar. Den fås også hos den finske importør til ca 275.000 kr.
Trods ”Finansgrisen”, vover værftet i Fujin og bagmændene i USA nu at sætte en stor tiger i produktion. Den er 44 fod (13,41 m) 3,55 m bred, stikker 2,74 og vejer kun 6,364 ton, hvilket ikke er meget, især set i forhold til et sejlareal på 91 m2 plus en gennaker på 144 m2. Så det skal nok blive en båd, der flytter sig på vandet.
Prisen er endnu ikke oplyst, men som det fremgår af tegningerne, så er fribordet lavt, cockpittet langt, og der er kun nogle primitive rørkøjer og et lille toilet under dæk.
Til gengæld er den udstyret med rorpind i stedet for rat, hvilket følger moden fra Farr 40 og TP52 klasserne.
<br />
<br />
<LINK:5540:Læs om de to mindre Tigre>
http://baadmagasinet.dk/index.php?sid=58&cid=8191&1233919600