Bådmagasinet marts 2012

bm03-2012 forside215pxLuffe 40.04:

Mesterlig sportscruiser

 

 

 
 


 

Blikfang

Hybrid mellem det klassiske og moderne
Den nye Arcona 410 ligner det den er: En super hurtig cruiser-racer.

Status på mastesagen: Er løfterne holdt?
Vi følger op på om der er sket ændringer i forsikringsdækningen.

Nyheder

Sessa C32
Dejlig italiensk båd med fire gode køjepladser og med kraftige turbomotorer.

Webredaktør søges

Henrik Reese: 40 år med bådsalg
Sprudlende Reese stadig i fuld fart men samtidig i gang med et generationsskifte.

"Havfruen" – en del af familien
Folkebåden har været i familiens eje siden 1969, og den bruges stadig flittigt.

Bådudstillingen i Düsseldorf
Europas største bådudstillling havde trods krisen masser at byde på.

Holland mere end træsko, tulipaner og ost
Frk. Meyer sejler gennem kæmpernes flade land.

Nye både

Luffe 40.04 i vild luksusudgave
Overraskende sejltur med toptunet luksusudgave af sportscruiseren.

Besøg hos Harken

Nye påhængsmotorer 2012
Vi ser på nyhederne til det nordiske marked.

Valiant 760 Comfort
Vi var på vandet med flere nydesignede RIB'er – bl.a. denne velsejlende Valiant.

Sjældne brugte kvalitetsbåde
Tre unikke brugte cruisingbåde med historie.

Azimuth 45 FB
Den store flybridge har plads til 10 personer og fantastiske solmadrasser.

Sejlerbogen: Guide til køb af båd
Hvordan vælger man den rigtige båd uden erfaring og viden?

Ternen færdig til sommer!
Niels Hjørnet og Lars Kristiansen har taget en beslutning.

Mastehavarier i Volvo Ocean Race
En moderne racingrig har stående rig i massiv kulfiber. Det giver nye udfordringer ...

Opti

OCD

Guiden

Næste nummer

Bådmarkedet
Masser af både til salg

Havnepladsen


 

Det lysner for tiden

Påstanden kan man rent tidsmæssigt ikke komme uden om. Når årets bådudstilling løber af stablen fra slutningen af februar og den første uge inde i marts, er det begyndelsen på enden for vinteren.

Selvom vi i skrivende stund sætter kulderekord nat efter nat, har det været en ganske mild vinter, og en ting er sikkert – vinteren bliver ikke nær så lang og tærende, som vi har oplevet de foregående år.
Det får mig til at tro på et super forår. Som tidligere nævnt flyver bådbranchen jo ikke just af sted, og der er – hudløst ærligt – langt op til fortiders jubel år. Der kommer vi ikke igen, og det er godt det samme, men tilbage mod normale tilstande kan være tættere på end mange tror!

Der er sket en del konsolidering i branchen, og der vil dukke flere op af slagsen, og de seneste par uger er positive nøgletal strømmet ind på de økonomiske redaktioner landet over, mest fra udlandet, men her på det seneste minsandten også fra Danmark. Det er noget af det der skal til.
Positive nyheder skaber tro på fremtiden, og tro kan som bekendt flytte bjerge.
Når først virksomhederne igen begynder at ansætte, ja så stiger optimismen blandt sejlerne, og så begynder hjulene igen at dreje rundt.
I nærmeste fremtid godt nok i slowmotion, men de drejer, og kunne vi være så heldige at få et varmt forår og en forrygende sommer, så vil jeg påstå at det værste er bag os, og så lysner det.

Men inden da skal vi nyde nogle dage på Både i Bella. Hvis du er abonnent på bladet modtager du denne gang – traditionen tro kan jeg tillade mig at skrive – et sæt rabatbilletter til indgangen på bådudstillingen. Blot en af de fordele, du som abonnent oplever for tiden.
Jeg har skrevet det tidligere, men gør det igen – husk at registrere dig på vores site baadmagasinet.dk. Så kan du læse Bådmagasinet elektronisk, og får blandt andet også adgang til de seneste 12 udgaver ved blot at logge ind. 

Denne måned følger vi op på ”mastesagen” fra 2009, hvor vi bragte kritiske artikler om forsikringsselskaberne, der nægtede at dække skaderne efter sejlernes mastehavari.
Nu her tre år senere tyder det på, at de af Codan og Dansk Sejlunion lovede forbedringer ”er på vej”! Jeg lader lige den formulering stå et øjeblik …”er på vej.” Det forløb minder for meget om ”Kontanten” i tv, når Kåre Quist hudfletter firmaer som lover guld og grønne skove – men ikke lige får det gjort, før medierne følger op. Tankevækkende!

Denne store udgave på hele 164 sider er ubetinget bladet, hvor du får mest for pengene. Billigst og tæt på dobbelt så stort som andre gode bådblade taler sit tydelige sprog.
En stor el-forretning har et slogan der hedder: ”Vi vil være billigst.” Den kunne jeg ”låne” men vil gerne lige tilføje – og bedst!
Om vi er det, vil jeg udelukkende lade dig som læser vurdere, men når jeg ser på vores oplag og antal nye abonnenter, bliver jeg bekræftet i min påstand – den lysner for tiden.

Rigtig god læselyst
– jeg håber vi ses på Både i Bella.

Søren Øverup







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen