BÅD 559: Februar - marts

Tænk, der er gået seks uger siden vi senest havde en udgave af magasinet BÅD på gaden - men ro på, i dag udkommer nummer 559 i rækken. 100 sider i lækkert magasin design, spræng fyldt med sejlglæde, og masser af læsestof, her på kanten af sæsonstarten, hvor foråret næsten presser sig på.  

HUSK: Magasinet BÅD vil næste gang udkomme i uge 12, helt konkret torsdag den 19. marts. Den nye frekvens har naturligvis også betydet væsentlig lavere priser på vores abonnementer, som nu koster 299,- for fire udgaver og 499,- for otte. Begge er reguleret ned i forhold til antal, og samtidig øger vi antal sider i magasinet. Så blir' det ikke møj bedre...  

Her på sitet kan du læse Øverups leder, nederst, men se også:

Indhold 559:

bm12 20198   NYHEDER VERDEN RUNDT

16 DERFOR ER DU SÅ VILD MED AT SEJLE

22 LYS PÅ VESTEN KAN REDDE DIT LIV

24 WOW-EFFEKTEN

30 SOL I SEJLENE!

32 SEJLSPORTENS FLITTIGE SKRIBENT OG IDEMAND

38 VINDERNE I EUROPEAN YACHT OF THE YEAR

50 FRA BENZINMOTOR I 1908 TIL STABILISATORER I 2019

56 NYT FRA ASKELADDEN MED P92 SUV

64 GÖTA KANALEN DEL 2: VÄNERN & TROLLHÄTTE

72 SEJLERFERIE PÅ SOLSKINSØEN MALLORCA

78 FORLÆNG SÆSONEN MED SPANSKE HAVNE

86 EN SEJLERS HISTORIE – I NATURENS RYTME

90 GØR DET SELV: DET SLIDTE DÆK – DEL 2

96 GUIDEN

98 LÆS I NÆSTE NR.

 

Leder: 

Det handler om penge Vandrørene havde længe været rødglødende. Det skulle der vise sig at være en rigtig god grund til. Medio december blev sløret løftet for det største danske sejlsportsprojekt nogensinde. Et dansk SailGP team med Rockwool som hovedsponsor.

Jonas Høgh-Christensen er manden bag det, jeg godt tør kalde det største sponsorat i dansk sejlsports historie. 47 mio. kr. om året forlyder det, at Rockwool yder i støtte for at lege med på den helt store scene. Når først de potente F50 katamaraner hiver hjem i deres vingesejl, går det ud over stepperne. Ikke kun på kapsejladsbanen, som ligger få sømil fra land, så det på den måde kan trække mange tilskuere, næh – den app som SailGP har fået lavet, minder meget om det man oplever i Formel 1, og det er ikke helt tilfældigt. Idémanden bag SailGP, legendariske Russell Coutts, har nemlig et mål om at skabe sejlsport for folket. Man skal kunne følge med i SailGP hvorfra man end befinder sig, og følge lige præcis sit favorit-team. Super fede ambitioner, som jeg kun kan bifalde.

Der skal lyde et stort tillykke til hele dansk sejlsport. Med Jonas Høgh-Christensen i spidsen som CEO er der sat et hold bestående af Nicolai Sehested, Rasmus Køstner, Martin Kirketerp samt tvillingerne Hans-Christian og Lars-Peter Rosendahl.

Disse udgør sammen med wing-trimmeren Tom Johnsen fra Australien teamet i den kommende sæson. De starter allerede i denne måned i netop Australien med første stævne. Har du endnu ikke oplevet et SailGP race, så kan jeg kun opfordre dig på det kraftigste til at gøre det. Du vil ikke fortryde. Intens sejlsport på første række, og her er det ikke som at se et maleri tørre. Det går imponerende og fascinerende stærkt.

Herhjemme nærmer årstiden sig, hvor Dansk Sejlunion holder den årlige generalforsamling. Der omtales et mindre underskud, jeg fristes til at skrive – endnu en gang. Men det lader heldigvis til, at der er kommet styr på den daglige drift. Det er en god forudsætning for at skabe vækst på sigt, men underskud skurrer stadig i mine ører. Selv om der forhåbentlig er tale om en kontrolleret nedstyrtning på en lille halv million i budgettet for 2020, så kan det ikke blive ved. Lægger vi de seneste tre års resultater sammen med budgettet for indeværende år, så runder vi to millioner i underskud – uret tikker.

Det kan godt være bestyrelsen mener, at egenkapitalen er for stor i forhold tilbalancen, men at tære på den i det tempo holder helt sikkert ikke i længden. Jeg har dog stor respekt for at det koster penge at skabe resultater, og det er lige præcis hvadDansk Sejlunion har sat penge af til. Nu skal der ske noget på sponsorsiden, og det er i den forbindelse at Unionen ønsker at styrke markedsføringen samt ikke mindst kommunikationen – to indsatsområder som vi kun kan støtte op om. Herfra skal der lyde – held og lykke med satsningen, vi er mange som håber I kommer i mål.

Fra vores egen lille medieverden, ønsker jeg tillykke til Scanboat, som ved årsskiftet købte vores website Boatindex. Så skal du handle båd, er disse to sites nu lagt sammen. Det hele sker efter mit ønske, om at holde fuld fokus på det vi er bedst til –nemlig at producere Danmarks bedste magasin om både. Husk, med magasinets nye frekvens er prisen på et abonnement – helt naturligt, blevet markant lavere, se mere på side 84-85.

Rigtig god læselyst.

Søren Øverup







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen