Slut med 121,5MHz nødfrekvens


EPIRB fås i mange udformninger med den nye frekvens.

             Fra søndag den 1. februar skiftede den internationale nødfrekvens på 121,5 MHz analoge radiofrekvens til den mere nøjagtige 406 MHz digital, og det betyder at alverdens fly, skibe og især redningstjenester ikke længere vil lytte til og overvåge den gamle frekvens. <br />


Skiftet har betydet, at der mange steder i den sejlende verden er opstået akut mangel på de såkaldte EPIRB (emergency position indication radio beacons)

Internationalt anbefales alle fartøjer, der bevæger sig mere end 20 sømil fra land, hvor mobiltelefonerne for længst har givet op, og VHS begynder at have problemer, om at have en EPIRB-nødsender om bord. Prisen for en 406 MHz EPIRB begynder ved omkring 3.000 kr., hvis man altså kan opdrive en. For de sidste 14 dage, har de været i restordre over det meste af verden.

Der er lang tid til den danske sejlsæson begynder, så der er sikkert varer på hylderne, før de danske lystsejlere tager på langtur. Samtidig er det de færreste, der har brug for at have en nødsender permanent om bord, fordi de sjældent kommer uden for 20 sømilsgrænsen.

Lej en EPIRB
Det har fået nogle amerikanske maritime organisationer til at tilbyde udlejning af EPIRB’er til sejlere, der kun sejler lejlighedsvis ”offshore” eller som amerikanerne kalder det ”make a passage”. Det er den store BOAT US Foundation der tilbyder de nye 406 MHz EPIRB for omkring 250 kr. om ugen.


Amerikanske maritime organisationer udlejer EPIRBer til sejle, som kun sejler offshore et par gange hver sæson.

            En god idé, som de maritime organisationer i Skandinavien og Europa godt kunne tage op – især efter den nye frekvens er taget i brug over hele verden.<br />


De nye 406 MHz EPIRB’er er mere præcise, er skyld i færre falske alarmer, og redningstjenesterne har mulighed for at reagere hurtigere, ligesom de lettere kan finde den nødstedte båd.

Selvom om det måske kommer som et chok for mange sejlere, at deres gode gamle EEPIRB ikke længere virker, så er det ikke nogen nyhed, at frekvensen er skiftet pr. 1 februar.

Det blev besluttet for ni år siden af den internationale satellitebaserede rednignstjeneste COSPAS/SARSAT.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen