Her i august udgaven får du hele 116 sider fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen sikrer, at du rigtig slapper.
Her på sitet kan du også læse Øverups leder, nederst i historien.
Men, i magasinet finder du også:
Unik og fredyrket luksus
Kort & godt
Nyheder fra bådbranchen.
Nye både
Små motorbåde.
Fjord 36 Xpress
Unik sportsbåd til sjov og afslapning.
Molich X-Meter
Fornemt håndværk i liebhaverbåd.
Interview med Steen Wintlev-Jensen
Kapsejleren der tager tursejlerne alvorligt.
Sejlads gennem Nordvestpassagen
Moder Natur har det sidste ord, når der sejles gennem Nordvestpassagen.
Knarr’en fylder 75
Samtidig fejres 50 året for det første IKC.
Katamaranerne kommer
Turkatamaranerne er på vej frem.
Sommerlæsning
Vi har fundet en stak bøger til hyggelæsning om bord.
På sejlereventyr med Atlas
I Caribien med en katamaran – del 1.
European Yacht of the Year
BÅD er for første gang med til at udvælge årets både.
Zodiac Open 5.5.
Modulopbygget RIB med dyb V-bund.
Quicksilver 555 Cabin
En velsejlende camplet på vandet.
Ocean Cleanup Project
Sådan kan plastforureningen fjernes.
Elektronikken kan fejle
Stol ikke blindt på elektroniske søkort.
Golden Globe Race
Kapsejladsen der blev sejlet for første gang for 50 år siden.
Chi er kommet i vandet
Nu flyder den ombyggede båd med sin nye skarpe køl.
Interview med Jørgen Jensen
Manden bag bygning og ombygning af Chi.
Gør-det-selv: Ny wire på bagstaget
Nyt blødt system til bagstaget.
Gør-det-selv: Montering af autopilot
Med en autopilot kan du gå på fordækket uden af miste fokus på sejladsen.
Næste nr.
Artikler i næste nummer af BÅD.
Guiden
Gode maritime tilbud fra branchen.
Ny skipper på broen i Brøndby
Herligt, for en gang skyld at opleve en handlekraftig bestyrelse. Det er umiddelbart hvad jeg tænker, siden Line Markert overtog efter Hans Natorp tilbage i 2017 – jeg taler om vores alle sammens bestyrelse i Dansk Sejlunion.
Medio maj blev det officielt at Mads Kolte-Olsen ikke ville få sin kontrakt forlænget ved udløb ultimo 2017. Mads Kolte-Olsen blev i mine øjne sat på en uriaspost tilbage i 2012, hvor formanden den gang hed Hans Natorp. Natorp fik sin bestyrelse med på også at ansætte ham i Unionen, hvilket betød at Natorp havde sin gang, ofte sammen med Mads, på kontoret i Brøndby. Det gik der så lige nogle år med, inden Natorp fik kørt sig selv i stilling som næstformand i Danmarks Idrætsforening (DIF, red.) Det har unægteligt været umådelig svært at være Mads Kolte-Olsen, og min egen vurdering er, at vi aldrig nåede at se hvilken luftlag Kolte-Olsen egentlig kunne flyve i? Deres fælles og vigtigste projekt af alle, at sikre ekstern finansiering til Unionens fremtidige aktiviteter, lykkedes ikke.
Da den nye formand Line Markert kom til efter Natorp i foråret 2017, ja da var jeg ude og stille spørgsmålet, om det var et håndværkertilbud Line Markert egentlig overtog?
Sat på spidsen vil jeg påstå, at det eneste der sejler i Brøndby – ja det er desværre økonomien, og økonomien – den er så altafgørende vigtig, at have styr på!
Det er alt sammen fortid, det kan vi ikke leve af at se på. Derfor var det også befriende at modtage signalet ”nu skal der ske noget”. Unionen har de seneste par år forsøgt sig med hjælpe udefra til at skaffe en ny hovedsponsor, men desværre er det ikke lykkedes, og det vil være den nye direktørs vigtigste opgave at få landet. Efter TORM for år tilbage gjorde deres neddrosling af, en for øvrigt eminent indsats på sponsorområdet, officiel, ja så er det ikke lykkedes at lande en ny sponsoraftale. Tænk hvis andre store top-10 forbund under DIF kørte i flere år uden hovedsponsor?
Så kære Christian Lerche, velkommen til som ny direktør for Dansk Sejlunion.
54-årige Christian Lerche er en person med stor erfaring bredt funderet i sejlsporten, og betydelige kompetencer fra lederstillinger i erhvervslivet. Det var nøgleordene, som var udslagsgivende for valget af Christian Lerche har Dansk Sejlunions formand, Line Markert, udtalt om den kommende direktør.
Christian Lerche kender om nogen sejlsporten indefra gennem talrige tillidshverv på både nationalt niveau og i klubregi, ligesom han også er højt respekteret som en af landets mest erfarne baneledere. Dertil kommer en lang, civil karriere som bl.a. direktør i branche-organisationen Danske Arkitektvirksomheder og senest som direktør i Molio, Byggeriets Videnscenter med ansvar for virksomhedens produktion og udviklingsprojekter.
Et godt råd herfra skal lyde; få nu sat og skabt dit eget team hele vejen rundt, og få så landet en ny stor hovedsponsor til Dansk Sejlunion, så er jeg lige ved at tro der på sigt vil stå en bronzestatue af dig på gangen i Brøndby.
Her fra redaktionen kipper vi med flaget, og ønsker hele sejlerDanmark samt Chr. Lerche tillykke med jobbet. Jeg tror ikke på de store revolutionerende forandringer, men hvis blot mine råd bliver en realitet, så håber jeg du kan få arbejdsro. Held og lykke.
Søren Øverup